Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jo järnbaserade tar fosfat i viss utsträckning. Men är fosfatvärdet nära noll försvinner det först för efter vad jag förstått binds fosfat hårdare och kan t o m "pressa" ut andra ämnen som bundits i removern när den börjar bli mättad.

Postat (ändrat)

Nu var det du som skrev fel Stig :) Skulle nog vara silikat här :) Vi börjar bli gamla och gaggiga bägge två.

33 minuter sedan, stigigemla sa:

Jo järnbaserade tar fosfat  i viss utsträckning.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Postat

Vill du ha ett kiselfritt vatten men ändå inte använda RO så kan du plocka på ett silikatfilter innan du tar vattnet till akvariet. Samma typ som sitter i en del Reverese Osmosanläggningar.

MVH Lasse

Postat

Kopparhalten i kranvattnet ligger på 58 ug/l. Väntar svar på akvarievattnet för att jämföra.

Det blir en osmos, ska bara bestämma mig för vilken.

Mätte även alkalinitet i akvariet: 3.3 mekv/l

/Mats

Postat

Det brukar vara så att nybyggda anläggningar (och nya varmvattenberedare) brukar släppa mer koppar än gamla ingångna anläggningar. Tog du provet på kallvattnet efter 5 minuters spolning eller var det på uppvärmt vatten?

MVH Lasse

Postat

Kallvatten.

Jag spolade inte 5min men det är en kran som används ofta så det blir inte speciellt stillastående. Jag får ta ett nytt prov och se om det blir någon skillnad.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...