Gå till innehåll

Sump?


Patman

Rekommenderade inlägg

Varför är många sumpar indelade i olika "fack". Är detta bättre än att ha ett öppet kar som sump?

Om jag skulle vilja komma igång med ett saltvattensakvarium - skulle det räcka för mig att köpa mig ett 240liters akvarium, en ljusramp med lysrör, en skummare, en pump och en doppvärmare. Sen ha lite sand i botten, lite levande sten och fylla detta med "lätta" fiskar och lite räkor. Eller är detta att be om trubbel?

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Jag har genom att läsa detta forum förstått att sump är att föredra. Jag förstår dock inte alla kammare som är uppbyggda i sumpen.

Sen undrar jag också som ovan:

Om jag skulle vilja komma igång med ett saltvattensakvarium - skulle det räcka för mig att köpa mig ett 240liters akvarium, en ljusramp med lysrör, en skummare, en pump och en doppvärmare. Sen ha lite sand i botten, lite levande sten och fylla detta med "lätta" fiskar och lite räkor. Eller är detta att be om trubbel?

Tack

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det kommer att fungera utmärkt! Bara du tar det sakta och försiktigt!

Sand eller inte råder det delade meningar om. Men jag tycker att du ska börja utan så att du lättare kan suga ur skiten som samlas.

Köp ett som är komplett akvarium som någon tröttnat på, det lönar sig inte att köpa allt separat.

Beträffande fack i sumpar. Så tycker jag att det kan vara bra att ha åtminstonde tre.

Ett fack med sötvatten, som fyller på det avdunstade.

Ett fack med all utrustning.

Ett fack där returpumpen sitter, gärna så litet som möjligt. Så att det inte blir översvämning i huvudkaret om något går snett. Inte så mycket vatten som kan pumpas upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en sump helt utan fack, mycket praktiskt när man möblerar om i sumpen, men vissa funktioner går förlorade. Tex filter, bubbelfällor och aoutomatisk påfyllning.

Japp Patrik det är att be om trubbel att skffa saltvattenskar:) men det är helt kart värt besväret.

Jag rekomenderar dock att du börjar utan sand i akvariet det blir lättare att hålla rent då. Sen behöver du även ha lite tester, PH,KH, No2, No3. Resten av testerna kan du komplettera efter behov. och en saltmätare.

Tid och tålamod och kunskap är nog ändå det viktigaste vid start av ett nytt kar. Så ta god tid på dig och läs gärna på om grunderna så blir det lättare att skapa sig en uppfattning om viken typ av akvarium du vill skaffa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller gör som ja.. starta helt utan kunskap. fråga som fasen här på guiden. sen så skiter man i det mesta som alla säger dom första månaderna . eftersom man kan ju ändå bäst själv.. Förlora ca: 6-8000:- pga att du inte lyssnade på de som sas från början.. har du inte ledsnat efter detta så kan du börja om från början, å då kommer du ha lärt dig allt om hur man ska driva ett kar + att det kommer att se grymt snyggt ut oxo.. :)

FRÅN en som inte tog de lugnt från början....

Gott nytt år och hoppas på mycke nya å ovanliga fisker nästa år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar och era råd. Jag har alltid velat ha akvarium och jag har alltid velat ha saltvattensakvarium. För ca 10 år sedan hade jag ett 1000 liters sötvattensakvarium med en paroonhaj i (som ni ser på min Avatar). När den blev för stor för akvariet så slutade jag med akvarium men nu är det dags igen och jag kan knappt vänta...

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller gör som ja.. starta helt utan kunskap. fråga som fasen här på guiden. sen så skiter man i det mesta som alla säger dom första månaderna . eftersom man kan ju ändå bäst själv.. Förlora ca: 6-8000:- pga att du inte lyssnade på de som sas från början.. har du inte ledsnat efter detta så kan du börja om från början, å då kommer du ha lärt dig allt om hur man ska driva ett kar + att det kommer att se grymt snyggt ut oxo.. :)

FRÅN en som inte tog de lugnt från början....

Gott nytt år och hoppas på mycke nya å ovanliga fisker nästa år...

Eller så gör man som jag. Lyssnade och läste. Tog kontakt med några lokalt från forumet som blev mina mentors. Startade lugnt.

Har nu haft igång karet 8 månader och klarat mig utan något direkt bakslag. Lite obalans var det någon månad men det är sådant man får räkna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar och era råd. Jag har alltid velat ha akvarium och jag har alltid velat ha saltvattensakvarium. För ca 10 år sedan hade jag ett 1000 liters sötvattensakvarium med en paroonhaj i (som ni ser på min Avatar). När den blev för stor för akvariet så slutade jag med akvarium men nu är det dags igen och jag kan knappt vänta...

Patrik

Ville bara lägga in en liten kul parentes. Såg i en matbutik här i stockholm att de sålde filé av "malhaj" med ett latinskt namn under. Gick hem och kollade på nätet vad det var för fisk... Gissa vilken?

Paroonhaj!!! MUMS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd - jag läste just den tråden innan du la upp den här :) Och jag skickade även en fråga till dig via mail. Startade även en ny fråga under "mitt första akvarium" men ungefär samma fråga jag ställde till dig.

Tack för att ni alla är så förstående och tålmodiga med oss nybörjare och våra frågor/problem.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...