Robbygg Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Hej!Jag har IKS systemet, med både PH, Redox, Saltmätare, Temperatur.Men När jag har kalibrerat Iks sensorerna framförallt Salt och Ph, visar dom lite annorlunda ifrån dom "analoga" vanliga testerna.Tex:PH på iksen visar 07,96, medans Salifert testet visar över 8,0 närmare 8,3.Saltmätaren på Iksen visar 1,0196, medans en refraktometer visar 1,0220Jag har provat och kalibrerat om dom flera gånger. Jag antar att man ska lita på dom analoga testerna mest. Men det känns ganska missvisande, speciellt om man går och kollar på displayen hela tiden vad där står.Kan det ha och göra med vilken temperatur jag skriver in för saltmätaren tex då den kalibreras att det blir så missvisande?Mvh,Alex Citera
wrang Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Ja du skall skriva in den temp du har i karet då man kalibrerar de olika modulerna Citera
Robbygg Postat 17 januari 2006 Författare Postat 17 januari 2006 När man programmerar saltmätaren frågar dne efter tempen i rummet. Men om inte den blir exakt, påverkar det saltmätaren mycket? Så det kan bli så missvisande? Citera
wrang Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Nja jag vet ej. Du sätter väll i saltmätaren i dess kalibrerings vätska och det är denna temp den frågar efter Citera
metcrue Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Har du temp mätare så kan du kalibrera efter den Citera
stigigemla Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Jag tror att både ledtalet för saltmätaren och pH mätaren utgår från absoluta nollpunkten. Värdena ökar alltså i så fall med 0,3% per grad.Rätta mig om det är någon som vet bättre? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.