Gå till innehåll

Ny på saltvatten


jörgen holmgren

Rekommenderade inlägg

Hej

Har funderingar på starta upp saltvatten, har 240 Juwel som jag kör malawi, är det svårt att uppgradera det till salt.

Vad behöver jag?

Ska jag plocka bort innerfiltret som sitter i?

Kan jag ha back to nature slimeline kvar eller måste det plockas bort?

Är tacksam för svar, jag bor utanför Karlshamn om någon i närhet har något till salu

/ Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Vilken utrustning du behöver beror på vad du vill ha i akvariet.

I sin allra enklaste form med bara fiskar du köra med den utrustning du har och vattenbyten. Jag rekommenderar dock att skaffa en skummare.

BTN slimline funkar utmärkt och det är flera som har det inklusive jag.

Fundera på vad du vill ha i till att börja med så kan du nog få tips och råd här.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill börja med lite enklare fiskar, ja clowm fisk och någon kirug, ja om de är enkla, sen hade tänkt att ha någon räka, vill ha det som är lättast i början.

Har fattat att man ska ca: 24 kilo levande sten att börja med. vilken skummare är prisvärd, vill ha den i akvariet

Har tera seras ledlampor i akvariet nu, vet inte om det räcker för koraller, har endast två ledrör, ett som går i blått och vitt

Tack för svaret Perk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, jörgen holmgren sa:

Vill börja med lite enklare fiskar, ja clowm fisk och någon kirug, ja om de är enkla, sen hade tänkt att ha någon räka, vill ha det som är lättast i början.

Har fattat att man ska ca: 24 kilo levande sten att börja med. vilken skummare är prisvärd, vill ha den i akvariet

Har tera seras ledlampor i akvariet nu, vet inte om det räcker för koraller, har endast två ledrör, ett som går i blått och vitt

Tack för svaret Perk

 

Haka inte upp dig på 24 kg sten du skall ha platts till djuren också :) bättre med en inredning som man kan komma åt

på alla sidor om till exempel djur dör då slipper man riva att en massa

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skummare är bäst för ett 240l , vill ha den invändigt

ska man lägga i levande stenen med en gång eller ska det gå några dagar innan den ska i?

Om man ska två streamer, vilket flöde totalt ska jag ha de på?

 

Sen när man fått balans och värdena är bra, vilken fiskar är lättast att börja med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de flesta inte kör med filtrering ala sötvatten. Det finns risk för att filtret blir nitratfabrik om jag fattat rätt.

Men man kan köra med filtermatta, filtervadd, filtersockor trx bara man håller dom rena eller byter tillräckligt ofta. Lyxvarianten är väl Theiling rollermat som automatiskt vrider en fleecerulle när den blir smutsig.

Filtrets syfte är förstås att få bort smutsen innan den bryts ner till olika näringsämnen.

Jag skulle säga att du klarar dig med en bra skummare till att börja med.

Angående mängd sten så tycker jag att man ska ta så mycket eller lite så att man tycker det blir snyggt.

Ska du bara ha fiskar kan du rent krasst köpa salt och blanda vatten. Inte säker på att alla här håller med mig på den punkten dock...

En saltmätare bör du skaffa så att salthalten blir rätt.

Den här hobbyn är en materielsport så det finns hur mycket prylar som helst att köpa men egentligen behövs bara en bråkdel av dem. Om du sen ska ha koraller blir det lite andra krav men det kan du ta stegvis.

Skickat via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filter eller inte - det är en fråga som förföljt saltvattenshobbyn i många år. Kan väl säga att det är kanske bara svenskar och en del amerikanare som pratar sig varma för det biofilterlösa akvariet. Tittar du på många av de tyska lösningarna på kompletta akvarier så innehåller de någon typ av biofilter. det kan vara biobollar eller skumgummimadrasser. Min mening är att om du har en skummare i den lägre presentationsklassen så bör du ha någon typ av biofilter för en snabb och effektiv nitrifikation.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket märke kan du nog få många svar på... Jag har haft flera fabrikat men den jag har nu är en Nyos och det är min bästa hittills. Men om du inte ska köra med sump så kanske du ska överväga en skummare man hänger över kanten

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...