Gå till innehåll

Erfarenheter av Aquatic Nature Aqua Paradise


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vid ett spontanbesök på en saltbutik söder om stan idag impulsköpte jag ett 27L nano - Aqua Paradise av Aquatic Nature. Riktigt smäcker liten sak. Är det någon där ute som har erfarenheter av det? Vad fungerar bra, vad fungerar mindre bra? Hur ofta ska jag byta vatten med huvudtanken och hur ofta? Jag hade själv tänkt mig att släppa ned lite LS, några fraggar, två räkor och kanske någon fisk vad det lider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Akvariehobby i Uppsala har de precis ett sådant uppställt på disken med saltvatten. Ser urtjusigt ut. Belysningen är orginal men de har ändrat om lite i filterkammaren i bak. Ingen skummare och vattenbyten från de stora akvarierna. Sitter några knappar i och en putsarräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helkul liten kub det här som jag köpte igår!

Här kommer en länk till deras hemsida:

http://www.aquatic-nature.be/english/details/aqparad.htm

Jag har lagt i några stenar och fraggar av olika sorter från min stora tank och fyllt nanot med inkört vatten. Jag har också slängt i två putsarräkor och två turbosar. Imorgon ska jag köpa någon fisk att slänga i också. Kom gärna med tips!

På sista bilden syns det att det är tre olika filtersteg innan returpumpen. Jag har själv valt att trycka ned en doppvärmare också för att kunna få upp temperaturen. Jag fick höra att kuben stabiliserar sig kring 23 grader utan doppvärmare, vilket är lite väl lågt.

Lustigt nog fanns ingen bruksanvisning i vare sig kartongen eller på hemsidan. Just därför är jag intresserad av att byta erfarenheter med andra användare!

post-1358-1446891239749_thumb.jpg

post-1358-14468912397654_thumb.jpg

post-1358-14468912397749_thumb.jpg

post-1358-14468912397871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang:

Lysröret är på 11W. Jag fick höra att det var 6500 K när jag köpte den. Belysningen räcker gott och väl. Min Euphyllia-fragg som jag lade i har dock inte samma lyster när inte MH-lampor lyser på den.

Nockner:

Vi brukar ju inte göra reklam här i detta forum, men se i vilken ort jag köpte mitt så kan du nog göra en kvalificerad gissning om vilken affär det är fråga om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett det i två butiker i Uppsala.

Låter det mycket förresten? Det jag såg här i Uppsala verkade tyst, men det kan ha varit mycket bakgrundsljud.

GustavF:

När jag fyller det med vatten till maxnivån är det helt knäpptyst - returvattnet sprutas då in precis i höjd med vattenytan. Om jag fyller det till minnivån låter det lite porlande, eftersom returvattnet då får 2-3 cm "fallhöjd" ned till ytan i kuben.

Halogen:

Det finns nog ingen plats att lägga till ytterligare belysning. Plats under locket finns, men inte bakom det transparenta stänkskyddet under locket. Däremot kan man nog med fördel "uppgradera" belysningen. Den variant som jag köpte heter "Basic". Det finns också en "DeLuxe" variant som enligt butiken inte marknadsförs i Sverige. Deluxe varianten har 24W alt. 27W belysning och 1-2 kylfläktar under locket. Själva plastdetaljerna i locket är detsamma för båda varianterna, dvs. jag kan tydligt se infästningarna för de icke befintliga kylfläktarna i mitt lock. På kartongen ser jag också en bild på 27W-locket, där skillnaden är att lysröret är lite längre. Den som är händig kan ju riva ut 11W belysningen och sätta in mer istället. Varför man ska ha kylning till 27W belysning förstår jag inte, jag måste ju sätta i en doppvärmare för att hålla uppe värmen med min 11W belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När sommaren kommer så kan de va ganska bra med kylning.

OK, Den som väljer att uppgradera belysningen i locket borde med andra ord även sätta in 1-2 fläktar också. Det finns flera artiklar om detta på www.nano-reef.com har jag sett.

Är det verkligen ingen annan där ute som har köpt denna kub med saltvatten i åtanke? Vore kul att utbyta erfarenheter. Jag ska åka ut i snöstormen i eftermiddag och skaffa en fisk och kanske en eremit till kuben också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle detta funka om man inte har en annan tank att byta vatten med?

Kanske starta med inkörd sten och vatten men göra byten med "vanligt" vatten?

På kort sikt skulle det säkert funka, men du kan nog riskera att vattenvärdena driver iväg. Det extra arbetet med att ha ett nano vid sidan av ett stort kar är ju mycket litet, eftersom du i princip inte behöver testa vattnet (PH, KH, nitrat mm), förutsatt att du växlar vatten mellan karen ofta. Om du bara har ett nano måste du hålla koll på alla vattenvärden löpande och vid behov justera. Jag kan tänka mig att det kan då bli ganska stora svängningar i vattenvärdena om du häller i tillsatsämnen (t.ex. triple buffer) i en liten vattenvolym.

Å andra sidan hittar du artiklar på www.nano-reef.com på folk som har ända ned till 10 L (eller ännu mindre) "picokar" och lyckas med det också. Jag tror att ju mindre karet är, desto mer aktiv måste du vara att bevaka det. Jag skulle inte rekommendera att skaffa ett nano som "en vacker prydnad" där man bara fyller på mat och ersättningsvatten då och då. Det är nog en lika arbetskrävande hobby oavsett hur stort eller litet karet är, förutsatt att man vill att sakerna i karet ska leva länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

arbetet är inte det som hindrar mig, det som begränsar mig är 2 vuxna och en 1åring på 47m2.

Vi letar hus... men det enda som jag får plats med (och tillstånd för ;) är nog ett nano

Givet att du är inställd på arbetet ska det väl inte vara något hinder att börja. Du hittar allehanda åsikter i andra trådar huruvida man ska börja med ett nano som första kar eller inte, men kan du starta med inkörd LS och inkört vatten från någon annan (eller från affären) så är det bara att köra igång. Belasta det inte för hårt bara, jag har en mandarin, två putsarräkor, en sjöstjärna, en eremit och två sniglar (förutom diverse fraggar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett 45 lit och ett 80 lit som liknar ditt 27 liters. Och som du säger så kan det snabbt bli svängningar i vattenvärdena om man inte är försiktig.

Jag har 2 rör på 13w + ett blått på 7w i 45 liters och 3 x 24w T5 compact i 80 liters.

I 45 liters har jag nu en eldräka + 2 små blåbenade eremiter + 3 sniglar + liten ormstjärna + 4 sorters små mjukisar och ca 6 kg ls.

Det enda problemet jag har är att vattnet snabbt avdunstar så fort att man måste fylla på med ett par liter varannan dag. Och det kan vara lite omständigt att alltid ha några liter 25 gradigt osmos vatten redo hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda problemet jag har är att vattnet snabbt avdunstar så fort att man måste fylla på med ett par liter varannan dag. Och det kan vara lite omständigt att alltid ha några liter 25 gradigt osmos vatten redo hela tiden.

Jo, ett 80 liters kar är väl nästan på gränsen till ett mindre akvarium (dvs inte helt nano), vilket betyder att det börjar bli dags att fundera på viss automatik, typ osmolator och annat, för att det inte ska bli för mycket jobb. Jag har en liten sprutflaska med osmosvatten ståendes bredvid mitt nano. Jag gör det som en daglig rutin, oftast både morgon och kväll, att spruta i lite osmosvatten för att hålla uppe nivån. Det tar trots allt bara 10 sekunder, och köket passerar man ju flera gånger varje dag ändå. Givet de små mängderna vatten varje gång tror jag man kan ha överseende med att osmosvattnet bara är rumstempererat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

jag va inne på Korallrevet i södertälje och pratade lite saltvatten här förut, och jag nämnde att jag verkligen ville dra igång med salt när jag flyttar, f´ör just nu har jag inte mycket plats och då visar han mig deras lilla nano kar exakt det som omtalas här... och jag är en total nybörjare på salt.. men han tyckte jag skulle ta lite inkört vatten och sten och testa.. behöver inte ens va nått levande kanske sten och sen successiv´t fortsätta...frågan är bara med vattenbyten till det karet för mig... eftersom att springa med vatten från dom känns inte så kul i längden och att köpa en osmos för 2000kr + för en 27 liters kar känns rätt onödigt men endå tänkbart eftersom jag endå vill ha ett större i framtiden ;)

ps. det är ju bra läckert och för det priset..

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mathias,

Givet att du inte börjar med fisk utan bara kör LS och kanske någon eremit och snäcka, så kan du ta dig lite större frihetsgrader när det gäller vattenkvalitet, dvs brist på osmosvatten är inte hela världen. Du kan ju köra vanliga vattenbyten och påfyllningar baserat på kranvatten. Sedan kan du göra ett större vattenbyte (dvs minst 50%) med inkört saltvatten från butiken med lite större intervaller.

Det är kul förresten med en sakta stigande nanotrend. Även JR har tagit in just detta nano också nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett 45 lit och ett 80 lit som liknar ditt 27 liters. Och som du säger så kan det snabbt bli svängningar i vattenvärdena om man inte är försiktig.

Jag har 2 rör på 13w + ett blått på 7w i 45 liters och 3 x 24w T5 compact i 80 liters.

I 45 liters har jag nu en eldräka + 2 små blåbenade eremiter + 3 sniglar + liten ormstjärna + 4 sorters små mjukisar och ca 6 kg ls.

Det enda problemet jag har är att vattnet snabbt avdunstar så fort att man måste fylla på med ett par liter varannan dag. Och det kan vara lite omständigt att alltid ha några liter 25 gradigt osmos vatten redo hela tiden.

Hej,

Det räcker med rumstemperatur på osmosvattnet, fyll på varje dag istället. Mindre temperaturvariationer är ingen fara .

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...