Gå till innehåll

hävert


crille

Rekommenderade inlägg

Nope, det fins ingen pålitlig backventil. Det bästa är att borra ett litet hål precis vid vattenytan så att slangen suger luft i stället för vatten när det blir baksug i slangen.

Hellt klart det billigaste och enklaste lösningen, jag brukar borra ett hål i slangen och trycka in ett litet rör i hålet. Då slabbar inte hålet igen, risken är väl i och för sig väldigt liten att den gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ett 50 mm rör för avrinning och returen med OC2500 pump i ett 25 mm rör.

Returnrören går upp till ytan på akvariet och sedan ner till botten på akvariet.

Först borrade jag ett 6-7 mm hål i röret vid vattenytan för att förhindra hävert,

men om det av någon anledning skulle vara något som flyter runt i karet (ex Xenia),

så finns risken att hålet täpps till.

Därför borrande jag två hål 7 mm hål för säkerhets skulle.

Jag gjorde mindre misstag när jag först borrande hålen på U-röret.

Först borrande jag hålen för högt,

så att vattnet+"en massa luft" tillfälligt sprutade i taket när man slog på pumpen.

Hålen ska sitta i under-kant på u-röret och vara riktade neråt,

så att när man startar pumpen så sprutar vatten+luft ner i karet, istället för upp i taket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket låter det av sprutet från hålet för det kommer väll att spruta ur det hela tiden?

Kan man inte borra precis under vattenytan eller kommer det inte att räcka för att bryta häverten om den startat?

Föreslår att du provar med att starta systemet utan hål och se hur mycket vattennivån höjer sig och sedan markerar ut var du skall borra.

Mitt hål ligger under ytan under drift men över avrinningskanten. Är borrad 5 mm.

OBS !!! Glöm inte att du får baksug innan du har har borrat så du måste manuellt bryta häverten när du stänger av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har U-rörets överkant precis under vattenytan.

Utblåset ligger under vattenytan när man pumpar runt vatten, så det låter ingenting.

När man stänger av vattnet, så kommer ju hålen att vara ovanför vattenytan.

Hur mycket låter det av sprutet från hålet för det kommer väll att spruta ur det hela tiden?

Kan man inte borra precis under vattenytan eller kommer det inte att räcka för att bryta häverten om den startat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...