Gå till innehåll

Testavfall


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Det finns ett allmänt förbud av kvicksilver på den svenska marknaden. För den som är intresserad så finns undantagen här i bilaga 4, sid 31. Vad gäller analysmetoder för vattenanalys så är det bar vissa COD analyser som har undantag. Lagen har gällt sedan 2009. Vad gäller kadmium så finns inget totalförbud, troligtvis beroende på att största tillförselkällan är konstgödsel (fosforprodukter från Väst Sahara) men man arbetar på att begränsa alla "onödiga" källor.

 

Ammonium och nitratmetoderna känner vi till så där bör det inte vara någon tvekan. Andra analysmetoder kan jag inte uttala mig om - vissa innehåller bara starka syror och baser vilket inte är några större problem. Problemet är bara att informationen finns inte så därför är det klokast att behandla allt analysavfall som riskavfall. det finns heller ingen information om vilka produkter som använder kvicksilver eller kadmium så även där bör försiktighetsprincipen gälla.

 

Ammoniumanalys är också ganska onödig för hobbyutövande - att analysera nitrit räcker. finns nitrit - ja då finns ammonium. Undantag då Seachems metoder med ammonium allert (om den fungerar)

 

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då börjar jag också samla in allt mitt också.

Det är riktigt trist att man inte vet vad som är i. Miljöfarligt avfall är dyrt och resurskrävande att ta hand om så det känns kasst att belasta systemet med tester, i fall dom är ofarliga :/

 

Jag körde en ammonium allert bricka när jag startade akvariumet. Den gav utslag precis som förväntat, inget dag 1,Lite dag 2, topp dag 3, sen tillbaka till 0 på 2-3 dagar. Sen om den visade amonium, nitrit eller båda vet jag inte men den var smidig i alla fall och jag kommer säkert använda den igen. Jag tyckte den var helt ok som fingervisning om när man kan släppa in dom första djuren så länge man tar det försiktigt och väntar några dagar extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...