Gå till innehåll

Mitt (ganska) Nya 540l


Anders Häll

Rekommenderade inlägg

Jag har startat upp detta kar för ca 5 månader sedan. Allt verkar lalla på som det ska,

om man bortser ifr. att jag har ngt av en gräsmatta i karet. Min gula kirurg ratar dock

detta "gräs" till förmån för seaveggies å artemia. Karet hyser även en svartvit clown,

två 3prickiga frökenfiskar, en dvärgkejsare, en sjöstjörna, en muräna, kirurgen,

mandarinfisk, samt diverse anemoner och koraller. Jag ska snart ned med en kalkmixer,

samt färkvattens dispenser. Skummaren är en tunze 31xx serie. Jag har även 2 st tunze

streamers för cirkulationen.

Jag har även en webkamera som filmar karet dygnet runt. Kan ses här: Bosses Saltvattenskar

Hoppas att ni kan komma med råd å hjälp för att få bort den gräsmatta som spridit sig

i karet. Tackar på förhand. :ler:

Länken igen: Bosses Saltvattenskar 24/7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett klassisk exempel på hur det kan gå. Jag rekomenderar att du mäter upp nitat och fosfat det kan visa noll eftersom algerna binder dessa näringsämnen. Jag skulle göra ett större vattenbyte och samtidigt ta ur stenen och borsta av algerna och sedan börja med rowaphos och minska belysningen ett tag och också köpa 50-100 snäckor typ astrea och sedan fortsätta med 50L vattenbyte varje vecka.

Tillägg. Jag såg sen att du hade en Tunzeskummare. Den är inte något vidare så försök att byta upp dig till en bättre. Förslag H&S Grotech HEA 150 eller liknande du har en muräna och de skitar ner ordentligt och då måste du ha en vettig skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett klassisk exempel på hur det kan gå. Jag rekomenderar att du mäter upp nitat och fosfat det kan visa noll eftersom algerna binder dessa näringsämnen. Jag skulle göra ett större vattenbyte och samtidigt ta ur stenen och borsta av algerna och sedan börja med rowaphos.......

Jag hade 0 i både nitrat och fosfat men algerna förbrukar den näring som finns därför inget utslag och algerna växte som stryk. Körde med coralifes fosfatremover men jag tror att eftersom algerna tog allt dom kunde så blev det inget kvar till removern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

corallife är inte lika effektivt som Rowaphos.

Se till att börja på nytt med vattenbyten och filtrering genom Rowaphops filter så kommer det att ger med sig.

Du behöver dock se till att, som Svärd säger, skaffa en riktig skummare annars kommer du ha nitrat kvar och med nitrat kommer du få alger.

Personlingen så gör inte mina alger mig någonting efter som det blir direkt mat till alla mina kirurger. Men om fiskarna inte hinner med p.g.a. litet antal fiskar eller mycket alger så får man fixa det genom att ta bort nitratet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralife tar bort fosfat på några timmar om det inte är effektivt så vet jag inte vad som är effektivt. Jag hade ca 0,25 en morgon efter nattskiftet i mitt gamla 735L kar och la i ca 3 dl och när jag vaknade så var det 0

Instämmer fullständigt. När jag precis hade startat upp hade jag hela skalan på saliferts fosfattest körde med coralifes fosfatremover tog väl en vecka sen hade jag icke mätbart så det är minst lika effektivt som rowaphos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plus att Rowaphos binder kisel också. Det står väl ingenstans att coralife gör det.

Eller har jag missat på deras hemsida.

Nitratremovern från coralife var inget för mig i alla fall. I mitt 540 liters med 9 fiskar och 5 i nitrat hjälpte det ingenting och då hade jag ändå 2 påsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plus att Rowaphos binder kisel också. Det står väl ingenstans att coralife gör det.

Eller har jag missat på deras hemsida.

Nitratremovern från coralife var inget för mig i alla fall. I mitt 540 liters med 9 fiskar och 5 i nitrat hjälpte det ingenting och då hade jag ändå 2 påsar.

Det ska tydligen vara dåligt på att ta bort kisel. Vad hade du i fosfat? Nitrat tar inte någon av de 2 bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kisel eller silikat. Jag har fått för mig att det är samma ämne eller i alla fall den bakomliggande uppkomsten till kiselalger är silikat.

Jag har haft lite pendlande och det är svårt att säga hur mycket det har varit eftersom alger och sten säker binder en hel del. Men har varit upp på 0.3-0.5 men med rowaphos i ett filter så finns det inget mätbart.

Men coralife har väl en nitrat remover också. Det var den jag menade. Alltså inte samma remover som tar nitrat som fosfat. Testade båda och tyckte inte att coralifes fosfat remover funkade så bra så jag bytte till Rowaphos som funkade direkt. Nitrat removerna från coralife fick jag inte alls till att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inan nån häller Vodka i sitt kar så gäller det att läsa på ordentligt först !

För mycket kan slå ut hela karet bara så ni vet jag betvivlar inte att denna metod fungera men läs på först å gör det på egen risk.

Finns nån tidigare tråd om ämnet med mycket bra länkar sök å kolla på dom först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...