Mikael Stolt Postat 12 april 2017 Postat 12 april 2017 Hej, Är det någon som vet vad detta kan vara och är det något jag skall oroa mig för? Kom hem idag efter två veckor semester och upptäckte att jag fått en del större och en del mindre neongröna fläckar på min sten. Tacksam för svar. // Mikael Citera
Ouscazz Postat 12 april 2017 Postat 12 april 2017 Lite otydliga bilder, men det ser ut som om det skulle kunna vara rester efter grön flakväxande Montipora eller liknande. Har du köpt stenen "begagnad" eller direkt från butik? Citera
Mikael Stolt Postat 12 april 2017 Författare Postat 12 april 2017 3 minuter sedan, Ouscazz sa: Lite otydliga bilder, men det ser ut som om det skulle kunna vara rester efter grön flakväxande Montipora eller liknande. Har du köpt stenen "begagnad" eller direkt från butik? Stenen är köpt från butik och har där legat i en tank med bara sten. Men är det något som kan komma fram bara sådär? Akvariet har ändå vart igång i 10-11 veckor nu. Citera
Mikael Stolt Postat 12 april 2017 Författare Postat 12 april 2017 Efter att ha inspekterat lite mer i akvariet så ser jag även att någon av mina turbosniglar har snarlik fär på sitt skal? Citera
Ouscazz Postat 12 april 2017 Postat 12 april 2017 Att den börjar ta sig nu kan bero på att karet börjar mogna till sig lite och förhållandena passar korallen. Jag har en sten där det kom fram grön Montipora ur ett hål efter flera månader. Jag har även en Acropora som började som en liten röd fläck på en sten, nu börjar den bli en riktigt fin korall. 1 Citera
Ouscazz Postat 12 april 2017 Postat 12 april 2017 2 minuter sedan, Mikael Stolt sa: Efter att ha inspekterat lite mer i akvariet så ser jag även att någon av mina turbosniglar har snarlik fär på sitt skal? Ok, kanske någon sorts kalkalg då? Som sagt var, svårt att se på bilderna. Fotar du med mobiltelefonen? Vilken mobil isf? Citera
Mikael Stolt Postat 12 april 2017 Författare Postat 12 april 2017 2 minuter sedan, Ouscazz sa: Ok, kanske någon sorts kalkalg då? Som sagt var, svårt att se på bilderna. Fotar du med mobiltelefonen? Vilken mobil isf? Tyvärr så blev det med iPhone kameran nu, kom hem från Thailand för någon timme sedan så det blev bara så Ska ta en bättre bild imorgon och slänga upp här. Citera
Ouscazz Postat 12 april 2017 Postat 12 april 2017 Lätt att ta bättre bilder med iPhone, man behöver bara dra ner exponeringen lite. Vet du hur man gör? Citera
Mikael Stolt Postat 13 april 2017 Författare Postat 13 april 2017 Här kommer några nya bilder på andra delar av stenarna. Någon annan som vet vad det kan vara? Verkar som att det kommer på flera stenar nu. Vattenvärden idag: Salt: 1,025 pH: 8,2 KH: 9 Nitrit: 0 Nitrat: 5 Ammoniak: 0 Fosfat: 0,05 Temp: 26 grader Citera
danne031 Postat 20 april 2017 Postat 20 april 2017 Låter mest som bakterier, gick lite fort för kalkalger känns det som. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.