Gå till innehåll

Slemmig-vit-tuffs-alg?


Matadoren

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag har problem med vad jag tror är en alg (se bilderna). Den växer som en toffs utan att vara trådig. Den är mer slemmig med bubblor inuti. Enda fördela är att den är väldigt lätt att ta bort.... 

 

Akvariet har varit igång i säkert 10 år utan några större problem men nu sprider algerna sig sakta men säkert. Jag renar med skummare och biopellets. Ljus består av två halogen och två lysrör.

 

Senaste mätningen gav följande värden:

- Salthalt: 1.026

- Temp: 26

- PH: 7,8

- KH: 7,6

- Ca: 400

- Mg:1300

- Nitrat: 0,25

- Fosfat: 0

- Strontium: 10

- Jod: 0,06

- Kalium: 380

- Järn: 0

 

Några idéer vad det kan vara och hur jag blir av med det?

 

Johan

 

IMG_1416.JPG

IMG_1417.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bomullsliknande formationer talar för bakterier och det mucus/slem dom bildar. På bilden ser det inte ut som att dom har en färg? Har dom det? Finns endast ett mkt litet inslag av färg o mest som "spunnet socker", bomull osv så tror jag på bakterier. 

Kolkälla som Lasse frågade är relevant fråga då det såklart premierar bakterietillväxt oavsett vilken bakterier där är (förrutom enstaka sk autotrofa). 

 

En bättre bild o svar på färgen är värdefullt. 

 

Sen kan du alltid testa o ta ut en bit o utsätta den för totalt mörker men i övrigt samma betingelse. I sumpen tex. Då skall den ju inte tillbakabildas om det är en bakterie. 

Växer dom bara på belysta partier??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...