Gå till innehåll

120l Mh eller compact lysrör


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Har ett 120 liters kar med måtten 60x40x50 lxbxh.. Har för tillfället bara en 36 W intercept kompaktlysrör i. Vet att detta är för lite och ska införskaffa mig i lite mer ljus. Vad tycker herrarna och damerna att jag ska satsa på? Har tänkt att antingen beställa en 2x 36 W kompaktlysrör eller en mindre mh på typ 150 W. E lite rädd att de ska bli för varmt i karet då jag nu har en temp på 26 grader. Vet att man kan sätta in fläktar men tror de blir rätt svårt i mitt fall. Om man ska ha en mh bör ju denna sitta 10-40 cm över karet och jag tror då att de skulle komma ut en massa ljus i rummet. Har just byggt en sarg till karet och kommer inte bygga en till =)... Vad tror ni? Kommer inte att ha så jätte mycket koraller men endel och väldigt få stenkoraller..

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

MH på 70w plus den 36:an du har så kommer du upp i ganska bra effekt. men eftersom karet är ganska högt så ska du nog ändå tänka åt 150w.

då kan du ta bort kompaktlysröret och enbart köra MH och spara pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nja, Metallar-lampan är ju inte gratis och inte kompaktlysrör heller.

det är ju bättre du satsar på en MH-lampa för 500-600kr och då har den mycket bättre effekt en kompaktlysrören.

alltså jag skulle säga:

1. MH på 150w

eller

2. 3 x 36w kompaktlysrör.

eller

3. MH 70w + kompaktlysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Har du någott mittstag på akvariet? Om du har det ser det nog snyggare ut med T5 belysning än med en enda MH eftersom om man bara har en MH blir det en skarp skugga av mittstaget.

han har nog inget mittstag i ett så litet. men om han nu har det så kan han ju lika väl skaffa det som är billigast, FD T26.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej har inget mittstag i karet men hade tänkt att ha kvar kompaktröret i framkant av karet skymmer inte ljuset lika mycket där oc´h jag har mitt nånljus där me.. Tror de kan funka med en mh.. Har dock inte bestämt mig än.. Vad menade du med FDT26 e kanske jag som e trög men men.. =). Max vad kör du me i ditt 125 liters??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Nej har inget mittstag i karet men hade tänkt att ha kvar kompaktröret i framkant av karet skymmer inte ljuset lika mycket där oc´h jag har mitt nånljus där me.. Tror de kan funka med en mh.. Har dock inte bestämt mig än.. Vad menade du med FDT26 e kanske jag som e trög men men.. =). Max vad kör du me i ditt 125 liters??
FD T8/T26. vanlig typ lysrör som har ungefär lika många för och nackdelar som T5 FDH.

har du ljuskrävande koraller eller ska skaffa? då ska du satsa på 150w MH.

annars räcker nog 70w MH till de koraller som inte kräver så mycket ljus. om du ha planerat att hänga 70w MH högt över karet så ska du välja 150w i stället.

men eftersom du har gratis el så ska du välja 150w, bättre med för mycket än för lite om du ska ha koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 rören e väl lite drygt 60 cm långa har jag för mig så jag får inte plats me dem tyvärr.. Tror nog att jag ska köra med en mh ändå.. E som claes säger helder lite för mycket än för lite... Kan jag ha stenkoraller i framtiden om jag vill de me..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...