Gå till innehåll

Hjälp för val av skummare!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Ingvar:

Vet du hur länge sen de förbättrade skummarna? Är det så att man ska undvika de som inte är förbättrade om man hittar beg?

Pumparna är de samma. Rotorn är förbättrad till ny modell när det är dax att byta. Jag har båda typer gående. 3 gamla och 2 nya. Rotorerna är samma till alla Eheim oavset om det är Deltec, H&S eller någon annan. problemet var att man lätt kunde bryta pinnarna vid rengöring samt att bottenskivan på rotorn av centrifugalkraften blev svagt böjd. Dessa svagheter finns inte på de nya i övrigt lika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen gillar inte skummare som har skumplast o d. Typ Deltec Turbo XXXX. Dessa producerar bara en massa nitrat. Sen jag avlägsnade allt sånt från mitt kar sjönk -NO3 med 90%.
Rätt men du har glömt det väsentligaste. Skumplasten skall rengöras minst en gång i veckan och skall fungera endast som partikelfilter ej biofilter. Står i manualen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nu färdig att ta ett beslut! Som det ser ut så kommer jag att lägga en beställning på en Shuran Jetskim 150 alternativt en GroTech HEA 150. Kommer lägga fler beställningar och försöker då få ner priset.

Känns inte riktigt tryckt att köpa begagnat från Danmark även om en av skummarna såg mycket lockande ut. Dock kanske det var att ta i och köpa en så stor till mitt förhållandevisa lilla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får tacka för den hjälp jag fick i samband med val av skummare. Slutligen blev det en Deltec 1060 då jag fick tag i en begagnad vilket reducerar kostnaden för skumare mot att ha köpt en ny. Vill hellre lägga pengarna på något att ha i akvariet i stället!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...