Gå till innehåll

beställa grejer


john.w

Rekommenderade inlägg

Jag vore intresserad av att beställa levande sand. Jag är gärna med!

Jag antar att grejerna kommer till göteborg så det blir ju lite problem skulle kunna skicka upp det till dig men då åker du ju på dubbel frakt. kolla om det är några fler i stockholm som ska ha så kan ni ju gå ihop lär bli enklast och billigast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

john,är du säker att dom skickar levande till sverige,jag har hört med andra shopar,men dom skickar bara i tyskland.

vore kul om dessa gör det.

ingen aning faktiskt men både jag och tedb har kollat på sidan å det står inget om att du inte får

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att grejerna kommer till göteborg så det blir ju lite problem skulle kunna skicka upp det till dig men då åker du ju på dubbel frakt. kolla om det är några fler i stockholm som ska ha så kan ni ju gå ihop lär bli enklast och billigast

Inga problem John, verkas som om det löser sig här på hemmaplan.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det som är dåligt med den packade?och vad är "RIKTIG" levande sand?

Den fabriksförpackade varianten är "biologiskt aktiv" innebär bara att den har berikats med bakterier. Men hur de mår efter att legat förpackade i påse i X antal månader eller hur stor skillnad det blir mot vanlig sand går ju att diskutera.

"Riktig" levande sand är sand plockad från havsbotten. Där skall det förutom bakterier även finnas andra småkryp. Det bli dock oftast dyrt eftersom flygfrakten från tropiska länder är dyr. Jag antar att man får räkna ungefär med samma kilopris som för levande sten. Skall man ha 50 kg sand i akvariet räcker det nog dock med några få kilo levandesand. Detta drar igång den övriga sanden om saker o ting får växa någorlunda ifred. Ett alternativ eller komplement är att be andra vänliga akvarister om en näve sand eller två att ympa din sand med. Helst då folk med DSB eller liknande där sanden är full av liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fabriksförpackade varianten är "biologiskt aktiv" innebär bara att den har berikats med bakterier. Men hur de mår efter att legat förpackade i påse i X antal månader eller hur stor skillnad det blir mot vanlig sand går ju att diskutera.

"Riktig" levande sand är sand plockad från havsbotten. Där skall det förutom bakterier även finnas andra småkryp. Det bli dock oftast dyrt eftersom flygfrakten från tropiska länder är dyr. Jag antar att man får räkna ungefär med samma kilopris som för levande sten. Skall man ha 50 kg sand i akvariet räcker det nog dock med några få kilo levandesand. Detta drar igång den övriga sanden om saker o ting får växa någorlunda ifred. Ett alternativ eller komplement är att be andra vänliga akvarister om en näve sand eller två att ympa din sand med. Helst då folk med DSB eller liknande där sanden är full av liv.

Jag hade bara tänkt att komplettera min korallsand i refugium med ett 2-3 cm lager av levandesand för att få fart på det, efter förslag från crille. Jag har talat med JR's och dom kan ordna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en del prylar från Mrutzek. Har funkat bra fast en del prylar varit lite dåligt packat! Upp till 30kg brukar kosta 15 eu.

När man beställer levande från Tyskland så är det flygfrakt som gäller - då blir det andra priser! Första 10 kg kostade ungefär 1000kr sedan 50kr/kilo när vi beställde! Kan vara billigare till en storstad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en del prylar från Mrutzek. Har funkat bra fast en del prylar varit lite dåligt packat! Upp till 30kg brukar kosta 15 eu.

När man beställer levande från Tyskland så är det flygfrakt som gäller - då blir det andra priser! Första 10 kg kostade ungefär 1000kr sedan 50kr/kilo när vi beställde! Kan vara billigare till en storstad....

Jag fick detta svaret igår när jag mailade:

Hey Daniel

We look for, but thhis will be tranfered by Air….

So it will be expensive

I have to aks tomorrow

Michael

Men det kan kanske vara värt om man går ihop ett gäng. Någon som är intreserad så skicka ett pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick detta svaret igår när jag mailade:

Hey Daniel

We look for, but thhis will be tranfered by Air….

So it will be expensive

I have to aks tomorrow

Michael

Men det kan kanske vara värt om man går ihop ett gäng. Någon som är intreserad så skicka ett pm.

Om ni nu ska beställa med dyr frakt så beställ från någon firma som har sånt som inte går att hitta i Sverige! Mrutzek`s utbud på koraller är inte värt besväret, tycker jag.... De koraller han har kan ni köpa eller få som fraggar...

Testa istället exempelvis KN Aquaristik (http://www.meerwasser-aquaristik.de) eller Korallenzeucht (http://www.korallen-zucht.de).

Korallenzeucht`s Thomas Pohl är nog det proffsigaste ni kan beställa av utan att handla hos grossist. Hittar ni inte det ni vill ha hos honom så vet jag inte var ni ska leta..... Han tar bra betalt men är verkligen kunnig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...