Gå till innehåll

500L, LS, Sand/Sten, Fisk?


Patman

Rekommenderade inlägg

Hej, vad jag har läst så är det inte många som pratar eller frågar om vad man ska ha på botten förutom LS. Jag vill gärna börja enkelt med LS och fiskar (inga koraller, svampar till att börja med). Men jag vill också ha sand eller småsten på botten och kanske lite snäckskal jag har hittat när jag dykt utomlands. Men så hörde jag att detta inte var att rekomendera, sand/småsten eller snäckskal alltså!

Stämmer det? Är det svårt att hålla koll på och förstör detta vattenkvalitén och blir det mycket svårare att hålla rent i akvariet? Jag har t ex massa finkornig sand jag använde till sötvattensakvarium för länge sedan.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tunt lager sand småsten och snäck skal går alldeles utmärkt att ha på botten.

Men - det är några saker att tänka på. Mineralet de består av bör vara kalk. Vanlig akvariesand kan vara riskabel även om det många gånger har gått bra. Det är enbart sten bestående av kalk som är lämplig. Snäckskal behöver vara helt vita så att kitinämnena som ger färg inte ruttnar och fördärvar vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett tunt lager korallkross (3-5mm grovlek), så lite att det precis täcker glaset. samlar på sig massa skit och ser ganska sunkigt ut efter ett tag.. inte alls så där vitt och fint som det var i början.

kan iofs bero på att mitt kar e nystartat och jag har lite algblommning till följd av det.

men jag tycker helt klart det är snyggare med typ korallkross än ingenting alls.

men jag jag ska nog köpa den mindre varianten (1-3mm?) för den jag har nu är alldeles för grovkornig för min smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett tunt lager korallkross (3-5mm grovlek), så lite att det precis täcker glaset. samlar på sig massa skit och ser ganska sunkigt ut efter ett tag.. inte alls så där vitt och fint som det var i början.

kan iofs bero på att mitt kar e nystartat och jag har lite algblommning till följd av det.

men jag tycker helt klart det är snyggare med typ korallkross än ingenting alls.

men jag jag ska nog köpa den mindre varianten (1-3mm?) för den jag har nu är alldeles för grovkornig för min smak.

Jag byter regelbundet ut mitt översta lager korallsand vid vattenbyten (görs enkelt med slanghävert). Sedan lägger jag på ett tunt lager ny korallsand ovanpå igen. Visst, ett visst merarbete är det, men å andra sidan får man uppleva den där kritvita känslan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium är ju så litet så det ligger inte mycket korallkross i.. skulle nog inte bli mycket arbete att byta.

att jag inte tänkt på det tidigare :skrattar:

Är ju som sagt jäkligt snyggt när det är kritvitt.. bryter så snyggt mot LS, koraller och fisk.

köpte en 20kg säck.. tänkte "äh, det kostar ju knappt någonting så har man ju mer än tillräckligt när man skaffar större kar". så det lär ju räcka till en hel del byten :skrattar:

en följdfråga Calle, hur gör du ren den gamla sanden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade köpa så mycket sand i början att jag fortfarande kan kosta på mig att kasta den gamla :)

Samma som jag gjorde då.. köpte 20kg säck och jag har använt ett, nästan fullt, litermått med sand.

vet inte hur mycket det motsvarar i vikt.. men inte är det mycket :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...