Gå till innehåll

Problem med vattennivåer!


Micke81

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs igenom http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/ och se om det blir mer lättfattligt hur du ska göra.

 

Det är (iaf för mig) svårt att skriva ett kort, lättfattligt inlägg om hur du ska göra, så prova att läsa länken och fråga mer om du fortfarande har frågor (så till vida ingen annan kommer med ett bra och lättfattligt svar). Men spontant så låter det som om du behöver mer vatten i systemet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som om du har en aning för lite vatten i systemet. Prova att fylla på ett par liter åt gången tills returfacket har så pass mycket vatten att det med lite marginal täcker returpumpen när den är i drift. Detta är din lägsta nivå innan ATO-pumpen fyller på avdunstat vatten.

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Mats skriver - du verkar ha för lite vatten i systemet. Om det är ett kortare rör med kran under samt ett längre rör i överiningesboxen så ställer man kranen så att precis så mycket vatten går igenom att vattenivån stiger upp till kanten på det andra röret. När det börjar sipra dropvis har man rätt nivå i överinningen. Har du då för lite vatten i sumpen så får du fylla på, Observera att du får aldrig fylla på så mycket vatten i sumpen att den svämmar över om du får strömavbrott och allt "dynamiskt" vatten rinner ner i sumpen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på att röret från returen uppe i displayen inte får vara för långt under ytan. Risk finns att du får översvämning i sumpen om strömmen går och returen fungerar som hävert. Alternativt borrar man ett hål i returen så att häverten bryts direkt när pumpen stannar.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...