Gå till innehåll

Vem äter denna alg?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har fått problem med en röd alg som ser ut som bomull och som fastnar precis överallt, inte minst i sps koraller /%&¤(/&)(!!!

Skulle vara tacksam för id på denna plåga och om ni känner till hur man kommer till rätta med problemet (djur/parametrar).

Stor bild: http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_0393copy2.jpg

Mvh

Peter

post-1277-14468912410304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter, bra länk (har letat efter en liknande sida ett bra tag).

Hittade en kommentar ang Id på denna alg: "this is very likely actually a Blue-Green Algae, Cyanobacteria". Håller ni med om detta? Trodde de var mer "slemmiga". Verkar inte finnas något djur som är speciellt pigg på denna alg. Min gula kirurg bryr sig inte om den. Känner också att spridningen har ökat sedan jag skaffade en Strigata. Den suger upp algen och spottar sedan ut den igen varpå den fastnar i en sps på andra sidan av karet...

Ska pröva att noggrant skölja all fryst mat och låta makroalgerna växa lite mer än idag samt öka antalet vattenbyten. Ska se om jag även kan öka på cirkulationen.

Ingen som haft ett djur som ätit denna alg eller prövat något medel typ algenex i kampen mot denna?

Ska tillägga att Nitrat, Fosfat och Silikat är omätbara med Salifert. PH 8,0, KH 8, CA 380, MG 1185, Salt 35ppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle det vara cyano,så hjälper ej algen ex,har haft cyano innan,det blommar upp snabbt,sen försvinner det igen,svår att bli av med jag borstade bort med tandborste där jag kom åt,undras om dom inte lever på fosfat

bla,men det kanske är en annan alg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...