Gå till innehåll

Vilka näringsämnen har ni till era koraller?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. 

 

Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. 

 

Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er!

 

Hade tänkt ha bland annat:

Euphyllior

Bta

Zhantos

Sacrophyton 

Pulserande xenia 

Stjärnpolyp 

Discosoma 

Någon acropora 

Stylophora 

Rhodactis 

Seritapora calendrium 

 

Så va behöver dessa. Vet att vissa koraller vill ha foder med pinpett. Vilka och vad? :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början kommer du förmodligen inte att behöva tillsätta något speciellt. Ett bra salt tillför genom veckovisa vattenbyten allt som enkla mjukkoraller och anemoner behöver. När kalkalger, stenkoraller mm börjar växa förbrukas framför allt KH, Kalcium och Magnesium. Nivåerna mäter man med dropptester från t.ex. Salifert. Dessa mineraler kan man tillföra manuellt eller genom en doserpump. Ballingmetoden är en populär och förhållandevis enkel metod för att hålla bra balans på mineraler i vattnet.

Här kan du läsa en bra artikel om Ballingmetoden - http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

 

Tänk på att köpa rätt salt beroende på om du skall använda kranvatten eller osmosvatten.

 

Blandrev kan vara svårt att få till utan problem. Min erfarenhet är att läderkoraller, t.ex. Sarcophyton, ofta inte fungerar särskilt bra tillsammans med stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du frågar om näringsnivåer och med den korallsammansättningen du vill ha är nivåerna inte så kritiska. Med det menar jag att du inte skall jaga siffror. Den sammansättningen klara nivåer på upp mot 0.5 ppm PO4 samt 10 - 20 ppm som NO3. Jag har hållt sådan sammansättning i fosfatnivåer över 1 ppm. Det du skall tänka på i början är att introducera en stor städpatrull rätt så snart. Där skall ingå eremiter och gärna sjöborrar. Så fort du kör på ljuset - in med städpatrullen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men så det som man matar vissa koraller med är bara kh kalcium eller magnesium? Asså med pinpett. Eller vad är det? 

 

Ok inte blanda sacrophyton med stenkoraller antar att de sänder ut gift? Något som finns som liknar sacrophyton men går ihop med stenkoraller?

 

Jag ska ju köra med dödsten och levande sand. Tar ca 1 mån också att få igång? Kan ja ha i städpatrullen då efter ca 5 dagar? Går det att ha sjöborre och eremiter? Ser att ska man ha snäckor behöver man ha i snäckskal så de inte ger sig på snäckorna? Går det att köpa hos triton? Finns inte att beställa på hemsidan ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att minska risken för missförstånd så vill jag säga att för mig som delvis biolog så är näringsämnen ämnen som fosfor, kväve, kalium, och liknande. De andra ämnena är mineraler som används för att bygfa upp någon typ av skelett. Alla koraller som använder zooxantheller är beroende på näringsämnen - främst i vattnet. Bara de som bygger kalksten behöver mineralerna i en större utsträckning. Å andra sidan behöver de stenkoraller som inte har zoox näring i maten (inget i vattnet) och mineraler i vattnet. Mjukkoraller som inte har zoox behöver varken näring (i oorganisk form) eller mineraler löst i vattnet utan får allt genom mat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, Reryd sa:

Ok men så det som man matar vissa koraller med är bara kh kalcium eller magnesium? Asså med pinpett. Eller vad är det? 

 

KH: karbonater som (sten)koraller använder att bygga sitt skelett med. Fungerar även som en buffert mot att pH sjunker. 

Ca: kalcium som (sten)koraller använder att bygga sitt skelett med.

Mg: magnesium förbrukas inte mycket av koraller, men behövs i rätt mängd för att kunna hålla kalciumnivån på rätt nivå. Kan binda sig till stenen i nystartade kar så värdet sjunker väldigt mycket i början (nån månad/ett halvår) men avtar sedan.

Mjukisar har knappt något kalkskelett så de förbrukar mycket lite av dessa ämnen. Av dessa tre är KH det viktigaste att hålla på en jämn nivå då koraller reagerar häftigare på svängningar av just detta (lps/sps reagerar häftigare än mjukisar) än de andra två.

Denna https://saltvattensguiden.se/articles.html/artiklar/kemi/saltvattenskemi-för-dummies-v10-r55/ är en bra sammafattning till att börja med (den hjälpte mig mycket!).

 

Det som man pipettmatar med är olika korallfoder. Finns en massa olika sorter/märken (eller man kan göra själv genom att mala ner bläckfisk, fisk, räkor mm). Det är inget man behöver göra med vanliga koraller utan de får sin energi från ljuset ovanför karet. Då man blivit varm i kläderna kan man stödmata, men det är absolut inget du behöver starta med nu...

 

De andra två frågorna överlåter jag till någon som har mer erfarenhet av dem.

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra det väldigt enkelt. I början behöver du inga tillsatser alls. Saltet innehåller allt ditt akvarium behöver. Börja försiktigt och lär dig saltvatten med mjukkoraller. Det allra viktigaste i den här hobbyn är tålamod, allt positivt tar lång tid.

Köp någon eller några färska levande stenar och lägg i karet vid uppstarten. Död sten är just vad det heter.. död, med total avsaknad av mikrofaunan som man vill ha i sitt akvarium. Levande sten innehåller inte bara bakterier utan även en massa smådjur och alger som hjälper till att hålla ditt akvarium i balans.

Senare, när du eventuellt börjar köpa stenkoraller kommer det andra med tillsatser.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...