Gå till innehåll

Grotech BioPelletReactor BPR-150 


jarecki68

Rekommenderade inlägg

Köpte begagnat Grotech BioPelletReactor BPR-150 

20170225_114619.thumb.jpg.b97627d661a7cce0a7bf3755af3a8d1b.jpg

 

Min fråga är:

Vill komplettera med två  likadana grotech 150 reactorer för 

fosfatremover,aktivt kol och biopellet.

Är det rätt sort reactor för alla tre filtermedia ????

 

http://www.grotech-aquarientechnik.de/index.php/cat/c106_BioPellet-Reactor-extern.html/XTCsid/51a6u3est3i125a8q2emqa3qf3

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det fungerar bra med samma typ av reaktor för biopellets/fosfatremover/aktivt kol.

 

Fosfatremover och aktivt kol skall inte röra sig i reaktorn, då har man för högt flöde. De funkar även bra med passivt flöde i en nätsocka men då bör man knåda sockan dagligen så att det inte bildas kanaler mellan granulaten.

 

 

 

Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Hagall sa:

Ja men fosfatremover ska inte "sväva" röra sig i reaktor, 

 

17 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa:

 


Beror väl på vilken media du använder ? Alu, järn etc... eller har jag fel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

17 timmar sedan, Ouscazz sa:

Ja, det fungerar bra med samma typ av reaktor för biopellets/fosfatremover/aktivt kol.

 

Fosfatremover och aktivt kol skall inte röra sig i reaktorn, då har man för högt flöde. De funkar även bra med passivt flöde i en nätsocka men då bör man knåda sockan dagligen så att det inte bildas kanaler mellan granulaten.

 

 

 

Skickat från en iPhone med Tapatalk

Tack killar @Hagall @Jokkmokksjocke @Ouscazz detta har jag missat jag ska läsa lite mer om de olika filtermedia och vilket typ av reactor bli optimal för respektiv media  tack:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Hagall sa:

@Jokkmokksjocke 

Fosfatremover er väl järn eller aluminium baserad, när den ror sig släpper de järn(macroalger tucker om de) eller aluminium (dålig för koraller) om jag fattar rätt.

MVH Martin

 

 

Det jag läst och lärt mig är att järnbaserat skall rörda sig milt medans alu inte skall göra det. Kol skall vara stilla och blandar man de två så är de ok att det är stilla för då ligger kolet och fosfatremovern blandat. Men jag är ingen världsmästare på detta och kan ha fått de om bakfoten. Bäst är nog om de tyngre rävarna svarar på detta typ @Ouscazz :-).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns lite filmer om det hela, dock är jag som sagt långt ifrån en expert. Jag är rookie! Jag kör ny bara fosfatremover och kommer börja blanda snart. Och fosfatet är tyngre än kol och då är det viktigt att de inte ryat runt för mycket då kommer fosfatremovern att slå sönder kolen. Men jag tror andra härpå SG kan hjälpa dig bättre än en newbie som jag :-)

 

 

 

 

Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...