Ek_off Postat 21 februari 2017 Postat 21 februari 2017 Hej! Startade nyss upp mitt första saltkar och till min fasa så låter det jättemycket ifrån röret som går ner till sumpen! Det jag har är Maggie muffler som sitter ovanpå ett 50 mm rör som går rakt ner i sumpen och röret i sumpen slutar ca 1 dm under vattenytan i sumpen! den låter verkligen jättemycket! Hur kommer det sig att den låter så mycket? måste man ha ett visst flöde för att en maggie ska hjälpa eller är det fel nån annanstans? Mvh en nybörjare inom salt som har ljudproblem Citera
spliffen Postat 21 februari 2017 Postat 21 februari 2017 Har du ett 50mm rör ner till sump och ett 25mm retur som kommer upp igenom överrinningsboxen ? Citera
Ek_off Postat 21 februari 2017 Författare Postat 21 februari 2017 Det stämmer, har 50 rör ner och 25 upp, dock så kommer inte returen upp genom överrinningsboxen, utan kommer upp över kanten på andra sidan karetSkickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Ek_off Postat 21 februari 2017 Författare Postat 21 februari 2017 Första bilden är på överriningsboxen och Maggie mufflern som sitter på röret, andra bilden är på returen! Sen är 3e bilden en bild jag tog när man tagit av den lilla hatten på maggien och då fotat rakt ner!Och sista är på röret ner i sumpen!Har satt det på lågt flöde nu för att jag ska kunna sova inatt, men låter fortfarande en hel del, men inte som innan!Och vattnet är mjölkigt pga sanden som åkte i tidigare Tack för att ni tar er tid till att hjälpa!Med vänlig hälsning,Niclas EckhoffSkickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
stigigemla Postat 21 februari 2017 Postat 21 februari 2017 Det finns tre tänkbara ställen ljudet kan komma från och det är tre tänkbara åtgärder. Låter det uppifrån genom hålen? Låter det från röret under akvariet? Låter det från bubblor som kommer i sumpen från röret ned? Citera
Ek_off Postat 21 februari 2017 Författare Postat 21 februari 2017 Det låter definitivt ifrån hålen där uppe, men om jag öppnar upp luckan in till sumpen så låter det väldigt mycket när vattnet kommer ner med, däremot så kan jag tyvärr inte se in där vattnet kommer ner för att kunna avgöra om det är från bubblor!Vad hade åtgärderna varit för de inskilda fallen?Kanske kan "felsöka" genom att testa de olika åtgärderna?Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
stigigemla Postat 21 februari 2017 Postat 21 februari 2017 Du kan sätta ett par luftslangar på en dm längd i hålen däruppe. Om du lutar lite på röret mellan karet och sumpen drar det ner mindre luft. Du kan också pröva med att sätta i ett 32 mm rör i 50 mm röret. Det bör vara snedsågat nedtill, öppet upptill och sluta kanske 5 cm före mufflern. Citera
Lasse Postat 21 februari 2017 Postat 21 februari 2017 Ser den ut så här? Hemligheten tror jag är de små hålen på ovansidan. Testa att täppa till dem lite grand med fingrarna och se vad som händer. Har du ett litet flöde så får de kanske inte vara för stora. De måste finnas hål där men det får inte sugas in för mycket luft MVH Lasse Citera
Ek_off Postat 22 februari 2017 Författare Postat 22 februari 2017 Precis! Det är en sån!Har testat att sätta för fingrarna över hålen och det blir bara skillnad när jag täpper till alla, då blir det knäpptyst men däremot så blir det högre sug så vattenytan sjunker och så börjar den gurgla efter luft ett litet tag efter.Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
stigigemla Postat 22 februari 2017 Postat 22 februari 2017 Då bör den bli tyst med luftslangarna. Citera
Ek_off Postat 22 februari 2017 Författare Postat 22 februari 2017 Ok, ska testa det!Meddelar utfallet när jag provat Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Ek_off Postat 27 februari 2017 Författare Postat 27 februari 2017 (ändrat) Nu har jag testat med luftslangar! Det funkar bra rent ljudmässigt, men däremot så har jag fått kapa ner dem till 1,5 cm längd då det annars blir för stort vacuum och så sänks vattennivån och den börjar gurgla igen! Beror detta på för små luftslangar? För högt/lågt flöde? För märker att desto längre luftslangarna kan vara desto tystare blir det och 1,5 cm är ju knappt nån slang alls xD Mvh Niclas Eckhoff Ändrat 27 februari 2017 av Ek_off Citera
stigigemla Postat 27 februari 2017 Postat 27 februari 2017 Det går bra att sätta dit grövre slangar men de behöver vara längre då. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.