Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 oktober 2016 Postat 24 oktober 2016 Hej! Testar sedan en tid tillbaka att dosera fytoplankton med doserpump i två av våra korallakvarier. Märket är Easyreef och enligt deras doseringsschema ska man sprida ut matningarna under dagen. Jag undrar om någon har någon annan ide eller erfarenhet, dosera samma per dygn men köra en eller ett par större matningar på tex natten? Alltså lite mat hela tiden eller mycket en/två ggr/dygn? / David Citera
Slanten Postat 25 oktober 2016 Postat 25 oktober 2016 (ändrat) Det bästa är väl att imitera förhållandena i havet med jämn tillgång på fytoplankton över dygnet. Så jag röstar för att mata små mängder, flera gånger, dygnet runt. Jag har dock i bakhuvudet att vissa zooplankton rör sig vertikalt i vattenmassan under dygnet. Högre upp på dagen (eller var det tvärt om?) Märker ni nån effekt av matningen? Ändrat 25 oktober 2016 av Slanten Citera
Lasse Postat 25 oktober 2016 Postat 25 oktober 2016 Det är sant att zooplanktonen rör sig i vertikalen eftersom de följer sin mat - fytoplanktonen. Fytoplanktonen rör sig uppåt mot ljuset under dagen för fotosyntesens skull. MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.