Patman Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Någon som har testat detta glas eller hört talas om för eller nackdelar? Är det värt extra pengar att bygga med detta istället för vanligt float glas?//Patrik Citera
jimmy Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 gör en sökning på forumet så kommer du hitta massor med trådar det finns några stycken som använder det här på forumet Citera
Manks Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Har för mig att det finns en användare här på forumet som bygger Akvarier i Low-ironglas om jag inte missminner mig. Kommer dock inte ihåg vem. Citera
maresboy Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Jag har byggt mitt i low iron glas..Man får betydligt klarare färger i karet!Gör framsidan i detta glas.Jag tycker det är värt det, om man tänker på hur mkt pengar man lägger totalt på akvariet så är det bara små pengar! Citera
Manks Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Hur mycket dyrare blev det jämfört med om du inte skulle ha det? Jag har nämligen ingen aning om prisskillnaden. Citera
maresboy Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 bra fråga.. jag har släktingar som jobbar på gemaxglas så jag fick mitt kar gratis.. ;O)Men jag skulle tippa på att det blir ca 1000kr dyrare på ett 400L kar..rätta mig om jag har fel.. Citera
Clownen Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Hej MagnusDu har inga bilder på ditt kar framifrån och från sidan (om det finns något sidglas)? Eller var hela burken i detta glas? Skulle vara kul att se skillnaden.MvhPeter Citera
maresboy Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Hej Peter..Just nu är detta karet tomt (inget levande)Men visst kan jag lägga upp bilder när jag har fått hem korallerna..Dock är det svårt att få en bild som motsvarar verkligheten! Citera
Janne Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Jag har lowironglas i framrutan, det kostade mig ca: 1000 kr extra, Globefish har prislista på deras web så du kan se. Det blir ju mer skillnad desto tjockare glas du har, skall du använda 10-12mm så skulle jag ta lowiron. Det är ingen jätteskillnad, snarare det lilla sista pricken över i:et när allt annat är perfekt./Janne Citera
chrilleus Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Tja!Min fd växtburk var byggd helt i 10mm low iron-glas (för Skansen-akvariets räkning). När rutan var riktigt ren såg vattnet ut att "hänga" fritt i luften Kan också säga att mitt 96liters MP byggt i 4mm float-glas såg knallgrönt ut bredvid hehe..Ångrar bittert att jag inte beställde nya burken i detta glas Citera
PeterP Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Kan nog inte mer än hålla med... Ångrar bittert att jag inte la några tusenlappar extra på Lowiron!Ser väldigt grönt/mörkt ut utan! Citera
jimmy Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 jag är mer intreserad av hur du fick skansen att betala kalaset jobbar du där ?Då kanske man kan få lit bakom kuliserna visning nån gång Citera
jens karlskrona Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Nästa tank blir ju lätt i detta material.. Några andra som har shyssta low iron glas bilder?? Citera
Clownen Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Hej ChristianJa t.o.m. på bilderna verkar ju skillnaden vara märkbar. På bild 2 ser det inte ut som du tagit bilden genom glas överhuvudtaget, helt klart värt en tusing tycker jag. Antar även att ljus återspeglingen blir en annan då det inte går genom ett "grönt" spektrum först.Hur är det med hårdheten i glaset, blir det lättare repor när (järnet) försvinner från ekvationen? (läste att någon troode det på reefcentral) Citera
Lejonkungen Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Glas är ju hårdare än stål (och järn) så det borde inte vara några problem. Citera
chrilleus Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 jag är mer intreserad av hur du fick skansen att betala kalaset jobbar du där ?Då kanske man kan få lit bakom kuliserna visning nån gångSäljarens ex-fru jobbade där, och fick ta hem det när dom byggde om. Hade inte tackat nej till att jobba där inte hehe Citera
Janne Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Det fixar Google lätt -> www.globefish.nu/Janne Citera
AlienOne Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 tack janne jag sökte på det via goggle men jag fick inte up .nu adressen bara massa andra därför fråga jag Citera
AlienOne Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 var presics hos glasmästaren och fick fixat några glas skivor, är det från Pilkinton så trodde han det var ett glas som heter Optic om någon undrar Citera
Janne Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Pilkington Optiwhite™ är ett floatglas fritt från järnoxid och grönton. Ett extra klart glas med högre UV- och ljustransmittans, bättre färgåtergivning i genomsikt och utan förändringar av det infallande ljuset. Vanligt floatglas har en svag grönton som ökar med tjockleken och orsakas av järnoxid, som ingår naturligt i vanligt glas. Pilkington Optiwhite™ är ett floatglas med ett minimum av järnoxid och grönton. Ljustransmissionen är högre än för vanligt glas; 1% högre vid 4 mm glastjocklek och 4% högre vid 15 mm. Glaset har dessutom betydligt högre UV-transmission än vanligt glas. Vid 4 mm tjocklek t.ex. är den 82% jämfört med 69% för vanligt glas. Oönskad UV-strålning stoppas effektivt med laminering./Janne Citera
AlienOne Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Pilkington Optiwhite™ är ett ?oatglas fritt från järnoxid och grönton. Ett extra klart glas med högre UV- och ljustransmittans, bättre färgåtergivning i genomsikt och utan förändringar av det infallande ljuset. Vanligt ?oatglas har en svag grönton som ökar med tjockleken och orsakas av järnoxid, som ingår naturligt i vanligt glas. Pilkington Optiwhite™ är ett ?oatglas med ett minimum av järnoxid och grönton. Ljustransmissionen är högre än för vanligt glas; 1% högre vid 4 mm glastjocklek och 4% högre vid 15 mm. Glaset har dessutom betydligt högre UV-transmission än vanligt glas. Vid 4 mm tjocklek t.ex. är den 82% jämfört med 69% för vanligt glas. Oönskad UV-strålning stoppas effektivt med laminering./JanneBara så ni vet ! Vad kass glas kille jag fick tag på då tur att Janne styrde upp det tack He he jag hoppas att du läste innantill någonstans annars är jag impad Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.