Gå till innehåll

Flatworms???


Larsson

Rekommenderade inlägg

Dina plattmaskar är rödare och större än mina. Mina är ljusbruna, nästan beiga. De är 2-3 mm stora. Dina verkar betydligt rödare. Har sett bilder på såna när jag sökte på "flatworms in saltwater tank". Ska med intresse följa denna tråden. Jobbar hela helgen, men ska lägga in bilder om jag lyckas fota dem på något vettigt sätt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Jag hade

Jag hade sådana förr, de förökade sig relativt kraftigt men gjorde ingen skada vad jag vet. Kommer inte ihåg vad det blev av dem i slutändan, antagligen fanns de kvar när jag monterade ner hela karet.

 

Okej då kanske det ändå behövs medecineras mot dessa, även om de ej gör skada så är dom ju inte särskilt vackra :P 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har stora mängder av dessa plattmaskar och använder tex flatworm exit, så verkar det som att de släpper gift i vattnet när de dör. Därför har jag inte vågat medicinera. Jag har testat diverse wrassar, gyltor och mandarinfisk men ingen har ätit dessa vad jag sett. Det finns en nudibranch som verkar vara effektiv: http://www.advancedaquarist.com/2002/5/short

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

1 timme sedan, Strikt sa:

Om man har stora mängder av dessa plattmaskar och använder tex flatworm exit, så verkar det som att de släpper gift i vattnet när de dör. Därför har jag inte vågat medicinera. Jag har testat diverse wrassar, gyltor och mandarinfisk men ingen har ätit dessa vad jag sett. Det finns en nudibranch som verkar vara effektiv: http://www.advancedaquarist.com/2002/5/short

 

Tack för en jättebra länk :) 

Jag skall nog försöka att suga ut så många jag kan manuellt, och sedan se om jag kan få tag på en Chelidonura varians nudibranchs.

Skall se om Triton ev kan ta hem sådana.

Spännande att testa och de är ju rätt så fina också tycker jag ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... okej det är ju inte särskilt bra! I sådant fall skippar jag nog den.

Jag skall nog kanske försöka ta och skaffa en wrasse, alla har ju såklart olika erfarenheter av huruvida dessa fiskar ätit plattmaskar men triton rekommenderade melanurusen.

Man kan ju inte mer än å testa sig fram.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...