stigigemla Postat 28 augusti 2016 Postat 28 augusti 2016 Jo järnbaserade tar fosfat i viss utsträckning. Men är fosfatvärdet nära noll försvinner det först för efter vad jag förstått binds fosfat hårdare och kan t o m "pressa" ut andra ämnen som bundits i removern när den börjar bli mättad. Citera
Lasse Postat 28 augusti 2016 Postat 28 augusti 2016 (ändrat) Nu var det du som skrev fel Stig Skulle nog vara silikat här Vi börjar bli gamla och gaggiga bägge två. 33 minuter sedan, stigigemla sa: Jo järnbaserade tar fosfat i viss utsträckning. MVH Lasse Ändrat 28 augusti 2016 av Lasse 1 Citera
stigigemla Postat 28 augusti 2016 Postat 28 augusti 2016 Illa. Men det blir i alla fall lite mer skrivet på forumet. 1 Citera
Mazzi Postat 29 augusti 2016 Författare Postat 29 augusti 2016 Har fått svar på kiselhalten i kranvattnet: 0,29 mg/l /Mats Citera
Lasse Postat 29 augusti 2016 Postat 29 augusti 2016 Vill du ha ett kiselfritt vatten men ändå inte använda RO så kan du plocka på ett silikatfilter innan du tar vattnet till akvariet. Samma typ som sitter i en del Reverese Osmosanläggningar. MVH Lasse Citera
Mazzi Postat 30 augusti 2016 Författare Postat 30 augusti 2016 Kopparhalten i kranvattnet ligger på 58 ug/l. Väntar svar på akvarievattnet för att jämföra. Det blir en osmos, ska bara bestämma mig för vilken. Mätte även alkalinitet i akvariet: 3.3 mekv/l /Mats Citera
Lasse Postat 30 augusti 2016 Postat 30 augusti 2016 Den halten är för hög - helt klart. Bor du i ett nytt hus eller ett med nyrenoverade VVS installationer?? MVH Lasse Citera
Lasse Postat 30 augusti 2016 Postat 30 augusti 2016 Det brukar vara så att nybyggda anläggningar (och nya varmvattenberedare) brukar släppa mer koppar än gamla ingångna anläggningar. Tog du provet på kallvattnet efter 5 minuters spolning eller var det på uppvärmt vatten? MVH Lasse Citera
Mazzi Postat 30 augusti 2016 Författare Postat 30 augusti 2016 Kallvatten. Jag spolade inte 5min men det är en kran som används ofta så det blir inte speciellt stillastående. Jag får ta ett nytt prov och se om det blir någon skillnad. Citera
Mazzi Postat 31 augusti 2016 Författare Postat 31 augusti 2016 Blev 13 ug/l Cu i akvariet. Ska kolla kranen en gång till får vi se. /Mats Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.