Gå till innehåll

Nytt saltkar


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

Hej 

 

Efter 25år av söttvattensakvarium till och från med allt från Guppi till Malawi genom åren. Tänkte jag nu ge mig på saltvatten.

Har scannat av internet, youtube och läst diverse böcker så känner jag mig trygg att börja lite smått.

 

Min plan var att kör med nedan prylar. Dock tänkte jag höra vad ni på forumet tycker man skall ha för värmare, filter, kolfilter eller annat. Förslag mottages med glädje då jag är lite trött på att leta prylar på internet just nu haha..

 

Akvarium Red Sea reefer 170
Streampump Vortech MP10 QD
Returpump Vectra M1
Lampa Raidon XR15W Pro
Lampfäste Fäste för raidon
  Reef Link
Skummare NYOS Quantum 120

 

Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Lasse sa:

Om du skall ha doppvärmare - använd en titandoppvärmare med extern controller. Glasvärmare med inbyggdtemperaturreglering brukar inte vara en hit i saltkar. Dessutom är titanvärmare jordade.

 

MVH Lasse

 

Tack, bra tips :-)

 

Några speciell märken du tycker man skall titta extra på? Man gillar ju prylar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett antal olika - aqua medic har en med kontroller. Skall du använda en akvariedator så behöver du ingen kontroller - bara värmaren. oftast behövs inte så starka eftersom man har mycket annan värmealstrande utrustning i karet. Cirkulationspumpar, skummarpumpar, vågmaskiner och annat. Jag har en 100 watts som extra säkerhet i mitt akvarium med ca 310 liter vatten. Har ca 20 - 21 grader i lägenheten och akvariet håller ca 26 grader med hjälp av doppvärmaren. Snart är det dags att stänga ner doppvärmaren och se till att kylfläkten går i stället :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Det finns ett antal olika - aqua medic har en med kontroller. Skall du använda en akvariedator så behöver du ingen kontroller - bara värmaren. oftast behövs inte så starka eftersom man har mycket annan värmealstrande utrustning i karet. Cirkulationspumpar, skummarpumpar, vågmaskiner och annat. Jag har en 100 watts som extra säkerhet i mitt akvarium med ca 310 liter vatten. Har ca 20 - 21 grader i lägenheten och akvariet håller ca 26 grader med hjälp av doppvärmaren. Snart är det dags att stänga ner doppvärmaren och se till att kylfläkten går i stället :)

 

MVH Lasse

 

Tack, jag har inte satt mig in i akvariedator etc. tänker att de kommer bala ur om jag har för mycket teknik. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, SaltisLinda123 sa:

Är du ute efter teknik ? :) 

 

Allt! tänkte man kunde kanske få någon krona rabatt och bra support om man köpte allt på ett ställe....typ :-)

 

Edit: Eller kanske inte allt levande sen, men så mycket som möjligt av hårdvaran liksom.

Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle avråda vectra som returpump eller så skippar du koppla den till reeflinken, problemet är om du trycker in feed mode så går även returen om den är syncad med reeflink  


Och det är den bästa funktionen med Vectra! Ingen mat ner i sumpen när man kör feed mode. Saknar det sedan jag bytte till Red Dragon.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Ouscazz sa:

 


Och det är den bästa funktionen med Vectra! Ingen mat ner i sumpen när man kör feed mode. Saknar det sedan jag bytte till Red Dragon.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Känner inte att jag har det problemet men smaken är som baken :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, M1ke sa:

Känner inte att jag har det problemet men smaken är som baken :P

 

Förstår jag er rätt att om jag kör feed mode så slår den av pumpen ? Inte för att de egentligen spelar någon roll men känns skönt att köra samma märken....enbart för känslan :-)

 

Har adderat lite i min inköpslista då jag spenderat massor med mer timmar på the World Wide Web. :-)

 

Akvarium Red Sea reefer 170
Streampump Vortech MP10 QD
Returpump Vectra M1
Lampa Raidon XR15W Pro
Lampfäste Fäste för raidon
  Reef Link
Skmmare NYOS Quantum 120
   
Värmare Aqua medic Titan
Värme controler Aqua medic Twin T
   
   
Filter Aqua medic multi recator S
Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som en bra funktion, men beroende på hur du bygger din sump så kan du bli tvungen att sätta skummaren i feed mode först för att undvika att den skummar över, för när man slår av retrurpumpen stiger oftast vattennivån lite i sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du sätter Reeflink i feed mode går även Vectran ner i feed mode, om du har programmerat den till det. Du väljer alltså själv.

Finessen är att Vectran går att kalibrera så du kan själv välja hur stort flöde det skall vara från returen i feed mode. Jag hade min Vectra kalibrerad så att den gick ner så mycket i hastighet att det bara droppade lite ur returen, då slapp jag få luft ner i returröret och inga bubblor när den startade upp igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart med alla svar och folk som hjälper till !

 

 

Nu väntar jag dock svar från alla handlare och de lyser med sin frånvaro....

Skickade en lista på grejor till alla handlare jag hittade och frågade om offert eller lite bättre pris om man köper allt. Har inte fått ett enda svar, antar att denna branch inte är så konkurrent utsatt som den jag jobbar i. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag tänkt på efter att spenderat hundratusentals timmar på Youtube (överdriver lite för komisk effekt) är att många som startar upp nytt inte kör med levande sten eller sand för de vet inte vad de får med på köpet (djur etc.). 

 

Antar att de tar längre tid att cirkulera igång det utan levande? Kan ni säga vad ni tycker fördelar/nackdelar etc.

 

/ J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...