gordan_ Postat 11 maj 2017 Postat 11 maj 2017 ser bra ut jag ska snart dra igång mitt stora jag också Citera
krille 55 Postat 13 juni 2017 Författare Postat 13 juni 2017 Såja. Gjort rent reaktorer o skummare. Skrapat rutor o bytt 50 liter vatten. Nöjd. Nu ska jag ta kväll och pusta en stund innan jag ska jobba. Snyggingen ville va med på en bild 6 Citera
krille 55 Postat 15 juni 2017 Författare Postat 15 juni 2017 En film från i kväll. Trots höga näringsvärde så funkar det bra nu. Det växer så det knakar. Har nån cyanofläck och lite grönalger på botten men det kan jag leva med MOV_0609.mp4 Citera
Ouscazz Postat 16 juni 2017 Postat 16 juni 2017 Kul att se att mina gamla telningar har det bra hos dig Christer. De ser ut att må minst lika bra som de gjorde här. 1 Citera
krille 55 Postat 2 juli 2017 Författare Postat 2 juli 2017 lägger upp lite bilder från i kväll. det funkar bra nu, är riktigt nöjd. sista bilderna är på ett nytt foder jag köpte på Håkanstorps zoo nu senast. Ringar som man fäster med en sugpropp på glasrutan så kan fiskarna gå där o plocka. suveränt om man ska bort ett par dagar. mata så dom är rejält mätta och sätt sen dit ett par sådana så klarar dom sej ett par dar 2 Citera
BatmanGefle Postat 2 juli 2017 Postat 2 juli 2017 Snyggt! Är foderringen som Massticks, fast med en hållare? Citera
krille 55 Postat 2 juli 2017 Författare Postat 2 juli 2017 Vet inte. Har aldrig använt masstick Citera
BatmanGefle Postat 2 juli 2017 Postat 2 juli 2017 Pulver som blandas med osmosvatten och som kletas på glaset. Citera
krille 55 Postat 2 juli 2017 Författare Postat 2 juli 2017 Detta är en hård ring med hål i mitten som man fäster på en sugpropp o sätter på glaset Citera
krille 55 Postat 7 september 2017 Författare Postat 7 september 2017 Får ta och skriva av mej lite. Det är uppförsbacke här efter semestern. kom hem första veckan i augusti till ett akvarie som såg riktigt bra ut. alla mina flakväxande hade växt nåt grymt. Men när jag mätte värdena i karet va det helkonstigt. mätte flera gånger och även med andra tester än mina. Kh va uppe på 11,5 och Ca nere på 320. Jonas Roman och jag hade en diskussion om anledning men kom väl inte fram till nån riktigt bra förklaring. Jag började så sakta återställa värden...a och är nu på Ca 440 och Kh 8,9. Då kommer problemen. Nästan alla montiporor dör av. Både flakväxande och grenväxande, dessutom hystrixerna o calendriumen. Medan acroporor o chalice o turbinarior o annat klarar sej. Varför dör dom "lättaste" korallerna. Det är endast det stora röda flaket som verkar klara sej av montipororna. Hela min fina hörna med många flak är nästan helt förstörd. har nu bytt 75 liter vatten (systemet är på 400 l) Citera
stigigemla Postat 7 september 2017 Postat 7 september 2017 Hur ser det ut med kalium, nitrat och fosfat? Citera
krille 55 Postat 14 november 2017 Författare Postat 14 november 2017 Får väl skriva några rader. Det har varit en jobbig höst akvariemässigt. När jag väl fått ordning på karet efter sensommarens problem åkte vi till tyskland en helg. kom hem en söndagkväll till ett mörkt o stillastående kar. Visade sig att det va nån typ av kortis i skummarpumpen så säkringarna gått i huset o allt stannat. Retur, cirkulation, skummare o belysning. Nästan alla SPS och en del LPS dog under veckan efter. Har fortfarande inte fått riktig balans efter detta och det är flera av dom återstående korallerna som ser riktigt slitna ut. Det som klarat sej bra är alla typer av skivor, discosoma, rhodactis, Florida och Yuma samt knappar och några LPS. Nu låter jag det va med täta vattenbyte på 50 liter åt gången och sen ändrar jag inriktning lite o går över mot mer skivor o knappar som klarade sej bättre. Klarar man inte att ha det man vill så får man vilja ha det man klarar av. Det är för roligt för att lägga ner. har träffat så många trevliga människor genom denna hobby Kanske nåt som fler inom hobbyn skulle tänka på så hade nog inte så många lagt av. kommer köra så här ett tag så får man se om man sätter i några SPS-fraggar efter hand Citera
Genne Postat 14 november 2017 Postat 14 november 2017 Sorgligt att höra men även kull att det börjar se ljusare ut, när du vill ha lite fraggar så kan jag återgälda en del framöver om du vill för det du hjälpt mig. Har ju en del av dina som växer här nu 1 Citera
Rosie Postat 14 november 2017 Postat 14 november 2017 Verkligen tråkigt när sånt ska behöva hända, extra ledsamt med tanke på alla dina fina montiporor. Hoppas du samlar ny kraft och energi och framförallt glädje igen 1 Citera
krille 55 Postat 29 december 2017 Författare Postat 29 december 2017 Efter katastrofen börjar jag o karet så sakta återhämta oss. Men nu med en lite annorlunda inriktning. Håller på att fylla upp med ricordeor, skivor o knappar. Till det en del euphyllior. Va o hämtade två riktigt fina i kväll. Tack PerS, det blev riktigt bra. 3 Citera
krille 55 Postat 29 december 2017 Författare Postat 29 december 2017 Lite fler bilder. Bara blåljus i karet o mobil så det blir som det blir 2 Citera
ikola Postat 30 december 2017 Postat 30 december 2017 Aha, du byter inriktning, detta kommer jag följa Citera
krille 55 Postat 30 december 2017 Författare Postat 30 december 2017 Ska ta upp kampen med ken. ska dit på måndag o se om han har nåt han vill bli av med 1 Citera
Genne Postat 30 december 2017 Postat 30 december 2017 @krille 55skrik högt när du börjar fragga på dom Citera
krille 55 Postat 30 december 2017 Författare Postat 30 december 2017 La ut fyra ricordeor till försäljning på köp o sälj på guiden. sålde dom på en timme 1 Citera
krille 55 Postat 16 januari 2018 Författare Postat 16 januari 2018 Ett par något bättre bilder på dom enormt stora och fina euphyllior jag fick från PerS 4 Citera
krille 55 Postat 16 februari 2018 Författare Postat 16 februari 2018 Så var det dax igen. det tar aldrig slut med oturen. Kom hem i går kväll från revyrepetition och kände så fort jag kom in en lukt av bränt. Såg även att lyset blinkade. Börjar kolla runt o kommer in i akvarierummet som då är alldeles rökigt. Nåt överslag där sladden går in i en pump till ena reaktorn. Intressant med blåa elgnistor under vattnet o hela karet strömförande. Nu ser allting riktigt tråkigt ut. Euphylliorna är helt ihopdragna o skivor o knappar är inte heller på topp. Kan det ha kommit ut nåt skit i vattnet för plasten har ju börjat smälta där sladden går in i pumpen. Fiskarna verkar däremot se ok ut. Kommer nog snart en fin anläggning på köp o sälj för jag orkar snart inte mer Citera
ikola Postat 16 februari 2018 Postat 16 februari 2018 Usch vad tråkigt. Bit ihop o satsa vidare 1 Citera
BatmanGefle Postat 16 februari 2018 Postat 16 februari 2018 Nej! Vad jäkla trist! Bryt ihop och kom igen!Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.