jonasroman Postat 8 december 2017 Författare Postat 8 december 2017 On 2017-10-28 at 18:47, BatmanGefle sa: Gammal tråd...men då de medverkande ff är aktiva, så känns det ok att fortsätta... Jag har råkat ut för exakt det problemet de sista dagarna...en billig elektrod som visade precis som den förväntades göra vid inköp (efter kalibrering naturligtvis) och sedan varit väldigt stabil tills för två dagar sedan. Då kalibrerade jag om som vanligt och den mäter 0,2 för lågt i karet. Men i kalibreringsvätska mäter den som den bör (med en diff på två-tre enheter på den andra decimalen, men det tror jag man kan säga är ok ändå?). Så trots att den var ok efter den initiala kalibreringen så ballar den ur vid den andra, och det där egentligen inget att göra åt det? Nej det är tyvärr inte helt ovanligt med lite billigare elektroder. Inget att göra mer än att kosta på sig en lab grade nästa gång;-) Citera
jonasroman Postat 8 december 2017 Författare Postat 8 december 2017 On 2017-10-28 at 18:47, BatmanGefle sa: Gammal tråd...men då de medverkande ff är aktiva, så känns det ok att fortsätta... Jag har råkat ut för exakt det problemet de sista dagarna...en billig elektrod som visade precis som den förväntades göra vid inköp (efter kalibrering naturligtvis) och sedan varit väldigt stabil tills för två dagar sedan. Då kalibrerade jag om som vanligt och den mäter 0,2 för lågt i karet. Men i kalibreringsvätska mäter den som den bör (med en diff på två-tre enheter på den andra decimalen, men det tror jag man kan säga är ok ändå?). Så trots att den var ok efter den initiala kalibreringen så ballar den ur vid den andra, och det där egentligen inget att göra åt det? skälet att den mäter oftare rätt i kal.vätska är att den vätskan är så jonstark, så den förlåter en kass elektrod. kass elektrod är ju ett vitt begrepp. Det kan va tilltäppta jonkanaler, så kan rengöring med saltsyra hjälpa. det kan va att silverelektroden(som är referenselektroden) är uttjänt, dvs har inga silverjoner kvar, då blir det ingen ström, och elektroden är kasserad för alltid. Det kan också slinka in fel joner så det inte bara är ren KaCl, varvid det ger andra värden. Där kan det hjälpa om den får dra i KaCl ngr timmar. Citera
jonasroman Postat 8 december 2017 Författare Postat 8 december 2017 On 2017-10-29 at 18:19, BatmanGefle sa: 6,80 får jag då. Skickat från min Reeflink med Tapatalk Milwaukee pH mätare imponerar inte. Det är inte en helt självklar sak att bygga en ph mäter. Dels är impedansen/resistansen, hos en pH elektrod ENORM, runt 400MOhm eller mer, vilket betyder att det går inte mäta med en vanlig voltmeter, det blir inte tillräckligt mkt ström. Så en pH m'ätare är en voltmeter som är specialgjord för att klara så höga impedansen på signalsidan(elekrodsidan). För det andra är det små signaler, så det bör på en bättre mätare finnas spänningsstablisering(kostar pengar) pH 7 hos en ideal elektrod ger 0 mv Slopen hos en ideal elektrod (vid 25 gr) är 59.16 mv per enhet. Har precis byggt en DA omvandlare som imiterar en pH elektrod i vår Alkatronic. MEN, ingen elektrod är ideal, inte ens en ny, och det beror på att tex glaskulan blåses för hand, varvid det blir aldrig helt idealt, så kalibrering krävs alltid. Om nu värdet vid pH 7 tex är -5 mv från aktuell elektrod, så är offset -5. Det är detta man justerar när man kalibrerar i en 7 vätska. Sen om du ej kalibrerar mer så kommer ph datorn (om den är korrekt programmerad) räkna med att volten faller med -59.16 mv för varje ph enhet över 7 (o plusvolt på andra sidan). Men ingen elektrod har perfekt slope heller, så även där bör man kalibrera mot ph 4 eller ph 10. Om du då tex kal med pH 10 och får inte idealvärdet -177,48 mv utan tex -190.00 mv blir sloopen i vårt aktuella fall (190-5)/3=61.7 mv. Ifrån idealet avviker det 61.7/59.16=1.042. Så i detta exempel blir efter kalibreringen värdena för aktuell elektrod: offset:-5 Slope: 1.042 Denna elektrod kommer nu vid: ph 7= -5 mv ph 8=-66.7 mv ph 9=128.4 mv Kurvan är helt linjär, så du kan räkna ut volttalet för vilket ph som helst mkt enkelt, tex pH 7.87 för denna elektrod skall ge voltalet i detta fall på: -58,68 mv (-61.7*0.87-5) Skulle du strunta i att kalibrera denna elektrod skulle ph datorn istället för att visa det rätta 7.87pH, visa pH 7.99(58,68/59,16+7), dvs en dryg tiondel fel. Det kan naturligtvis avvika mkt mer. Kontentan är att man måste lägga en del pengar både på ph datorn o elektroden, där en bra ph dator kostar väl ett par tusen, o en elektrod 1000kr. Då kan det sen räcka att man kal var 6:e månad eller ännu glesare faktiskt, samt hållbarheten i normala förhållande, kan va 1.5-2 år, eller mer ibland. Mvh Jonas Citera
BatmanGefle Postat 8 december 2017 Postat 8 december 2017 2 timmar sedan, jonasroman sa: Milwaukee pH mätare imponerar inte. Det är inte en helt självklar sak att bygga en ph mäter. Menar du att man kan använda metoden att kortsluta kontakten för att "kvalitetstesta" en pH-mätare? Dvs då min Milwaukee visar 6,80 så är det ett säkert tecken på att den kommer mäta fel/ge osäkra mätningar även med en bra elektrod? 2 timmar sedan, jonasroman sa: Kontentan är att man måste lägga en del pengar både på ph datorn o elektroden, där en bra ph dator kostar väl ett par tusen, o en elektrod 1000kr. Då kan det sen räcka att man kal var 6:e månad eller ännu glesare faktiskt, samt hållbarheten i normala förhållande, kan va 1.5-2 år, eller mer ibland. Jag har en kvalitetselektrod nu (den billiga Hong Kong-elektroden förstod jag ju att den skulle fallera, men det var nyttigt att få se hur den betedde sig....särskilt som det knappt kostade något). Kan jag ändå inte lita på värdena för mätaren inte är tillräckligt bra anser du? Ska inte sånt ge sig tillkänna med svajande siffror i displayen och att den mäter ojämna värden tätt inpå varandra? Citera
jonasroman Postat 8 december 2017 Författare Postat 8 december 2017 3 timmar sedan, BatmanGefle sa: Menar du att man kan använda metoden att kortsluta kontakten för att "kvalitetstesta" en pH-mätare? Dvs då min Milwaukee visar 6,80 så är det ett säkert tecken på att den kommer mäta fel/ge osäkra mätningar även med en bra elektrod? Jag har en kvalitetselektrod nu (den billiga Hong Kong-elektroden förstod jag ju att den skulle fallera, men det var nyttigt att få se hur den betedde sig....särskilt som det knappt kostade något). Kan jag ändå inte lita på värdena för mätaren inte är tillräckligt bra anser du? Ska inte sånt ge sig tillkänna med svajande siffror i displayen och att den mäter ojämna värden tätt inpå varandra? Nej det menar jag inte Vilket pH den visar vid 0 volt beror ju på vilken offset den har sedan tidigare kalibrering. Har du kalibrerat den innan vilket du ju har om den inte är fabriksnollställd, så kommer en 0 v signal visa just det pH som din offset enligt tidigare kalibrering säger att den skall visa. Dvs visar din 6.8 vid kortslutning kan det vara helt rätt om offseten från tidigare kalibrering var cirka -11 (11mv). Det du kan bäst avgöra kvaliten på tror jag är om siffran rör sig mkt trots en ny elektrod (eller kortslutning), särskilt om du tar i bnc kabeln och/eller har elektroden i karet jämfört med ett glas bredvid. Är den stabiliserad skall den inte röra sig oavsett dessa varianter. Prova att mäta först med elektrod i karet som sagt...ta sen vatten från karet o mät i ett glas utanför systemet. Blir det samma? Svajar siffran mer när elektroden är i karet? Prova att röra vid kabeln samt vid bnc metalldelen lite. En bra pH,mätare skall inte ändra sig mer än en hundradel eller max två. Om syftet bara är att slå av o på co2 till kalkreaktor tex duger det nog gott med milwaukee. Möjligen också för att mäta pH i karet o se en trend. Beror ju lite på hur petig man är. Man får vad man betalar för. Utbudet är rätt skralt tycker jag då akvariedatorerna tatt över pH mätningen. Mvh jonas Citera
BatmanGefle Postat 8 december 2017 Postat 8 december 2017 (ändrat) 47 minuter sedan, jonasroman sa: Nej det menar jag inte Vilket pH den visar vid 0 volt beror ju på vilken offset den har sedan tidigare kalibrering. Har du kalibrerat den innan vilket du ju har om den inte är fabriksnollställd, så kommer en 0 v signal visa just det pH som din offset enligt tidigare kalibrering säger att den skall visa. Dvs visar din 6.8 vid kortslutning kan det vara helt rätt om offseten från tidigare kalibrering var cirka -11 (11mv). Nu då du säger det så är det ju rätt självklart att tidigare kalibrering påverkar... 47 minuter sedan, jonasroman sa: Det du kan bäst avgöra kvaliten på tror jag är om siffran rör sig mkt trots en ny elektrod (eller kortslutning), särskilt om du tar i bnc kabeln och/eller har elektroden i karet jämfört med ett glas bredvid. Är den stabiliserad skall den inte röra sig oavsett dessa varianter. Prova att mäta först med elektrod i karet som sagt...ta sen vatten från karet o mät i ett glas utanför systemet. Blir det samma? Svajar siffran mer när elektroden är i karet? Prova att röra vid kabeln samt vid bnc metalldelen lite. En bra pH,mätare skall inte ändra sig mer än en hundradel eller max två. Provade just nu...i karet visar den 8.16 (från det jag slår på mätaren så tar det ca tre sekunder innan stabilt värde visas i displayen). Detta värde behålls utan flux i runt två minuter som jag stod och tittade. Då elektroden sätts i ett glas utanför systemet visar den 8.15 och det värdet behålls utan flux i ca två-tre minuter. Ingen skillnad då jag rör vid kabel/kontakt (förutom då jag med andra handen jordade mig med att ta i elementet som en dubbelkoll ). 47 minuter sedan, jonasroman sa: Om syftet bara är att slå av o på co2 till kalkreaktor tex duger det nog gott med milwaukee. Möjligen också för att mäta pH i karet o se en trend. Beror ju lite på hur petig man är. Man får vad man betalar för. Utbudet är rätt skralt tycker jag då akvariedatorerna tatt över pH mätningen. Jag är främst intresserad av att se när min Sofnolime behöver bytas (för byter jag den i tid så ligger min pH schysst på dryga 8,2 dagtid). Om pH är exakt 8.16 eller 8.22 är av mindre intresse för mig... Ändrat 8 december 2017 av BatmanGefle 1 Citera
jonasroman Postat 9 december 2017 Författare Postat 9 december 2017 14 timmar sedan, BatmanGefle sa: Nu då du säger det så är det ju rätt självklart att tidigare kalibrering påverkar... Provade just nu...i karet visar den 8.16 (från det jag slår på mätaren så tar det ca tre sekunder innan stabilt värde visas i displayen). Detta värde behålls utan flux i runt två minuter som jag stod och tittade. Då elektroden sätts i ett glas utanför systemet visar den 8.15 och det värdet behålls utan flux i ca två-tre minuter. Ingen skillnad då jag rör vid kabel/kontakt (förutom då jag med andra handen jordade mig med att ta i elementet som en dubbelkoll ). Jag är främst intresserad av att se när min Sofnolime behöver bytas (för byter jag den i tid så ligger min pH schysst på dryga 8,2 dagtid). Om pH är exakt 8.16 eller 8.22 är av mindre intresse för mig... låtet som din ph dator (milwauekee) är helt ok faktiskt:-). Citera
BatmanGefle Postat 9 december 2017 Postat 9 december 2017 låtet som din ph dator (milwauekee) är helt ok faktiskt:-). Jag tycker det. Men Lasse hade även han dåliga erfarenheter av just min modell (svajig) så jag fattade inte riktigt om jag gjort fel på nåt sätt då min alltid ställt sig på ett värde och stannat där...Sent using Jedi mind trick. Citera
Lasse Postat 9 december 2017 Postat 9 december 2017 Då kan det vara ett dåligt exemplar jag använt. Svajar det inte så är det väl OK. Den jag använde kunde ta lång tid på sig att ställa in sig när pH sänktes med koldioxid. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 9 december 2017 Postat 9 december 2017 Kortslutning ger 0 mV. Om du kalibrerar din mätare till 7 när du kortsluter elektroden,. koppla sedan in din elektrod och titta i kalibreringsvätska 7 vad den visar. Skillnaden är din drift i pH enheter MVH Lasse 1 Citera
jonasroman Postat 9 december 2017 Författare Postat 9 december 2017 29 minuter sedan, Lasse sa: Kortslutning ger 0 mV. Om du kalibrerar din mätare till 7 när du kortsluter elektroden,. koppla sedan in din elektrod och titta i kalibreringsvätska 7 vad den visar. Skillnaden är din drift i pH enheter MVH Lasse Har inte dom flesta ph-datorer möjligheten att visa vilken offset det blev, som i sin tur ligger till grund för beslut om elektroden skall bytas ut? Men om datorn inte kan förmedla den kalibreringsinformationen, så är ju detta ett finurligt sätt att åskdåliggöra den aktuella elektrodens offset, som i sin tur ligger till grund för beslutet om elektroden har sett sina bästa dar. Som jag läst på en del firmors infosidor bör en elektrod med större offset än 35 mv kasseras, dvs vid ett försök som du beskriver skulle den då visa ungefär 6.4, eller 7,6, eller sämre. Citera
Lasse Postat 9 december 2017 Postat 9 december 2017 Detta har tyvärr försvunnit på moderna mätare MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 10 december 2017 Författare Postat 10 december 2017 (ändrat) 17 timmar sedan, Lasse sa: Detta har tyvärr försvunnit på moderna mätare MVH Lasse Inte på apex i alla fall, men det var tråkigt att läsa. Vissa mkt enkla ph datorer så vrider man ju bara på en potentiometer/skruv, och i dessa fall finns nog inte infon inskriven som digital sådan i eproom, o då går det ju inte heller få fram uppgiften. Men alla ph datorer med en icke fysisk ratt, där tror jag det skrivs digitalt in i eproom, o borde alltså bara vara en enkel programeringsrad för att hämta infon. Men en milwauke är väl en ratt eller skruv?, så där stämmer det ju som du säger, då borde det inte va möjligt att få fram infon. Då är ju ditt tips väldigt fiffigt o bra. Fråga: På en profilux kan du väl se kal info? På apex kan man som sagt /Jonas Ändrat 10 december 2017 av jonasroman Citera
Lasse Postat 10 december 2017 Postat 10 december 2017 Jo du kan se info - men de har sitt eget system som inte har med mV att göra En annan fråga - vilken belysning har du Mitrax LX??? Flera av dem har ju far red MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 10 december 2017 Författare Postat 10 december 2017 1 timme sedan, Lasse sa: Jo du kan se info - men de har sitt eget system som inte har med mV att göra En annan fråga - vilken belysning har du Mitrax LX??? Flera av dem har ju far red MVH Lasse ok, så offset 30 är inte 30 mv? Nåja, huvudsaken är ju att man kan förstå infon så är det ju bra. Tror faktiskt apex har samma, att det inte där heller är en direktöversättning till mv, då offsetvärden är märkligt höga/låga på även rätt nya elektroder. Lx7200. Far red? det har jag missat, får kolla upp;-). intressant isåfall. Citera
Lasse Postat 10 december 2017 Postat 10 december 2017 40 minuter sedan, jonasroman sa: ok, så offset 30 är inte 30 mv? Nåja, huvudsaken är ju att man kan förstå infon så är det ju bra. Tror faktiskt apex har samma, att det inte där heller är en direktöversättning till mv, då offsetvärden är märkligt höga/låga på även rätt nya elektroder. Lx7200. Far red? det har jag missat, får kolla upp;-). intressant isåfall. Kanske fel av mig - de benämner den hyper red - inte far red. Optimum verkar vara 660 nm MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 10 december 2017 Författare Postat 10 december 2017 58 minuter sedan, Lasse sa: Kanske fel av mig - de benämner den hyper red - inte far red. Optimum verkar vara 660 nm MVH Lasse det känner jag igen mer, dvs en rätt "vanlig" röd diod typ? Citera
Lasse Postat 10 december 2017 Postat 10 december 2017 Nja de vanliga brukar ligga på 630 nm ungefär MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.