Ouscazz Postat 7 januari 2017 Postat 7 januari 2017 Jag hittade en ledsen Acropora häromdagen. Karet den gick i var mörkt och med höga näringsvärden. Korallen var åtgången, brun och tråkig men levande. Jag har klippt rent det som var dött och limmat den på en sten. Är det någon som har en aning om vilken art det kan tänkas vara?Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Rameau Postat 7 januari 2017 Postat 7 januari 2017 Svårt å se når det är småfragg, men min gissning faller på tenuis Citera
Ouscazz Postat 7 januari 2017 Författare Postat 7 januari 2017 Kan vara. Korallen har grovt, extremt hårt skelett och är allt annat än skör, jag fick ta i rejält för att klippa isär den med fraggtången. Fraggen på bilden är ca 7 cm hög. Jag har en bit till som är dubbelt så stor. Ska limma den liggande och se om den utvecklar ett flak. Citera
Moose Postat 7 januari 2017 Postat 7 januari 2017 Absolut inte tenuis. Den är alldeles för tär i koraliterna samtidigt som dom är lite avlånga. Tenuis har runda. Citera
izfisk Postat 7 januari 2017 Postat 7 januari 2017 Abrotaniodes eller nått liknande namnSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 7 januari 2017 Författare Postat 7 januari 2017 44 minuter sedan, izfisk sa: Abrotaniodes eller nått liknande namn Ja, det kan man ju hoppas på! Citera
Ouscazz Postat 7 januari 2017 Författare Postat 7 januari 2017 Andra biten, lite mer än dubbelt så stor. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
bjomat Postat 8 januari 2017 Postat 8 januari 2017 Ne inte tenuis eller abrotanoides. Svårt detta! (som alltid) Ser lite ut som gemmifera om man tar bort utsticken på högersidan. Påminner också om irregularis. (Tror inte på nån av de heller) Citera
Rameau Postat 8 januari 2017 Postat 8 januari 2017 Med den stora bilden som hjälp tror jag på glauca eller digitifera, verkligen skitsvårt.. http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0031 http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0023 Jag gjorde likadant med en acropora för 4 veckor sen, den är tyvärr fortfarande tokbrun..ibland går det snabbt ibland inte.. Tålamod är vad som krävs Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.