Gå till innehåll

Vecka 2 Vatten Tester och resultat.


elvir

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr.

Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten.

Använder Aktivt kol.

Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan.

så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2

 

Vecka1:

Po4 = 0.5ppm JBL

Nitrit = 0ppm Salifert

Nitrat = 5ppm Salifert

Ca = 420 Salifert

MG= 1280 Salifert

 

Vecka 2:

Po4 8-10ppm?

Nitrit = 0

Nitrat = 5ppm

 

Ja som ni kan se så ser detta inte så bra ut. Nitrat är väl ok, men Po4 är otroligt högt vad kan detta bero på?

 

Åtgärder: Har satt i Ultra Phos, järnbaserat som ska sänka Po4 nivåerna.

 

Kom gärna med tips på varför det ser ut såhär och vad jag kan göra. Tack på förhand.

           

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ursäkter för fel värden. fosfat låg på 0,8 alltså inte 8. 3 dager efter att jag satt i ultra phos gjorde jag nya mätningar och nu ligger det på 0,2. jag vet att gränsen går vid 0,05. ska jag vänta ut detta eller finns det något mer jag kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har koraller i akvariet hade jag inte brytt mig så mycket om värdena. Håll koll på salthalt, temp, KH och nitrit och låt karet cykla i lugn och ro. Om du tar det lugnt och följer din plan för uppstarten så stabiliserar sig allting så småningom.

Spara på dina tester, det finns ingen anledning än att mäta Ca, Mg och PO4 än. Om du senare vill hålla bra koll på PO4 bör du skaffa en Hanna Checker. Dropptest för PO4 är inte tillförlitligt.



Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställer en följdfråga då jag inom en "snar" framtid oxå kommer starta upp mitt. 

 

Man ska väl inte köra med fosfatabsober under inkörning? Ska inte inkörningen stabilisera allt själv? Om man efter detta har fosfat så visst.....

 

Sen ska väl mätningar göras utan absorber i så man ser om fosfat stiger efter man tagit ut absorbern?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Ouscazz sa:

Om du inte har koraller i akvariet hade jag inte brytt mig så mycket om värdena. Håll koll på salthalt, temp, KH och nitrit och låt karet cykla i lugn och ro. Om du tar det lugnt och följer din plan för uppstarten så stabiliserar sig allting så småningom.

Spara på dina tester, det finns ingen anledning än att mäta Ca, Mg och PO4 än. Om du senare vill hålla bra koll på PO4 bör du skaffa en Hanna Checker. Dropptest för PO4 är inte tillförlitligt.



Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk

Tack för svar Ouscazz. Jag följer ditt råd och lugnar mig. fosfat removern har  tagit bort en del fosfat.

och nej jag har varken koraller eller djur i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, elvir sa:

Tack för svar Ouscazz. Jag följer ditt råd och lugnar mig. fosfat removern har  tagit bort en del fosfat.

och nej jag har varken koraller eller djur i karet.

 

:)

 

Följ Stigs råd och behåll fosfatremovern. Den binder fosfat som annars göder fulalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...