Gå till innehåll

Råd vid bygge utav reol


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej och tack för att du läser.

 

Jag har haft en liten korallodling inne i ett våtrum/läs tvättstuga men nu är det racet kört och regeringen vill ha tillbaka tvättstugan. Jag har fått godkännande att ha en liten vägg utav reolerna kvar som karantän osv..

 

Frågan är bara hur skall jag tänka när jag tänker bygge och säkerhet?

Jag vill behålla en mix utav 2 reoler.

En innehåller 3 st akvarium med mått 100x50x30 (korallkar) och den andra innehåller 2 st med mått 120x45x50 (fisk). Det är 240 till taket så ingen poäng i att försöka få in allt.

Så då måste jag bygga om reolerna. Vill helst göra det enkelt och utan att behöva såga och grejja. Bara dela på reolerna och sätta samman igjen men måtten på akvarierna gör då att oavsett hur jag väljer att konstruera så hamnar front eller baksidan på något akvarium utanför ramen.

 

Till exempel. Sätter 2 av de låga akvarierna i botten och så ett större uppe på. Det stora är då för smalt för att ligga på tvärliggaren och ligger då bara med kortsidorna mot underlaget. Alltså front och baksidan "hänger" löst.

 

Exempel 2. Sätter de 2 längre akvarierna i botten och ett litet uppe på. Det lilla är då för djupt och fram och baksidorna kommer då att "hänga" utanför ramen.

Behöver man oroa sig för detta när det är vatten i akvarierna? Blir trycker på fronten så stort att de kan lossa och skjuta iväg? Eller är det något annat jag bör tänka på?

 

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni?

Kunde man tagit underdelen på den ena reolen och den överhalvan utav den andra och lägga den uppe på? Så att man får en reol som ligger på ramen av den andra? Då får alla akvarierna stöd på front och baksida MEN det övre akvariet står då löst på alla 4 hållen. När de står inuti en reol så är de ju normalt bara rörliga i djupled och inte ut på sidorna.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är 25x25

 

Lite så jag tänkte men kan jag då inte bara använda sådan gummitejp uppe på en av ramarna till de stora akvarierna och så lägga den uppe på reolen?

 

Det är klart då kommer allt tryck på fyra punkter på kortsidan av reolen istället för att det fördelas ut över hela ramen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...