Gå till innehåll

svarta fläckar på Naso


Rekommenderade inlägg

jag köpte en Naso Elegans i fredags kväll/natt, upptäckte idag att den har fått svarta fläckar över kroppen. Den har uppträtt lite stressat och nervöst, är lite rädd för skuggor i rummet, främst när karet är släckt. Den har inte kommit igång med maten än. Den är framme som innan och lika aktiv, kliar sig inte direkt.

Värdena i karet är bra och jag kör med uv-c, 24/7 sedan 5-6dagar tillbaka. Enda andra firren som stressat Nason lite är en Lo Magnifica som är samma storlek som Nason, ganska stor. Men det har inte varit några direkta bråk, Magnifican är dock snabb med att vända ryggfenan till om de kommer på kollisionskurs

Jag har inte helt uteslutet att det är nånsorts stressteckning, isåfall är det väl bäst att bara fortsätta erbjuda mat men i övrigt ge lugn och ro? Jag vet också att fisken kom till butiken i torsdags kväll och jag köpte den under lite kaotiska former i sent i fredags, det var mycket folk och mycket fiskande i karen, så det var ju inte direkt nån idealisk miljö....

Nån som har nån idé om vad det kan vara och vad (om nått) jag bör göra?

Ska försöka få en bild, men vill inte jaga honom för mycket med kameran...

Edit: fick en bild, men fick förminska i paint, men fläckarna syns iallfall. Ser mer ut som pigmentförändring än nån parasit eller liknande

post-976-14468912413213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du den nere hos Klovnfisken när de hade rea?

I så fall kan du nog dessvärre redan nu förbereda dig på att spola ner den. Jag har varit där 2 ggr och båda gångerna har alla kirurger dött inom ett par dagar. Om de är giftfångade eller bara sönderstressade vet jag dock ej. Vanligtvis har de fått otäcka hudförändringar och sen blivit apatiska innan de dött.

Annars uppkommer svarta fläckar ganska ofta på kirurger, speciellt på de gula Zebrosoma Flavecens. Där brukar det sällan vara allvarligt. Oftast så försvinner de av sig själv... annnars hjälper ett sötvattensdopp för det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo den kommer från Klovnfisken.....

Här läst lite om "black spot", men jag tror knappt det är det, det kom så fort och ganska jämt över kroppen. Dessutom ser det mer ut som färgförändringen ligger i fisken, inte som en parasit på fisken om ni förstår vad jag menar....

Tror jag avvaktar ett tag, vill inte stressa den mer, hoppas på att det är stress relaterat och att det går över. Det är verkligen en kanonfin firre i precis den storlek jag vill ha.....

Men är det nån som har några andra förslag så är jag idel öra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett samma sak på ett antal palletter och vitbröstade kirurger som är köpta från Klovnfiskens rea. Nason är dessutom en känslig och lättstressad fisk.... så jag ger den inte några större chanser att överleva dessvärre. :(

Det bästa du kan göra är nog att avvakta och försöka ge den bra näringsrik mat och lugn o ro.

Man ska ju alltid försöka hitta något positivit... och i det här fallet kan det väl vara att vad än det är kirurgerna från Klovnfisken är drabbade av så verkar det inte smitta i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har köp en av det svåra kirurgerna som dessutom behöver plankton i fodret för att trivas. Pröv att ge någon av det alger som Julian Sprung säljar Sea veggies, men tyvärr så är överlevnade ej god. Jag har försökt flera gånger i mitt 3000 l kar dock med neg. resultat då de har dött för eller senare trots att de ätit bra. Det är något som saknas men vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan bara hålla dykaren har du köpt den på rea hoss clovnfisken så kommer den nog att dö har varit där två gånger å handlat men aldrig lyckat få en fisk att överleva.

Ett riktigt oansvarigt sätt att handla med dur när man tar hem dom å säler på samma dag dessutom med rea så att alla karen töms på mindre än 12 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har köp en av det svåra kirurgerna som dessutom behöver plankton i fodret för att trivas. Pröv att ge någon av det alger som Julian Sprung säljar Sea veggies, men tyvärr så är överlevnade ej god. Jag har försökt flera gånger i mitt 3000 l kar dock med neg. resultat då de har dött för eller senare trots att de ätit bra. Det är något som saknas men vad?

Hur länge är förr eller senare?

Min första Naso som jag skaffade i somras försvann efter någon vecka. Skaffade en ny i september och den verkar trivas bra i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan bara hålla dykaren har du köpt den på rea hoss clovnfisken så kommer den nog att dö har varit där två gånger å handlat men aldrig lyckat få en fisk att överleva.

Ett riktigt oansvarigt sätt att handla med dur när man tar hem dom å säler på samma dag dessutom med rea så att alla karen töms på mindre än 12 timmar.

fattar inte att dom vill förstöra sitt rykte,upplyser dom om att fisken ej gått i karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

märkligt jag har alltid uppfattat Nason som ganska tålig, aktiv och stor men relativt tåligt, inte alls som en lågodds kirurg? Dom gör ingen hemlighet av att fisken kom dagen innan, men varifrån frågade jag inte, kan ju mycket väl vara från grossist som har karantänshållt dom, men jag vet som sagt inte. Dom andra två jag köpte Navarchus och Leucosternon uppfattar jag som betydligt svårare, men dom är pigga, äter och verkar inte alls stressade....

det är juwel strukturbakgrund i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge är förr eller senare?

Min första Naso som jag skaffade i somras försvann efter någon vecka. Skaffade en ny i september och den verkar trivas bra i karet.

Den jag klarade längst levde i 8 mån. Orsak?? Obduktionen var negativ något fetlever kanse (det var en orgentalis). Jag har försökt 5 gånger men... nu köper jag ingen mer. Jag har många kirurger av flera sorter och de är gamla mer än 5 år den äldsta 10.:död:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen detta med mörk "pigment fläck" eller vad det kan vara. Min Naso elegans som jag snart haft i ett år hade en mindre fläck som var mörkare vid ett tillfälle. Detta gick dock över ganska snart. Tycker inte att dessa kirurger är lättstressade utan tvärt om, nyfikna och rätt tuffa men ändå fredliga. Däremot så tror jag som med de flesta fiskar att det är viktigt att dom i början får en lugn start i sitt nya hem och får vänja sig med omgivningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma hände på en av min palleter som jag köpte där den va väldigt illa däran matade den med sugrör i en vecka - 10 dagar nått sånt sen blev den lite bätre men dog sen efter några dagar.

Det va den som levde längst dom andra dog inom en vecka från det att jag fick hem dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...