Gå till innehåll

Rovfisk i nano?


Twix

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Undrar om vad ni har för tips och erfarenheter av att hålla rovfisk i nano eller iaf mindre burkar. Krävs tex större skummare än för vanlig fisk? 

 

Har ett avlångt 80-liters som jag ännu inte köpt fisk till och hittills har planen varit att börja med clownfiskar men tänkte kolla lite om man ska gå på ett annat spår. Tex har jag sett en liten gul muräna i en bok jag har om nanofiskar, minns ej latinska namnet men 'pencil muray' kallades den för i boken. Tips på fler såna mindre coola fiskar? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt har rovfiskar sämre matsmältning än allätarna. Den minsta jag sett är Serranus tortugarum - världens näst minsta havsaborre. Den är totalt fredlig mot allt som inte går att äta. Beteendet är lite olika beroende på sällskapet. I lugna kar är den mycket framme som vilken fisk som helst. Men jag har sett den i ett 2000 liters med en massa kirurger.

Där är den en bakhållsjägare som står gömd och gör blixtsnabba ruscher på 20 - 30 cm efter mat och lika snabbt tillbaka till gömstället.

 

Här är en bra artikel om muränor: http://www.fishchannel.com/saltwater-aquariums/species-info/eel/morays-2.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Generellt har rovfiskar sämre matsmältning än allätarna. Den minsta jag sett är Serranus tortugarum - världens näst minsta havsaborre. Den är totalt fredlig mot allt som inte går att äta. Beteendet är lite olika beroende på sällskapet. I lugna kar är den mycket framme som vilken fisk som helst. Men jag har sett den i ett 2000 liters med en massa kirurger.

Där är den en bakhållsjägare som står gömd och gör blixtsnabba ruscher på 20 - 30 cm efter mat och lika snabbt tillbaka till gömstället.

 

Här är en bra artikel om muränor: http://www.fishchannel.com/saltwater-aquariums/species-info/eel/morays-2.aspx

Den där havsaborren såg ju väldigt läcker ut. Liveaquaria säger 30 gallons för den, mitt på ca 80 liter är ju lite mindre men det har måtten 100x25x35, skulle det vara en dålig idé att ha en eller kanske tre stycken i mitt? Det blir ju faktiskt ganska mycket mer simyta att "sträcka ut" på än motsvarande kub.

 

Intressant läsning om muränor!  Där rekommenderar han den pencil muray (gymnothorax Melatremus) som jag pratade om till nanos över 15 gallons. 

 

Nu är jag som sagt nybörjare och har förstått att man brukar ha mindre fiskbelastning per volym än motsvarande sötvatten så skulle det vara okej eller blir det för mycket om man skulle ha ett clownpar,  1-3 abborrar och en muräna tillsammans med lite eremiter, sniglar och någon enstaka porslinskrabba? Enligt ett kompatibilitetsschema ska de gå tillsammans om man tillsätter clownerna först.

 

Skummare tänkte jag köpa en tunze 9002 och sedan köra vattenbyte efter behov, kanske 30% varannan vecka eller oftare om det behövs.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Tunze 9002 har slutat tillverkas så det får nog bli 9004. Du kan inte ha muränan tillsammans med krabbor. Men det tar nog några år innan du får tag i muränan...

Det är en begagnad som jag tänker köpa. Ah, typiskt då det är muränan jag är mest intresserad av. Finns det någon fisklista för saltvatten likt den akvarielagret har så man kan söka på fisk hos leverantören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...