Gå till innehåll

akvariedatorstyrd kalkmixer


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja.. Jag har införskaffat en begad kalkvattenmixer...

Som jag nu förstår så har man inte kalkmixern främst till att ge calsium till korallerna, för det kommer ju min dastaco kalciumreaktor att göra..
Utan kalkmixern har man primärt till att höja PH i akvariet.. 

Jag tänker då att jag vill styra kalkmixern med min GHL profilux.. att bara tillsätta kalkvatten när PHt är för lågt.. Till en början kommer jag nog inte ens ha behovet så den kommer nog inte dosera i till en början, men i takt med att jag skaffar mer koraller och kalciumreaktorn går hårt så kommer PHt att sänkas förstår jag.. och då kommer kalkmixern börja dosera..

Men iaf så finns det två sätt, som jag förstår det, att styra kalkmixern via GHLen...

 

1. Koppla osmosslangen från osmosen via kalkmixern till sumpen. Ställa in GHLen så att den slår på motorn som rör om kalket om PH blir för lågt.. Alltså kommer den bara mixa runt kalket när PHt är för lågt, annars går osmosvattnet bara genom kalkmixern utan att motorn snurrar... det kommer alltså då bara vara osmosvatten i mixern, och motorn går bara ibland..

 

2. Osmosvattnet går inte genom kalkmixern.. Istället får en av pumparna i min doserpump gå genom kalkmixern och dosera vatten från sumpen till mixern och sen rinna ut i sumpen igen. Motorn på kalkmixern går dygnet runt och rör alltid runt kalkvattnet, istället programerar jag GHLen att styra doserpumpen att bara dossera in i kalkmixern när PH är för lågt.. Det är då saltvatten i mixern och motorn går jämnt som sagt.. men doseringen sker bara vid behov.

Vilket sätt skulle ni rekomendera? Varför? Eller finns det ytterligare sätt jag inte tänkt på?

 

 

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja det här är inte enkelt det här.

 

En kalkmixer löser upp kalciumhydroxid och bildar kalciumjoner samt ett högt pH drivet av hydroxidjonerna. Det höga pH gör att om vattnet i mixern är i kontakt med koldioxid från luften så dras den koldioxiden in i vattnet och Karbonat samt bikarbonatjoner bildas. Dessa går ihop med den lösta kalciumet och bildar kalksten. Det är därför viktigt att behållaren är sluten (när man har en mixer) så att koldioxid inte kan gå ner i lösningen - när koldioxiden går in så sänks pH.

 

En kalciummixer ger alltså både kalcium och alkalinitet (när vattnet kommer ut i akvariet bildas en karbonat/bikarbonatjoner från koldioxid i akvarievattnet och kontakten med luft. Orsaken till att man mixar är att kalciumhydroxid är verkligt svårlöst och därför mixas det med motor.

 

Inkopplingssätt

 

Det sättet man använder den är att låta vattnet som man har för top - off gå igenom den. Då är mängden begränsad och man får styra avdunstningen i stället - med avdunstning - mer kalkvatten in och bättre pH effekt. Men kalciumhydroxid är löslig i vatten (dåligt men lösligt) - det gör att det inte går att styra pH höjningen, kalciumhöjningen och alkalintetshöjningen via om mixer går eller inte går. Passerar vattnet kammaren med kalciumhydroxid så får man nästan full effekt ändå.

 

Jag och några till har använt en poor mans version på det sätt att vi lagt i några matskedar med kalciumhydroxid i behållaren för top off vattnet. Skakat om ordentligt och om vi har velat ha maximal effekt så har vi satt ett litet koldioxidfilter på inkommande luft till behållaren (behövs inkommande luft för att inte få vakuum i behållaren). Fungerar utmärkt utan omrörning om man har tillräckligt med pulver i.

 

Det andra sättet du nämner har jag aldrig hört talas om och jag tvivlar på att det fungerar - du pumpar in vatten med kalcium, karbonater, bikarbonater, koldioxid och gud vet vad. Jag tror att du kommer att få en fin samling av egenproducerad kalksten i den behållaren :)

 

Idag anser jag att en kalkmixer inte behövs för pH höjande effekt. Låt flödet från din kalkreaktor gå ut så det mesta kommer att passera skummaren, du kommer då lufta ut överflödig koldioxid - sätter du också dit en CO2 scrubber på inkommande luft till skummaren så kommer det fixa sig. Använder du också dig av ett omvänt refugium - inga pH problem. Om du tillfälligtvis vill köra upp pH:t. Lägg lite kalciumhydroxid i din top off behållare!

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med kalkmixer är att veven ofta fastnar. För att undvika det skall man göra ren mixern varje gång man fyller på ny kalk och låta motorn gå dygnet runt. 

Somllga kalkreaktorer har en avgasning för att ta bort onödig koldioxid.

Det är bra tips från Lasse. Ett tips från mig är att sätta en fläkt som blåser in frisk luft i sumpskåpet så att man inte samlar på koldioxid där.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.. Behovet av kabonater och kalcium täcker min kalciumreaktor mer än väl, och den har även inbygd avgasning och allt sånt.. Och jag kan givetvis sätta utloppet direkt vid skummaren.. Och omvänt refugium har jag också.. 
Ska jag tolka det som att en kalkmixer inte skulle tillföra något till karet? Skulle den kunna tillföra något, vad som helst, så behåller jag den gärna, men är det så att det är totalt överflödigt så kan jag ju göra mig av med den istället för att den tar plats.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...