Gå till innehåll

Caulerpa sökes


Cosmo

Rekommenderade inlägg

Jag odlar Caulerpa i mitt refugium. Du är välkommen att komma förbi mig i Sollentuna och ta för dig av några sticklingar. Jag har visserligen just "skördat", men lite finns det att ta av ändå. Messa mig bara.

Hej intressant, kan du beskriva lite hur ditt refugium ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej intressant, kan du beskriva lite hur ditt refugium ser ut.

Jag har ett fack i sumpen som fungerar som refugium. Refugiet matas med vatten från en stickledning från returvattenpumpen, och vattnet rinner tillbaka i sumpen igen via en överrinningskam. Syftet med refugiet är två:

1. Odla Caulerpa med syfte att ha ett kompletterande biologiskt filter. Tanken är att regelbundet ta bort vildvuxen Caulerpa, dvs "skörda", och på så sätt bli av med de näringsämnen som Caulerpan tagit upp under sin tillväxt. Risken med Caulerpa är ju som bekant att den övergår i sexuell reproduktion med mycket negativa konsekvenser för vattenkvaliteten som följd. Jag minimerar risken för detta genom regelbunden skördning och ljus dygnet om. Just nu har jag bara en glödlampa, men funderar på att uppgradera till lysrör.

2. Ha ett ställt i systemet där jag kan husera, temporärt eller permanent, varelser som inte visar sig vara kompatibla med fiskar och koraller i det stora karet. Nu har jag en icke revsäker snigel där som tydligen har följt med en LS.

Refugiet som sådant är fortfarande i ett experimentstadium.

post-1358-14468912404895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett fack i sumpen som fungerar som refugium. Refugiet matas med vatten från en stickledning från returvattenpumpen, och vattnet rinner tillbaka i sumpen igen via en överrinningskam. Syftet med refugiet är två:

1. Odla Caulerpa med syfte att ha ett kompletterande biologiskt filter. Tanken är att regelbundet ta bort vildvuxen Caulerpa, dvs "skörda", och på så sätt bli av med de näringsämnen som Caulerpan tagit upp under sin tillväxt. Risken med Caulerpa är ju som bekant att den övergår i sexuell reproduktion med mycket negativa konsekvenser för vattenkvaliteten som följd. Jag minimerar risken för detta genom regelbunden skördning och ljus dygnet om. Just nu har jag bara en glödlampa, men funderar på att uppgradera till lysrör.

2. Ha ett ställt i systemet där jag kan husera, temporärt eller permanent, varelser som inte visar sig vara kompatibla med fiskar och koraller i det stora karet. Nu har jag en icke revsäker snigel där som tydligen har följt med en LS.

Refugiet som sådant är fortfarande i ett experimentstadium.

Jag har läst någonstans att Caulerpa kan färga vattnet svagt gult. Har du sett några sådana tendenser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst någonstans att Caulerpa kan färga vattnet svagt gult. Har du sett några sådana tendenser?

Jadå, mitt vatten är lite smått gult när jag häller över det i en vit hink. Det är ju ett allmänt fenomen som kan bero på många saker. Den vanliga boten är väl att skaffa ozonisator. Amerikanarna på reefcentral brukar köra med denna typ av refugier lite mer ofta än vad vi gör, har jag en känsla av. Ska man vara riktigt snitsig kan man ju odla diverse saker, allifrån småräkor till plankton i refugiet, och sedan ha detta som föda till det stora karet. Jag har en bit kvar till dess :-)

Det finns ju också annat än Caulerpa som man kan odla med syfte att skörda och få bort näring, t.ex. mangrove och xenia. Mangrove är ganska ineffefktivt (men vackrare) än caulerpa, och xenia växer (i vart fall för mig) inte lika förutsägbart som caulerpa gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle har du satt en svart film på glaset mellan refugiet o resten av sumpen ??

Nejdå, det är bara det svarta silikonet som du ser på kortsidan. Det är en genomskinlig glasskiva med en överrinningskam på ovansidan som vattnet från refugiet rinner genom på väg tillbaks i sumpen. En del av mina caulerpasticklingar är inte fast förankrade utan ligger och flyter, därav behovet för överringskammen.

Behållaren till höger om refugiet är min osmosvattentank med osmolator, men det framgår nog ganska bra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå, det är bara det svarta silikonet som du ser på kortsidan. Det är en genomskinlig glasskiva med en överrinningskam på ovansidan som vattnet från refugiet rinner genom på väg tillbaks i sumpen. En del av mina caulerpasticklingar är inte fast förankrade utan ligger och flyter, därav behovet för överringskammen.

Behållaren till höger om refugiet är min osmosvattentank med osmolator, men det framgår nog ganska bra ändå.

Svart film kan annars vara bra så slipper du belysa osmos reservoiren och nitratfilter o skummare. För det är väl igentligen bara refugiet du vill belysa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svart film kan annars vara bra så slipper du belysa osmos reservoiren och nitratfilter o skummare. För det är väl igentligen bara refugiet du vill belysa.

Japp, det stämmer. I dagsläget är det bara en stackars 15W glödlampa som sitter i, så det är inte fråga om någon större belysning. Jag kanske kan släppa ned någon skiva färgad plexi för att inte behöva torrlägga sumpen?

Kan du inte heller sova denna natt? Eller beundrar du ditt vackra runda Schuran-kar så här nattetid? Jag har två skrikande 3 veckor gamla tvillingar bredvid mig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...