jarecki68 Postat 9 april 2017 Dela Postat 9 april 2017 (ändrat) Köpte begagnat Grotech BioPelletReactor BPR-150 Min fråga är: Vill komplettera med två likadana grotech 150 reactorer för fosfatremover,aktivt kol och biopellet. Är det rätt sort reactor för alla tre filtermedia ???? http://www.grotech-aquarientechnik.de/index.php/cat/c106_BioPellet-Reactor-extern.html/XTCsid/51a6u3est3i125a8q2emqa3qf3 Ändrat 9 april 2017 av jarecki68 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jarecki68 Postat 9 april 2017 Författare Dela Postat 9 april 2017 Kanske lite konstigt skrivet jag menar kan jag även köra fosfatremover, aktiv kol i dom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hagall Postat 9 april 2017 Dela Postat 9 april 2017 Ja men fosfatremover ska inte "sväva" röra sig i reaktor, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 9 april 2017 Dela Postat 9 april 2017 Ja men fosfatremover ska inte "sväva" röra sig i reaktor, Beror väl på vilken media du använder ? Alu, järn etc... eller har jag fel?Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 9 april 2017 Dela Postat 9 april 2017 Ja, det fungerar bra med samma typ av reaktor för biopellets/fosfatremover/aktivt kol. Fosfatremover och aktivt kol skall inte röra sig i reaktorn, då har man för högt flöde. De funkar även bra med passivt flöde i en nätsocka men då bör man knåda sockan dagligen så att det inte bildas kanaler mellan granulaten. Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jarecki68 Postat 10 april 2017 Författare Dela Postat 10 april 2017 18 timmar sedan, Hagall sa: Ja men fosfatremover ska inte "sväva" röra sig i reaktor, 17 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa: Beror väl på vilken media du använder ? Alu, järn etc... eller har jag fel? Skickat från min iPhone med Tapatalk 17 timmar sedan, Ouscazz sa: Ja, det fungerar bra med samma typ av reaktor för biopellets/fosfatremover/aktivt kol. Fosfatremover och aktivt kol skall inte röra sig i reaktorn, då har man för högt flöde. De funkar även bra med passivt flöde i en nätsocka men då bör man knåda sockan dagligen så att det inte bildas kanaler mellan granulaten. Skickat från en iPhone med Tapatalk Tack killar @Hagall @Jokkmokksjocke @Ouscazz detta har jag missat jag ska läsa lite mer om de olika filtermedia och vilket typ av reactor bli optimal för respektiv media tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hagall Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 @Jokkmokksjocke Fosfatremover er väl järn eller aluminium baserad, när den ror sig släpper de järn(macroalger tucker om de) eller aluminium (dålig för koraller) om jag fattar rätt. MVH Martin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 6 minuter sedan, Hagall sa: @Jokkmokksjocke Fosfatremover er väl järn eller aluminium baserad, när den ror sig släpper de järn(macroalger tucker om de) eller aluminium (dålig för koraller) om jag fattar rätt. MVH Martin Det jag läst och lärt mig är att järnbaserat skall rörda sig milt medans alu inte skall göra det. Kol skall vara stilla och blandar man de två så är de ok att det är stilla för då ligger kolet och fosfatremovern blandat. Men jag är ingen världsmästare på detta och kan ha fått de om bakfoten. Bäst är nog om de tyngre rävarna svarar på detta typ @Ouscazz :-). 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 39 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa: Bäst är nog om de tyngre rävarna svarar på detta typ @Ouscazz :-). Nä, jag är ingen tung räv... därför kör jag aktivt kol i strumpa hängande i passivt flöde. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 (ändrat) Finns lite filmer om det hela, dock är jag som sagt långt ifrån en expert. Jag är rookie! Jag kör ny bara fosfatremover och kommer börja blanda snart. Och fosfatet är tyngre än kol och då är det viktigt att de inte ryat runt för mycket då kommer fosfatremovern att slå sönder kolen. Men jag tror andra härpå SG kan hjälpa dig bättre än en newbie som jag :-) Ändrat 10 april 2017 av Jokkmokksjocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 11 minuter sedan, Ouscazz sa: Nä, jag är ingen tung räv... därför kör jag aktivt kol i strumpa hängande i passivt flöde. Haha..i min bok är du Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 11 april 2017 Dela Postat 11 april 2017 Det fungerar till allt men du bör ha mojligheten att ställa flödet på filtret så att du kan anpassa det utifrån vad som är i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.