Gå till innehåll

Hjälp Min Kalkmixer Hängde Sig Idag..


hbmannen

Rekommenderade inlägg

kom hem nu efter jobbet å vattnet såg ut som mjölk, de visade sig att kalkmixern hade drabbats av "hävert" å stod å smådroppade hela dagen, mätte givetvis alla värden å dom visade sig vara helt okej förutom PH. som hade stuckit iväg bortanför skalan på SALIFERT`s test.. allså nån stans mellan 8,6 - 9... CA låg oxo lite högt.. ca:450-460..

Bör ja byta en del vatten eller e det bättre att låta det vara? å låta mixern vila ett tag och bara låta autopåfyllningen sköta resten..?

Lite snabba funderingar från folk nu tack... blir ju orolig :) i nya tanken å allt... typiskt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har råkat ut för samma sak för några år sedan.

Jag fick ut kalciumhydroxid från en kalkmixcer i vattnet (mjölkfärgat vatten) och hade PH på över 9. I mitt fall hade jag stort frånfall på allt som jag inte flyttade ur burken till ett annat akvarium med normala nivåer. Gällde både fiskar och koraller. I mitt fall hade det inte droppat utan en doserpump som jag av misstag kopplat på gick hela dagen så förhoppningsvis är du i ett bättre läge.

Jag vet dock om ett fall där man inte flyttade grejor och där allt klarade sig relativt bra. Jag tror det beror av hur mycket calciumhydroxid man fått ut och vad PH faktiskt är. Vattnet i det akvariumet klarnade mycket snabbare än mitt.

LS verkar inte ha påverkats långsiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade ut för samma problem för ett par år sedan, men jag gjorde inget annat än att stänga av kalkmixern (den sattes inte igång förrän värderna var OK). Jag såg ingen reaktion på varken koraller eller fiskar.

Fast jag garanterar inte att dina djur inte kommer att ta skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tackar för dom orden :)

ja bytte 50L iaf få se om de lugnar sig till imorrn.. tänkte att de e nog dummare att ändra PH snabbt igen, så de e nog bättre om de får gå tillbax lite lungt.. eller??

Precis min åsikt, koraller är känsliga för snabba förändringar. Så det är nog klokt att låta akvariet själv förändra värderna på ett "lugnt" sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det samma hände mig för två månader sen. Hade ett ph på 9,6.

Jag släkte allt ljus,det tog två dagar så var ph´t på 8 igen.

idag har jag en nivåvakt på kalkmixern. Vill inte vara med om det igen.

Hoppas det fixar sig för dig.

/Arne

jo de mjölkvita har försvunnit nu, så de va kanske inte allt för farligt. dock e PH stabilt runt 9 :död: ..

Nivåvakt kör ja oxo me, men på nått märkligt sett så har de blivit hävert från sötdelen till mixern, hur de e möjligt kan ja inte fatta, för mixer och sötdel står i nivå med varann..

de som säkert har hänt är det har bildats en luftficka på invattnet som bubblade upp kalket så det följde me ut ur mixern, därav mjölkfärgen...

men men, shit happens alltid när man lutar sig tillbax å tror att allt funkar klockers.. nu lutar ja mig tillbax å väntar å se va som händer om ett par dar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo de mjölkvita har försvunnit nu, så de va kanske inte allt för farligt. dock e PH stabilt runt 9 :död: ..

Nivåvakt kör ja oxo me, men på nått märkligt sett så har de blivit hävert från sötdelen till mixern, hur de e möjligt kan ja inte fatta, för mixer och sötdel står i nivå med varann..

de som säkert har hänt är det har bildats en luftficka på invattnet som bubblade upp kalket så det följde me ut ur mixern, därav mjölkfärgen...

men men, shit happens alltid när man lutar sig tillbax å tror att allt funkar klockers.. nu lutar ja mig tillbax å väntar å se va som händer om ett par dar..

Kalkmixer är en källa till oro tycker jag. Denna tråd visar att vi är flera som haft motflyt. Jag för min del har skaffat mig en extra säkerhet med PH övervakning som stänger av all tillförsel av vatten till kalkmixern om PH stiger över det gränsvärde jag satt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha nu börjar missen skörda offer..

en av mina acroporor börjar vitna.. funderar på att fragga ner den imorrn, tänkte ge den natten å se va som händer..

sen så har min montiporor helt tappat skinnet under natten.. så den e passé.

såg att ett par kejsare va på å nafsa på dom. så de kan ju va de som e felet å inte vattenfel.. eller? dör korallen om kejsarna tuggar lite på dom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja nu kan ja meddela att precis ALLA stenisar är döda.. 2st vitbröstade kirurger 1 st bicolor kejsare 4 st cromisar. 4 st gobies 4 st decoror 1 st flavissimus å troligtsvis kommer oxo 2 till kirurger att stryka me då stresspricken tagit över dom... oj höll på att glömma anemonen stryker nog oxo me..

mitt i allt detta så vart ja tvungen att sticka till TRYSIL i 3 dagar så nu när ja kom hem måste ja ta hand om allt skit :( ..

å inte nog me det.. nu märkte ja att SALTET e slut hemma oxo.. bra när de e röd dag imorrn.. så om någon råkar ha ca: 7-8 kg salt hemma så kommer ja gärna å köper imorrn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...