Gå till innehåll

ända cirkulation från sumpen


inko

Rekommenderade inlägg

jag sitter och funderar på min blivande sump till det nya karet. jag har alldrig tidigare haft sump så jag vet inte riktigt hur dte fungerar.

jag funderar på om det inte skulle vara möjligt att endast ha en enda pump i systemet och det skulle vara den som pumpar tillbaka vattnet från sumpen, antal liter vatten skulle vara ca 150L akvarie + ca 50L sump.

den pump jag har tänkt skulle att pumpen skulle ge en cirkulation skulle vara ca 5000l/h på 1m tryckhöjd, sumpens botten är ca 1m från akvariets överkant,

är detta något som funkar, inblåset i akvariumet från sumpen skulle vara uppe på akvariumets kortsida.

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte skall du behöva mer i a f. Gör flera utblås från returen.

Jag har två pumpar till mitt 500 l. 3500 l från sumpen och 2500 l från UVC

Jag har satt tre utblås från 3500 l med roterande munstycken så att jag får vågeffekt. Har två motsvarande utblås från 2500 l på andra sidan.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=3438&d=1129101994

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle det vl inte behöva bli? man har två borrade hål i varje kortända på akvariumet, och på den från akvariumet ner till sumpen leds vattnet ner genom en slang ej rör rakt ner i sumpen.

anledningen till att jag ändast vill ha en pump är för att få ner ljudnivån, då den stitter i sumpen under akvariumet kan man ljudisolera kammaren där sumpen är, och på så sätt få ner ljudnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten sido fråga till detta är, eftersom turbolensen i sumpen kommer bli hög så kommer vattnet att gåförbi den tänkta skummaren väldigt fort!

påverkar detta skummningen negativt?

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan standpipe så e det omöjligt att få 5000-7000l/h tyst.. ja kör me 50mm durso och de går å få knäpptyst även om ja matar på runt 10000l/h i den.. kör man me en extern deltec returpump så blir det tyst, men använder man t.ex OR6500 el dyl innerpumpar så blir de inte tyst, inte ens om man hänger upp dom i snöre.. ( kan kanske va tyst i ett rum men brumma som fasen i ett annat ) oftast i sovrummet..murphys lag du vet..

ang cirk i skummarn så beror de ju på hur stor belastning du har på den.. lite belastning så ska de gå lite vatten i skummarn å lite luft.. mycke belastning tvärt om.. detta kan skilja en del på olika skummare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...