Ouscazz Postat 18 februari 2017 Postat 18 februari 2017 Det går inte att svara på. Jag har aldrig haft några större problem. Det går att ta bort det mesta av de oönskade djuren. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Jokkmokksjocke Postat 18 februari 2017 Författare Postat 18 februari 2017 28 minuter sedan, Ouscazz sa: Det går inte att svara på. Jag har aldrig haft några större problem. Det går att ta bort det mesta av de oönskade djuren. Skickat från en iPhone med Tapatalk ok, Ja då skall man väl köra med levande sand å sten. Det är planen iallafall. Hur länge kan LS etc vara utanför vattnet. Tänker främst på när man skall bygga själva revet, eller kan man köra med cement/lim etc i vattnet för att bygga. Citera
Ouscazz Postat 19 februari 2017 Postat 19 februari 2017 Hur länge kan LS etc vara utanför vattnet. Tänker främst på när man skall bygga själva revet, eller kan man köra med cement/lim etc i vattnet för att bygga.Flera timmar, så länge de är fuktiga. Revcement går bra att använda under vatten. Jag använder NYOS revcement, mycket bra! Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Jokkmokksjocke Postat 19 februari 2017 Författare Postat 19 februari 2017 13 timmar sedan, Ouscazz sa: Flera timmar, så länge de är fuktiga. Revcement går bra att använda under vatten. Jag använder NYOS revcement, mycket bra! Skickat från en iPhone med Tapatalk Tack :-) Kan jag köra i Osmosvatten å sen blanda i salt eller måste manköra saltvatten Citera
Ouscazz Postat 19 februari 2017 Postat 19 februari 2017 Du kan inte ha levande sten i osmosvatten, då dör allt liv. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Jokkmokksjocke Postat 20 februari 2017 Författare Postat 20 februari 2017 11 timmar sedan, Ouscazz sa: Du kan inte ha levande sten i osmosvatten, då dör allt liv. Skickat från en iPhone med Tapatalk Som jag misstänkte :-) Tack Citera
kocknick Postat 20 februari 2017 Postat 20 februari 2017 Jag har alltid kört med nyos revcement men sist jg skulle beställa var det slut och då fick jag ta Aquaforest revcement och det var exakt lika bra! MEN för en mindre peng får du mer cementSkickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Jokkmokksjocke Postat 20 februari 2017 Författare Postat 20 februari 2017 7 timmar sedan, kocknick sa: Jag har alltid kört med nyos revcement men sist jg skulle beställa var det slut och då fick jag ta Aquaforest revcement och det var exakt lika bra! MEN för en mindre peng får du mer cement Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Tack Citera
Jokkmokksjocke Postat 24 februari 2017 Författare Postat 24 februari 2017 Då har man beställt grejorn...spännande detta. Köpte ett UV filter också, imorn blir de ut å köpa diverse dunkar och hinkar :-)Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
Fisk-Fredde Postat 24 februari 2017 Postat 24 februari 2017 Alltid kul när någon satsar från start! Citera
Jokkmokksjocke Postat 25 februari 2017 Författare Postat 25 februari 2017 Alltid kul när någon satsar från start! Hehe...finns ju så mycket roliga prylarSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
pepo Postat 25 februari 2017 Postat 25 februari 2017 Gå långsamt fram bara. Du kan också likaväl starta med torr död sten som iofs ger längre uppstart men du slipper oönskade resenärer samt billigare. Eller varför inte konstgjord sten som finns av hög kvalitet. Ja valen är många.Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk Citera
Jokkmokksjocke Postat 26 februari 2017 Författare Postat 26 februari 2017 On 2017-02-25 at 11:17, pepo sa: Gå långsamt fram bara. Du kan också likaväl starta med torr död sten som iofs ger längre uppstart men du slipper oönskade resenärer samt billigare. Eller varför inte konstgjord sten som finns av hög kvalitet. Ja valen är många. Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk Ja jag kommer ta det lugnt. Men kommer köra Levande sten och sand. Känns som det bästa sättet. / J Citera
Jokkmokksjocke Postat 27 februari 2017 Författare Postat 27 februari 2017 Så va massa plast inköpt och Osmos igång :-) 1 Citera
Jokkmokksjocke Postat 28 februari 2017 Författare Postat 28 februari 2017 nu har jag 170liter men inget å hälla det i än..heheSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Jokkmokksjocke Postat 7 mars 2017 Författare Postat 7 mars 2017 Vad skulle ni säga är bästa programmet/appen att skriva in värden och hålla koll på historik etc. Förslag mottages med glädje :-) Citera
BatmanGefle Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Jag använde aquaPlanner förr, men nu gör jag det i ett vanligt A5-block. Jag rycker det blir mer överskådligt och lättbläddrat så...Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
BatmanGefle Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Jag använde aquaPlanner förr, men nu gör jag det i ett vanligt A5-block. Jag rycker det blir mer överskådligt och lättbläddrat så...aquaPlanner var väl inte dåligt i sig, men...Skickat från min iPhone med TapatalkSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
per.w Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Office Excel... Då kan du lätt se värde dag för dag, vecka för vecka eller flera år. Sen kan du lätt plocka ut diagram från Excel för att göra linje diagram, stapeldiagram eller vad du nu vill.... Det använder jag själv. Sen har jag ett utskrivet ark som ligger vid akvariet så jag lätt kan kolla värdena i den och även fylla i vid varje vattenprov. Det ger en överskådlig bild av alla värden... Citera
Jokkmokksjocke Postat 7 mars 2017 Författare Postat 7 mars 2017 4 timmar sedan, per.w sa: Office Excel... Då kan du lätt se värde dag för dag, vecka för vecka eller flera år. Sen kan du lätt plocka ut diagram från Excel för att göra linje diagram, stapeldiagram eller vad du nu vill.... Det använder jag själv. Sen har jag ett utskrivet ark som ligger vid akvariet så jag lätt kan kolla värdena i den och även fylla i vid varje vattenprov. Det ger en överskådlig bild av alla värden... Puh...får väl damma av de gamla Excel-kurserna om diagram. :-P Citera
Jokkmokksjocke Postat 7 mars 2017 Författare Postat 7 mars 2017 Jag lyckades liva upp excelkunskaperna från 90-talet :-) Citera
Martin B Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Aqua Calculator är otroligt bra och den jag kan varmt rekommendera. Citera
per.w Postat 8 mars 2017 Postat 8 mars 2017 Jag kör så här, mycket enklare.... mätvärden mall.xlsx Citera
Lasse Postat 8 mars 2017 Postat 8 mars 2017 (ändrat) Fel - ta bort Ändrat 8 mars 2017 av Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.