Gå till innehåll

Test av saltmätare


Rekommenderade inlägg

På Stockholms saltvattensförenings möte hemma hos mig idag gjorde vi ett test av saltmätare. Syftet var att undersöka hur noggranna våra saltmätare var, och hur mycket det kan skilja mellan olika fabrikat. Nedan följer resultatet av testet.

Som utgångspunkt blandades två hinkar med vatten med olika salthalt. "Vit hink" innehöll osmosvatten med 33 g/l salt av märket Reef Crystals. "Blå hink" innehöll osmosvatten med 36 g/l salt av märket Reef Crystals. Rekommenderad dos av tillverkaren är 33 g/l. Vi uppmätte också en oavsiktlig temperaturskillnad mellan hinkarna, 21,2 grader i "vit hink" och 22,3 grader i "blå hink".

Testet genomfördes enligt respektive tillverkares anvisningar. Mätarna sköljdes i en tunna med kranvatten mellan testerna för att inte blanda ihop vätskorna i hinkarna.

Vi hade också en refraktometer för att kunna få ett "facit" på värdena att jämföra mot.

Resultaten var:

----------------------------------------------------------------------------

Mätare:.......................................Vit hink...........................Blå hink

..................................................33 g/l............................36 g/l

----------------------------------------------------------------------------

Refraktometer (Dez3d)....................1,022.............................1,0235

...................................................(29 promille)...................(31,5 promille)

Vipparmsmodeller:

Instant Ocean (Vargklo)..................1,022.............................1,024

DeepSix (Beppe)............................1,0178............................1,0198

DeepSix (Christer T).......................1,0168............................1,0182

DeepSix (Halogen)..........................1,021..............................1,020

DeepSix (Jaken).............................1,019..............................1,0205

SeaTest (Mats).............................1,021.............................1,0215

SeaTest (hbmannen)......................1,0175............................1,018

Flytande modell (okänt fabrikat)........1,022.............................1,022

----------------------------------------------------------------------------

Slutsatsen av testet kan nog sägas att de flesta vipparmsmodeller är ganska osäkra. Spridningen av resultaten ovan är ganska stor. Märkligt nog är spridningen stor även inom varje fabrikat. En av ägarna av DeepSix lyckades dessutom med konststycket att mäta upp en högre salthalt i den vita hinken än den blå!

Bästa vipparmsmodellen i testet ovan är Instant Oceans, men det är inte säkert att det är den bästa modellen ändå, eftersom vi bara hade ette exemplar att testa.

På fotografiet nedan syns, från vänster till höger, Instant Ocean, SeaTest och DeepSix vipparmsmodeller. Sedan en flytande modell och till sist en refraktometer.

Tack alla medverkande till testet!

post-1358-14468912412279_thumb.jpg

post-1358-14468912412431_thumb.jpg

post-1358-14468912412566_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

attachment.php?attachmentid=4442&d=1136745558

Ja det vore trevligt att veta vilka som är vilka på korten. ;)

Själv kör jag med SeaTest varianten

Tack för informationen och testen!:smiley20:

Jag ska försöka pussla ihop rätt namn med personerna på bilden ovan.

Frän höger till vänster är Beppe, Sollar (Patrik), hbmannen (Patric), Dez3d (Peter), Christer T (Christer), Chippen (Bosse), Mats (ej på SG). Personen som lutar sig över bordet är Halogen (Pär).

Smiska mig på fingrarna om jag rört ihop det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite offtopic men vad är det för priser som hänger i bakgrunden calle ??

Tyvärr, inga priser för mitt akvarium, än :)

Det är min frus norska skogkatter som vinner priser på utställningar. För varje grej som jag låter henne spendera på kattintresset låter hon mig spendera en grej på akvariet. Frågan är bara vad jag ska föreslå för hennes del för att jag ska få köpa en IKS med riktig saltmätare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu kommit hem efter mötet. Min saltmätare som jag hade med och testade på mötet DeepSix mätte fel på tre enheter för lite.

Så nu när jag kommit hem och mätt så var det enligt min deepsix mätare 1.024, men då nu vet att den mäter fel så är med andra ord den riktiga salthalten snarare 1.027.

Summan av hela undersökningen är enligt mig att alla plastvipparm mätare är ren skit. Utom möjligtvis Instant Ocean modellen som testades. Men då det skilde sig otroligt mellan de olka exemplaren på de andra mätarna så är det svårt att säga om det var just detta exemplaret som råkar mäta rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vargklo jag har samma system med min sambo som har stor pudel...

Hon köper bakkar till hunden jag köper nya lampor till akvariumet kan rekomendera att ha några innestående när det kommer upp något som man verkligen vill ha.

En intresangt mätning tacka ska ni ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligen var det någon mer än jag som inte var helt nöjda med sina mätare? Jag har nu tittat på dom här: http://www.aquaristic.net/AQa34a4fdb207c14adba1d39936f493d10/app/details.php?shop=1,780,0,0,id5469,,0,,

http://www.aquaristic.net/AQa34a4fdb207c14adba1d39936f493d10/app/details.php?shop=1,800,0,0,id5451,,0,

Tror ni man törs lita på den elektroniska till det priset?

Är det någon från Stockholmstrakten som är intresserade av en sambeställning för att hålla nere fraktkostnaden?

/Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Men dock är alla mätare justerade till 25C även refraktormeter visade ju fel 29 resp31,5 när det i verkligheten var 33 resp 36 promille. Min fråga var saltet helt löst och kompenserades (uträkning) för den låga temperaturen? (har stor betydelse).

Vilken temp var refraktometern kallibrerad för? och var den över huvud kalibrerad? De brukar vara noggranna.

Min rek från tidigare står kvar använd en ledtalsmätare med automatisk temp kompensation så blir felet –+ 1% (av uppmätt värde)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det var min refraktometer så får jag svara. När jag kalibrerade den på plats droppade jag osmosvattnet och tillät det uppnå samma temp som prisman (ex 30 sek enl. instruktionen innan man kollar). Osmosvattnet jag kalibrerade med var dock kallare en saltvattnet (kanske under 18 grader), men hur som helst var linjen i fas med O och 1.0000 och jag ändrade ej kalibreringen. Saltvattnet mättes omgående (även enl. instrutionen) och gav dom resultat som skrevs. Det finns även 2 felkällor till: 1) Vågen som saltet mättes upp i och 2) eventuell absorbtion av vatten i själva saltet när lock öppnas vart efter.

Refraktometern är en Aqualight, men jag har dock ej kunnat lista ut om den autokompenserar för temp. då dom säljer båda typerna och att alla ser likadana ut.

Calle, vad för typ av våg använde du och var den kalibrerad? Hur gammalt är saltet?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Men dock är alla mätare justerade till 25C även refraktormeter visade ju fel 29 resp31,5 när det i verkligheten var 33 resp 36 promille. Min fråga var saltet helt löst och kompenserades (uträkning) för den låga temperaturen? (har stor betydelse).

Vilken temp var refraktometern kallibrerad för? och var den över huvud kalibrerad? De brukar vara noggranna.

Min rek från tidigare står kvar använd en ledtalsmätare med automatisk temp kompensation så blir felet –+ 1% (av uppmätt värde)

Nu ska vi inte överdriva vetenskapligheten i testet :)

Syftet med testet var inte att se om refraktometern visade rätt eller inte. Det hade helt riktigt krävts betydligt högre noggrannhet i tillredningen av vätskorna i spännerna, både vad gäller mängd vatten och mängd salt. Jag använde ett hushållslitermått för vattnet och en digital hushållsvåg för saltet. Blandningen gjordes under tre timmar med en neddoppad Maxijetpump. Sedan fick spännerna stå över natten i ca 14 timmar.

Syftet med testet var istället att se om vi kunde lita på våra vipparmsmätare. Refraktometern hade vi med för att se hur mycket fel vipparmsmätarna sannolikt ligger. Testet visade tydligt att vi inte kunde lita på våra vipparmsmätare. Därmed var syftet för testet uppfyllt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, som någon aktiv innom forskning så ligger det i min natur att svara mot kritik, även om salt nu inte är mitt specifika område :ler:

TILLÄGG: Det var absolut inte min mening att kritisera din beredning Calle, bara påpeka till andra som läser att felkällor finns i alla led. Och som du säger, så var exakt mätning av salthalt inte syftet. Den största felkällan av alla var nog mig själv :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle, vad för typ av våg använde du och var den kalibrerad? Hur gammalt är saltet?

Peter,

Största potentiella felkällan är nog volymen vatten jag blandade i. Den elektroniska vågen är jag osäker på. Saltet kommer från PWSS för 1,5 månad sedan.

Låt oss hålla oss lugna och påminna oss om att testet handlade om vipparmsmätarna, därav inget behov av att spåra mätonoggrannheten bakåt för tillredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som än säges här så tycket jag detta var ett mycket bra initiativ! Fler sådana tester efersökes!

Nästa möte kanse Ca, KH, fosfat el. dyligt

Det är nämligen så att alla dessa mätvärden som vi får med olika tester, mätare m.m har så stora felkällor att vi har mycket svårt att dra några slutsattser och har svårt att veta vad vi syslar med och därför drar felaktiga slutsatser.

Jag har numera slutat att testa för det mesta (med fel på 20-30% är det ingen mening) använder bara en pH mätere (lab kvalität WTW) och en ledlalsmätere (lab kvalität). I övrigt litar jag på mitt öga som säger att om djuren trivs så är allt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...