Gå till innehåll

Start med död LS


JonasK

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag har ett splojsans nytt Reefer 250 som jag scapeat med död levande sten. 

I ca 10 dagar låg stenen i sötvatten i jäshink tills vattnet blev kissgult. Därefter tvätt, skrubb och åter dränkta i nytt sötvatten i jäshinken. 

 

Nu ligger de sedan ett par dagar i karet med saltvatten i (osmos). Full fräs på sump, returpump och mp10.

Mätte precis nitrit och fick 0. Är min sten ren, eller ska jag låta det gå ett par dagar till innan nytt test av nitrit? 

 

Tanken är sedan att köra Red Sea Mature Kit och följa det programmet till punkt och pricka. 

Ändrat av JonasK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Du får ingen nitrit från skrubbad död sten. Vad skulle skapa det ammonium som krävs för nitritbildning? Karet måste belastas först innan du kan räkna med att nitrifikationen startar. Det jag tycker är lättast - se denna efterordet till denna artikel.

 

MVH Lasse

Hej Lasse, tack för svar! 

Jag trodde att det från alla de gamla döda djur i stenen bildades ammonium - nitrit - nitrat. Har skrubbat så gott jag kunnat men givetvis finns det kvar en del. 

 

Med andra ord är min sten redo för start och Mature Kit? :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att skapa ammonium så måste organiskt material brytas ner. förutsättning är då att det finns organiskt material. Min erfarenhet är att död sten ofta har väldigt lite organiskt material - speciellt efter en behandling som din. Problemet med att starta med hjälp av bakterieproducerad ammonium (oavsett metod - låta LS dö eller sätt in döda räkor) är att det tar en liten tid att starta processen och att den sedan är ostyrbar. Om man startar en med en fisk direkt efter någon dag så får man dels en direkt ammoniumproducent samt kan styra mängde med hjälp av hur mycket man matar. Fiska börjar nämligen att utsöndra ammonium via gälarna direkt efter det de får mat och utsöndringen minskas direkt när de inte får mat

 

ja - jag tycker du kan starta ditt kar nu. Känner till lite för lite om Red Seas Mature Kit

 

Jag har inte under de senaste 11 åren som saltvattensfisk någonsin rengjort en sten som jag stoppat in i mitt akvarium vid start - varför - jo min åsikt är att det blir billigare att låta naturen sköta mognaden än att använda en massa kemiskt/biologiska  metoder. jag vill ha lite näring i början så systemet kommer igån biologiskt - jag tillsätter till och med nitrat ibland.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse för en riktigt bra genomgång! Du fick ett par polletter att trilla ner nu, som jag redan trodde hade trillat ner. 

 

Jag läste din artikel och det är ju onekligen riktigt intressant. Jag har förstått att det kommer att ta tid att starta upp mitt akvarie, men det får det göra. Jag vill att det ska ta lång tid och har inte alls bråttom att introducera fisk och koraller. Sommaren med ev. kommande utlandsresa ska vara lugn för sinnet utan att behöva vara stressad för hur fiskar mår. Därför är planen att låta karet mogna tills efter sommaren och då ta ett beslut om det är läge för levande eller ej. 

 

Jag inser ju att en städpatrull i form av sniglar o.dyl. kommer att få jobba medan jag ligger på playan, och de är givetvis också levande. Men kanske inte lika krävande och känsliga som fiskar och koraller. 

 

Då startar jag karet inom kort och hoppas på att det följer vad som står i den lilla manualen/schemat i Mature Kit och att algblomningarna kommer och går (!) som de ska. 

 

Tack åter igen för hjälpen, Lasse! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startar för närvarande upp mitt kar med red sea mature och det verkar gå relativt bra än så länge (är inne på vecka två). Är just nu på affärsresa några dagar men när jag kommer hem kan jag posta hur mina värden har artat sig under tiden jag kört.

Ska dock tilläggas att jag startar karet med en blandning av död och levande sten samt levande sand.
Jag skulle anta att din cykel kommer vara lite mer trögstartad än min då det borde finnas mindre nedbrytbart organiskt material på död LS.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt @MichaelE! Jag tar gärna emot en uppdatering när du kommit hem ;)

Jag ska kila och handla levande sand imorrn förmiddag, har förstått att det är ett krav för att få en bra start med Mature Kit. Eventuellt en levande sten att låta ympa av sig på de döda... men helst inte. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...