Gå till innehåll

Hjälp med skötsel av pH-probe.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Har köpt en pH-probe http://www.milwaukeeinst.com/site/products/products/standardportable-meters/80-products-g-standard-portable-meters-g-mw101 för att kunna ha lite bättre koll på pH (och en Apex/GHL känns överdrivet för stunden).

När jag sitter och läser instruktionerna står det att proben skall förvaras, med hatten på, i lite 'storage solution' för att inte bli torr. Om den dock blir torr så ska den sköljas i 'rinse solution'.

Mina frågor är:

1) Jag hittar inte 'storage solution' i butiken jag köpte den. Kan osmosvatten fungera dvs ska den bara förhindras att bli torr utan att få beläggningar av diverse orenheter på sig?

2) Om proben blir torr skall den aktiveras i 'rinse solution'. Hittar inte sån hos butiken heller. Vad består den av och kan den ersättas med något annat?

3) Kan/bör jag skaffa en hållare till proben och ha den konstant i blöt i sumpen och bara knäppa på enheten då jag vill mäta?

Tackar för svar då jag aldrig hållit på med prober förr och det verkar vara ganska noga med dem för att få tillförlitliga värden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är noga är att hålla proben blöt hela tiden. Sätt den i sumpen någonstans där det är mörkt och låt den vara där.

Visar den ett oväntat eller dåligt värde så kalibrera den. Blir proben långsam på att gå in till ett stabilt värde är det dags att byta den. Rengörings- och kalibreringsvätska har jag hemma nästan jämt men säljer så lite att det inte är med i prislistan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, stigigemla sa:

Det som är noga är att hålla proben blöt hela tiden. Sätt den i sumpen någonstans där det är mörkt och låt den vara där.

Visar den ett oväntat eller dåligt värde så kalibrera den. Blir proben långsam på att gå in till ett stabilt värde är det dags att byta den. Rengörings- och kalibreringsvätska har jag hemma nästan jämt men säljer så lite att det inte är med i prislistan.

Kanon, då får den sitta i en hållare någonstans. Enda facket med konstant vattennivå (förutom refugiet) är skummarfacket som är precis bredvid, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ha den mörkt, men jag får klura ut något.... Jag antar att den ska sitta mörkt för att minimera att det växer alger på den?

 

Jag kommer lägga en beställning till dig nån gång framåt det nya året, så jag ska försöka komma ihåg vätskorna då.

Tack och bock!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...