Gå till innehåll

Nytt Försök Nano 80L


elvir

Rekommenderade inlägg

10% vattenbyte idag.

 

Po4 = 0 - 0.36ppm Hanna

Nitrit = 0ppm Salifert

Nitrat = 2,5ppm Salifert

Amoniak: <0.15 Salifert fortfarande grumlig genomskinlig färg kanske lite åt det gula hållet.

Ca = 440 Salifert

MG= 1275 Salifert

KH= 10,9 Salifert

PH: 8.15 - 8.3 Salifert

Salinitet: 1.025 Refraktometer

 

Lite chockerande högt Fosfat med tanke på att jag gjorde mitt första hanna test för några dagar sen visade det 0.04. jag bytte även media för 2 veckor sen.

har nu åtgärdat och satt i nytt media.

 

Har även börjat buffra MG och satte i 30 ml idag efter vattenbytet det 1ml = 1ppm, jag ska mäta mg imorgon och se resultatet.

 

För övrigt ser att jätte bra ut, förutom en del kisel alger i botten, har beställt nya filter till osmos som är påväg. Korallerna verkar må super bra och anemonen sitter kvar där jag placerade den :)

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller båda kyvetterna med 10ml vatten från karet. Mixar i påsen i 1 av kyvetterna. Blandar ca 10ggr upp och ner. Sätter på Hanna, sätter i vanliga vattnet ställer på bordet. Trycker på knappen. Ca2 syns då byter jag till andra kyvetten och trycker på knappen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yes, jag gjorde enligt anvisningarna. fick 0.00 fosfat. då har jag antingen 0-0.04 fosfat?

 

Gjorde även nytt mg test och buffringen var som väntat från 1275 till 1305ppm 30 ppm!

Tillsatte även idag 30ppm tills jag når 1350mg.

 

Filtrerna till osmos tar sin tid och sanden är tyvärr brun idag :/

 

När nu fosfatet visar 0 kan mitt dåliga vatten göda dessa grön svarta alger på stenen. de är mer mörk grön svarta än gröna. inga håralger bara sitter på stenarna.

 

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten update, alla koraller förutom bta mår fint och växer på. Bta verkar sura och inte öppna sig så ofta, när den väl gör det så är det ofta kort tid och ca 50% öppnad.

Duncan har gjort mest framsteg, ca 8-10 nya huvud påväg :). Gröna stjärnpolyper växer stadigt och mår mycket väl.

Knapparna öppnar sig fint och växer.

Fiskarna mår bra och trivs ihop.

 

Har något i sanden som jag inte än kan identifiera om det är dinoflagellate eller kisel alger. Tecken på att det börjar försvinna har visat sig. Det tar sin tid men det finns mindre av algen.

 

Jag tillsätter även purple up som ska främja kalk alger och de har tagit fart med.

 

Senaste tester:

Salifert:

No2: 0

No3: 1 

Ca: 450

Mg: 1350 går åt 60PPM i veckan.

Kh: 12 efter vatten byte, går åt ca 0,7 i veckan.

PH: 8,1-8,3

Hanna:

Fosfat: 0,00

 

Lite bilder på tillväxten.

 

 

 

DSC_1144.JPG

DSC_1145.JPG

DSC_1146.JPG

DSC_1147.JPG

DSC_1148.JPG

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Update:

 

Vatten Värden:

No2: 0

No3: 5

MG: 1380

Ca: 460

KH: 9.7

Amoniak: <-0.15

Po4: 0.10

Salinitet: 1.026

 

Lite om möblering har jag gjort, tagit ur en större sten. märket under stor städningen att det samlats mycket detrius under den. Omplacerat Duncan i skuggigare plats och hoppas på att de nya huvudena får samma färg som de "orginala".

 

Har även medecinerat mot Dino's med Dino remove från aqua connect, gjorde en hel mörkläggning i 3 dagar och tillsatte dino remove enligt anvisningarna.

 

Bra: Dinos är borta och även de fula grönalgerna från stenen, sanden är vit och korallerna mår bra. Kalkalger har visat en betydlig större tillväxt sedan medicineringen.

Dåligt: Förlorade en Fire shrimp och en nassarius snigel.

 

Nitrat och fosfat har ökat sedan mörkläggningen och jag hoppas att värdena håller sig där.

 

Tunze comline nano skummare är fortsatt dålig. Den låter väldigt mycket för att vara känd som väldigt tyst. Den skummar dåligt och det är svårt att hitta en bra nivå för skummaren så att den är tyst och fungerar bra. var i kontakt med tunze och de sa att det kan ha bildats salt i luft slangen och skummare får dåligt med luft till sig. jag rensade slangen men den fungerar fortfarande inte som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...