Gå till innehåll

sjöhare


LasseH

Rekommenderade inlägg

Har du haft den länge = mindre risk.

Har den ätit mycket rödalger är det antagligen större risk.

Kolla i natt med ficklampa - i naturen har jag för mig att de är nattaktiva.

Jag har haft den ca:två månader tog över den den kan ha ätit rödalger men sist jag såg han så såg han pigg ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var väl litet väl kort i svaret. Jag tänkte bara på faran för karet.

Det är absolut inget fel på rödalger som mat för sjöharar men de samlar på sig gift som finns i rödalgerna.

Vad tycker du skall jag dra upp all sten och leta efter den eller hålla reda på vattenvärderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har råkat ut för att en sjöhare har dött fullt synlig i akvariet. Sannolikt dog den av svält, då den hade reducerat mängden alger i akvariet högst betydligt, och att jag alltför sent insåg att den kanske behöver matas med alger om den inte finner tillräckligt själv. När jag plockade upp den efter ett dygns orörlighet stank den som bara den. Då den var nästan 8 cm lång och 4 cm bred har jag svårt att tänka mig att vattnet skulle må bra av att jag hade låtit den ligga och ruttna. Det är med andra ord ett helt reellt alternativ att sjöharar kan dö knall och fall. Min var däremot nattaktiv då den levde, så sitt med ficklampan nu på natten och håll koll på kvävevärdena...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har råkat ut för att en sjöhare har dött fullt synlig i akvariet. Sannolikt dog den av svält, då den hade reducerat mängden alger i akvariet högst betydligt, och att jag alltför sent insåg att den kanske behöver matas med alger om den inte finner tillräckligt själv. När jag plockade upp den efter ett dygns orörlighet stank den som bara den. Då den var nästan 8 cm lång och 4 cm bred har jag svårt att tänka mig att vattnet skulle må bra av att jag hade låtit den ligga och ruttna. Det är med andra ord ett helt reellt alternativ att sjöharar kan dö knall och fall. Min var däremot nattaktiv då den levde, så sitt med ficklampan nu på natten och håll koll på kvävevärdena...

Jag fick svaret när jag började plocka bort stenen den låg död i en håla, har bytt 60 liter vatten hoppas det räcker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...