Gå till innehåll

Nitratreaktorn har landat


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Och där kom jag hem!. Nitrat 0.75 ppm

Nu gäller det att hitta en dos av kolkällan i nitratreaktorn så värdet ej sjunker ytterligare. Blir nog inte svårt. Vid ingen kolkälla alls, dvs enbart den interna från deniballs, samt eventuellt det lilla som finns i tillfört vatten från akvariet, så stiger nitrat sakta har jag märkt. Så nu sänker jag Nopox från 1mlx4, till 1mlx3.

IMG_1696.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Observera - jag tror inte du har ett linjärt samband snarare ett samband som liknar den naturliga logaritmen - e

 

MVH lasse

Det kan jag definitivt hålla med om. Det är nog överhuvudtaget mkt svårt att förutse exakt hur reaktorn kommer jobba i förhållande till kolkälla, men jag har koll tack vare redoxmätningen o hyffsat täta mätningar på utvattnet. Nu sjunker ju nitrat på invattnet till reaktorn så det kommer förstås inte behövas lika mkt kol för att denitrifiera, mindre mängd skall ju reduceras. Detta märks nu på min reaktor på det sättet att det krävs inte lika mkt kolkälla för att uppnå samma låga redox. Jag får givetvis passa på så inte det går för lågt så svavelväte bildas. Ibland kan jag känna lite lukt av ägg o då är redox alltid nere o nosar på -400mv. Jag ser nu till att hålla kolkällan på en såpass låg dos så jag i princip aldrig nuddar på -400mv...Jag kommer säkert få minska ytterligare på kolkällan nu när nitrat är såpass lågt i karet. Kanske helt sluta med det, o gå bara på interna kolkällor....men jag tror att jag på sikt kommer i det scenariot få gå in med kolkälla igen förr eller senare.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-09-14 at 19:57, Lasse sa:

är du nere på -400 mV så skulle jag sluta med extern kolkälla och i stället minska inflödet så att den interna räcker.

 

MVH Lasse

Håller med dig Lasse. Jag lutar åt det, har minskat rätt mkt nu på den externa så jag är nästan där. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...