john.w Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 HejÄr det någon i Göteborg som har tänkt beställa något från http://www.shop-meeresaquaristik.de isåfall kan vi beställa ihop eftersom jag bara skall ha en liten grej så det finns utrymme för 4.7kg till för samma fraktpris Citera
thomas5547 Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 kan man betälla levande oxå? i så fall är jag med.. frakten dyr? Citera
Dez3d Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Jag vore intresserad av att beställa levande sand. Jag är gärna med! Citera
john.w Postat 3 januari 2006 Författare Postat 3 januari 2006 kan man betälla levande oxå? i så fall är jag med.. frakten dyr?Tedb skall beställa en mussla å nu är vi 3st som delar på 15.9euro men över 130euro så är det fraktfritt vi är uppe i 98euro fattas bara 32 Citera
john.w Postat 3 januari 2006 Författare Postat 3 januari 2006 Jag vore intresserad av att beställa levande sand. Jag är gärna med!Jag antar att grejerna kommer till göteborg så det blir ju lite problem skulle kunna skicka upp det till dig men då åker du ju på dubbel frakt. kolla om det är några fler i stockholm som ska ha så kan ni ju gå ihop lär bli enklast och billigast Citera
crille Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 john,är du säker att dom skickar levande till sverige,jag har hört med andra shopar,men dom skickar bara i tyskland.vore kul om dessa gör det. Citera
john.w Postat 3 januari 2006 Författare Postat 3 januari 2006 john,är du säker att dom skickar levande till sverige,jag har hört med andra shopar,men dom skickar bara i tyskland.vore kul om dessa gör det.ingen aning faktiskt men både jag och tedb har kollat på sidan å det står inget om att du inte får Citera
Ahab Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Om de skickar levande är jag också intreserad. Citera
john.w Postat 3 januari 2006 Författare Postat 3 januari 2006 kanske läge å kolla upp det om dom skickar levande, ska skicka dom ett mejl Citera
john.w Postat 3 januari 2006 Författare Postat 3 januari 2006 Har skickat dom ett mejl få se när dom känner för att svara Citera
crille Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 tyskarna brukar va snabba att svara,men i vilket fall,så blir nog frakten lite dyrare,men det kan det vara värt! Citera
john.w Postat 3 januari 2006 Författare Postat 3 januari 2006 jo men då kommer vi nog upp i över 130euro å då är det fraktfritt Citera
Ahab Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Som jag fattar det mha babelfish blir det inte fraktfritt till sverige över 130 euro... Citera
GustavF Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Jag vore intresserad av att beställa levande sand. Jag är gärna med!Jag har bara hört dåliga saker om färdigpackad levandesand på påse. JR är ju på G att ta in "riktig" levandesand. Citera
crille Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 vad är det som är dåligt med den packade?och vad är "RIKTIG" levande sand? Citera
Dez3d Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Jag antar att grejerna kommer till göteborg så det blir ju lite problem skulle kunna skicka upp det till dig men då åker du ju på dubbel frakt. kolla om det är några fler i stockholm som ska ha så kan ni ju gå ihop lär bli enklast och billigastInga problem John, verkas som om det löser sig här på hemmaplan.M.v.hPeter Citera
GustavF Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 vad är det som är dåligt med den packade?och vad är "RIKTIG" levande sand?Den fabriksförpackade varianten är "biologiskt aktiv" innebär bara att den har berikats med bakterier. Men hur de mår efter att legat förpackade i påse i X antal månader eller hur stor skillnad det blir mot vanlig sand går ju att diskutera."Riktig" levande sand är sand plockad från havsbotten. Där skall det förutom bakterier även finnas andra småkryp. Det bli dock oftast dyrt eftersom flygfrakten från tropiska länder är dyr. Jag antar att man får räkna ungefär med samma kilopris som för levande sten. Skall man ha 50 kg sand i akvariet räcker det nog dock med några få kilo levandesand. Detta drar igång den övriga sanden om saker o ting får växa någorlunda ifred. Ett alternativ eller komplement är att be andra vänliga akvarister om en näve sand eller två att ympa din sand med. Helst då folk med DSB eller liknande där sanden är full av liv. Citera
thomas5547 Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Jag är i alla fall intresserad av att beställa några fraggar om dom har.. Citera
Dez3d Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Den fabriksförpackade varianten är "biologiskt aktiv" innebär bara att den har berikats med bakterier. Men hur de mår efter att legat förpackade i påse i X antal månader eller hur stor skillnad det blir mot vanlig sand går ju att diskutera."Riktig" levande sand är sand plockad från havsbotten. Där skall det förutom bakterier även finnas andra småkryp. Det bli dock oftast dyrt eftersom flygfrakten från tropiska länder är dyr. Jag antar att man får räkna ungefär med samma kilopris som för levande sten. Skall man ha 50 kg sand i akvariet räcker det nog dock med några få kilo levandesand. Detta drar igång den övriga sanden om saker o ting får växa någorlunda ifred. Ett alternativ eller komplement är att be andra vänliga akvarister om en näve sand eller två att ympa din sand med. Helst då folk med DSB eller liknande där sanden är full av liv.Jag hade bara tänkt att komplettera min korallsand i refugium med ett 2-3 cm lager av levandesand för att få fart på det, efter förslag från crille. Jag har talat med JR's och dom kan ordna det. Citera
thomas5547 Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Ska jag skicka beställningen till dig, John?? När ska du beställa i så fall? Citera
Magnus Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Jag har beställt en del prylar från Mrutzek. Har funkat bra fast en del prylar varit lite dåligt packat! Upp till 30kg brukar kosta 15 eu.När man beställer levande från Tyskland så är det flygfrakt som gäller - då blir det andra priser! Första 10 kg kostade ungefär 1000kr sedan 50kr/kilo när vi beställde! Kan vara billigare till en storstad.... Citera
Ahab Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Jag har beställt en del prylar från Mrutzek. Har funkat bra fast en del prylar varit lite dåligt packat! Upp till 30kg brukar kosta 15 eu.När man beställer levande från Tyskland så är det flygfrakt som gäller - då blir det andra priser! Första 10 kg kostade ungefär 1000kr sedan 50kr/kilo när vi beställde! Kan vara billigare till en storstad....Jag fick detta svaret igår när jag mailade:Hey Daniel We look for, but thhis will be tranfered by Air…. So it will be expensiveI have to aks tomorrow Michael Men det kan kanske vara värt om man går ihop ett gäng. Någon som är intreserad så skicka ett pm. Citera
maresboy Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Jag vet att fraktbolag tex sas cargo tar extra betalt för levande djur transporter. (iallafall utanför EU)Kolla upp allt detta innan annars så kan det bli oväntat dyrt! Citera
Magnus Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Jag fick detta svaret igår när jag mailade:Hey Daniel We look for, but thhis will be tranfered by Air…. So it will be expensiveI have to aks tomorrow Michael Men det kan kanske vara värt om man går ihop ett gäng. Någon som är intreserad så skicka ett pm.Om ni nu ska beställa med dyr frakt så beställ från någon firma som har sånt som inte går att hitta i Sverige! Mrutzek`s utbud på koraller är inte värt besväret, tycker jag.... De koraller han har kan ni köpa eller få som fraggar... Testa istället exempelvis KN Aquaristik (http://www.meerwasser-aquaristik.de) eller Korallenzeucht (http://www.korallen-zucht.de). Korallenzeucht`s Thomas Pohl är nog det proffsigaste ni kan beställa av utan att handla hos grossist. Hittar ni inte det ni vill ha hos honom så vet jag inte var ni ska leta..... Han tar bra betalt men är verkligen kunnig! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.