Matadoren Postat 21 september 2016 Postat 21 september 2016 Hej Jag har problem med vad jag tror är en alg (se bilderna). Den växer som en toffs utan att vara trådig. Den är mer slemmig med bubblor inuti. Enda fördela är att den är väldigt lätt att ta bort.... Akvariet har varit igång i säkert 10 år utan några större problem men nu sprider algerna sig sakta men säkert. Jag renar med skummare och biopellets. Ljus består av två halogen och två lysrör. Senaste mätningen gav följande värden: - Salthalt: 1.026 - Temp: 26 - PH: 7,8 - KH: 7,6 - Ca: 400 - Mg:1300 - Nitrat: 0,25 - Fosfat: 0 - Strontium: 10 - Jod: 0,06 - Kalium: 380 - Järn: 0 Några idéer vad det kan vara och hur jag blir av med det? Johan Citera
Matadoren Postat 28 september 2016 Författare Postat 28 september 2016 389 av detta forums oerhört kunniga läsare har läst detta inlägg utan att kunna identifiera algen. Min förhoppning om att jag har lyckats hitta en ny art har ökat rejält! . Någon som väggar gissa vad det kan vara?? Johan 1 Citera
BatmanGefle Postat 28 september 2016 Postat 28 september 2016 Kan det inte vara en ihopklumpning av bakterier? Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Lasse Postat 28 september 2016 Postat 28 september 2016 Tror också att det är en övermatning av något organiskt - kör du med organisk kolkälla? Bättre bilder vore också en fördel. MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 1 oktober 2016 Postat 1 oktober 2016 Bomullsliknande formationer talar för bakterier och det mucus/slem dom bildar. På bilden ser det inte ut som att dom har en färg? Har dom det? Finns endast ett mkt litet inslag av färg o mest som "spunnet socker", bomull osv så tror jag på bakterier. Kolkälla som Lasse frågade är relevant fråga då det såklart premierar bakterietillväxt oavsett vilken bakterier där är (förrutom enstaka sk autotrofa). En bättre bild o svar på färgen är värdefullt. Sen kan du alltid testa o ta ut en bit o utsätta den för totalt mörker men i övrigt samma betingelse. I sumpen tex. Då skall den ju inte tillbakabildas om det är en bakterie. Växer dom bara på belysta partier?? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.