Gå till innehåll

Imperator+LPS=möjligt


nelson

Rekommenderade inlägg

Min stora imperator äter inte mina Lps'er jag har Euphyllia och Favia & blåskorall och lite calustrea han äter inte heller några sps'er men jag har sett han 3 gånger slicka lite på någon acropora och calustrea. Jag har även 2 st sarcopyton mjukisar och de har han heller aldrig rört. De koraller jag med säkerhet kan säga äts upp är Trachyphyllior. Blastomussor kan också vara i riskzonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man hårddra det så är ALLA kejsare en riskfaktor för ALLA koraller!

Sen finns det arter som har bättre och sämre odds.

LPS ligger i allmänhet värre till än SPS.

Stora kejsare är i allmänhet värre än dvärgkejsare.

Imperatorn ligger väl ungefär mitt i när det gäller stora kejsare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget av det du skriver stämmer med mina erfarenheter. Jag har haft 3 imeratorer genom åren och ingen har förstört några koraller men kolonianemoner och Trachyphyllior har de gärna ätit upp däremot så är mina dvärgkejsare några riktiga pickare och de simmar omkring konstant och rör nästan allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget av det du skriver stämmer med mina erfarenheter. Jag har haft 3 imeratorer genom åren och ingen har förstört några koraller men kolonianemoner och Trachyphyllior har de gärna ätit upp däremot så är mina dvärgkejsare några riktiga pickare och de simmar omkring konstant och rör nästan allt

Då stämmer det väl att LPS=trachyphyllior är utsatta för större risk än SPS?

Sen finns det mängder med stora kejsare som är kända för att glufsa i sig koraller... imperatorn är en av dem som funkar ibland. Men ställer till bekymmer ibland.

Men det jag huvudsakligen ville få fram var att alla kejsare är en risk tillsammans med koraller. Det kan vara större eller mindre risk, men det är alltid en risk. Sen får man själv välja om man vill riskera korallerna eller ej....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som hans säger så kan det funka men det kan också inte funka.

Har haft kejsare som har blivit "jobbigare" med åren då de har vuxit till sig lite. Men en imperator har jag för mig skall vara en av de bättre att ha tillsammans med sps koraller. Men den kommer troligtvis i slutändan att picka på lps som inte är tillräckligt giftiga för att hålla den borta.

Alla lps:er som är av samma släkte som Euphyllia brukar gå bra och tjocka läderkoraller som lobophyllia funkar också.

Sarcrophyton och liknande fick aldrig någon chans oss mig.

Om man söker runt lite så är det väl 3 st kejsare som i högre grad funkar i revakvarium och enligt vissa stora akvariesidor så som liveaquaria och marindepotlive så är det: Navarchus, Xanthometapon och Pygoplites.

Det är dock ingen garanti och det finns alltid koraller som de kommer att äta upp som t.ex. tracyphyllia som inte går att hålla med kejsare. Även xenia brukar vara ganska så dödsdömt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Det låter lite låvande i alla fall. Jag har nämligen redan köpt en Imperator som är 5-7cm som går i min karantän.

Jag hade tänkt att den skulle gå där i två veckor. Är det någon som har något annat förslag ang tiden för karantän så säg.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar vilka är de andra kejsarna som du har med dina koraller?
eibli 2st lekpar den ena rör ibland Tridacnan har dock ej sett några skador, bicolor rör aldrig, bispinosus rör nästan aldrig, acanthops aldrig, tibicin aldrig, loriculus 2st rör ibland div. men inga problem. Jag matar dock rikligt. 4gånger per dag med automat torrfoder och 1gång per dag frysfoder och 1 gång per dag Julians alger. Jag har en hel del stora kirurger men de stora kejsarna vill också ha alger. Jag har även en ciliaris men den är liten.:glad:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...