Kimozabe Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Undrar om någon kan svara på om en begagnad osmos påverkas negativt av att ej vara inkopplad? Tänker att filter inte mår bra av att ej vara inkopplade? Mvh Kim Citera
Mr_Ewing Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 RO-membranet får inte bli torrt - för då spricker det. Oftast står det vatten kvar i filtret, men om det av någon anledning skulle rinna ut så är det inte bra. Citera
mikoto Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Hur ömtåliga är membranen egentligen? I samband med att jag ska byta mitt nu tog jag ur mitt membran ur huset och lät det ligga tre-fyra dagar i vardagsrummet när jag skulle kolla delnummer på det och sedan egentligen tänkt kassera det(jag skaka runt det i badrummet med för att det inte skulle droppa vatten). Men min kompis behövde ha det igång tills det nya kom så jag koppla in det igen, tds värdet är oförändrat mot innan(4 i tds). Med tanke på hur hanteringen av de sker och att de är förseglade när de säljs så misstror jag inte alls att de bör hållas fuktiga. Men så länge det sitter i ett hus fortfarande har jag svårt att tänka mig att de kan torka så illa att de går sönder. Så det är nog inga problem att köpa begagnat skulle jag säga. Enda nackdelen är att man kommer sitta och reta sig på att man tror att det är på väg att vara helt slut hela tiden :-) Citera
Kimozabe Postat 7 september 2016 Författare Postat 7 september 2016 @Mr_Ewing köpte en aqua light. Vilket är membranet som jag ska fylla med vatten, det översta? Bara att öppna den och fylla på vatten? Har ingen möjlighet att få hit rörläggare/elektriker för att dra fram allt. @mikoto har en tdc mätare så ska ju kunna ha koll via den. Mvh Kim Citera
Mr_Ewing Postat 9 september 2016 Postat 9 september 2016 RO-membranet sitter i den liggande tuben på toppen. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är bra om membranet torkar - mitt sprack nämligen när jag glömde bort att jag plockade ur det. Sen kan man säkert ha tur, men det är ju dumt att chansa. Citera
Kimozabe Postat 9 september 2016 Författare Postat 9 september 2016 @Mr_Ewing tack för svaret. Googlade och kollade även på youtube, såg att det var den då jag öppnade. Den är fylld med vatten Mvh Kim Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.