Gå till innehåll

Vävnadsdöd hos acanthastrea, vad rekommenderas?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vet att jag har läst detta någonstans förr men finner det inte igjen.

 

Ibland startar enskilda acanthastreor att få vävnadsdöd. De dör från de yttersta polyperna och vävnaden forsvinner långsamt långsamt inåt mot polypens mun. Vad gör ni när detta sker?

Tidigare har jag bara fraggat upp kolonin och tagit bort den döda delen men det är lite surt att behöva skära upp de största kolonierna om det är möjligt att lösa det utan att skära i korallerna.

 

/andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att fråga vad du ska göra när det sker så borde du försöka ta reda på varför det sker så du slipper röra dem.
Lpser gillar näring, matar du dem och har du mätbar fosfat och nitrat? I min mening så bör man mata acans 1-2 ggr i veckan även om vissa tycker de klarar sig på ljus (vilket stämmer ibland). De blir dock finare och du kan utesluta felfaktorer som för lite näring i vattnet om de trots matning får vävnadsdöd. En annan felfaktor kan vara svängigt KH eller Ca. När vattenvärden och matning inte är problemet så skulle jag satsa mina pengar på att problemet är någon form av bakteriellt angrepp varpå du bör går aggressivt fram då det annars lätt kan sprida sig vidare. Sug upp det döende med slang och klipp sen bort med en del marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte det jag frågar efter.

 

Jag vet varför det sker och varför det har skett denna gången men jag är lite osäker på hur det påverkar korallens inre verksamhet och om de klarar av att återställa sig eller om man kan göra något annat än att hugga upp dem när detta sker. Min erfarenhet tidigare är att de inte inte klarar av att vända på denna typen av vävnadsdöd och att det bara fortsätter tills korallen är helt borta. Därför har jag tidigare bara tagit fram dremmel och så har det varit löst. Men är lite trist att dela på en del av de stora kolonierna.

Det är näring så det räcker i vattnet. Det är inte den typen av vävnadsdöd som uppstår vid näringsbrist eller ljuschock. Ser lite ut som om det kan vara något som får polypen att begå någon form av polyp bail out / suicide projekt där den "går in i" sig själv och släpper från skelettet. Oftast hinner den inte mer än att vända på sig före den har försvunnit.

 

Det jag hade hoppats på var att någon kunde rekommenderat något som de normalt gör när de upplever exakt denna typen av problem.. men borde kanske lagt till bilder eftersom det finns många typer av orsaker till vävnadsdöd och det är svårt att förklara med ord vad som sker.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...