GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kÀmpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund pÄ 3 mÄnader.

Efter att jag fick lite hjÀlp frÄn er hÀr sÄ verkade allt stabilt och bra i akvariet och dÄ gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning.

Det skulle jag dÄ tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan sÄ verkar akvariet i sÀmre skick Àn nÄgonsin.

Det Àr smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare Àr det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts bÄde i vattnet och pÄ ytan som jag försöker fÄ bort,

Det vimlar av alger i hela akvariet och dÄ menar jag inte lite utan vÀldigt mycket.

Det börjar helt enkelt ta slut pÄ mina krafter att hÄlla pÄ med detta för jag har kunnat njuta av det en mÄnad och resten av tiden har jag fÄtt kÀmpa med problem.

Det verkar inte ens vara vÀrt det lÀngre, IgÄr sÄg alla koraller och anemoner ut att mÄ bra, Idag ser knapparna nÀstan döda ut och vissa koraller ser inte heller ut att mÄ sÄ bra.

Jag gjorde tester i morse och alla utom KH var bra sÄ dÄ tog jag den förra Àgarens blandning av karbonat(enligt balling metoden som hon blandat) och hÀllde i lite grann och tÀnkte hÀlla i lite mindre i morgon ocksÄ. Vad gör jag för fel? Varför Àr mitt lilla kar sÄ hÀr hela tiden?

Jag börjar tycka rent av illa av hela akvariet  nu och orkar knappt se det lÀngre för varje gÄng jag gÄr dit sÄ Àr det smutsigt och fullt med alger och koraller ser ut att vara döende.. Vad ska jag göra?

Ändrat av Jeanette Johansson

• Svar 66
  • Visningar 6,3k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀraste inlÀggen

• Jeanette Johansson
    Jeanette Johansson

Jag har fÄtt hjÀlp av underbara nixon sÄ nu kanske det ordnar sig   :-)

• Hej sĂ„ skönt att du fĂ„tt hjĂ€lp för jag vet att man bara vill sluta nĂ€r det blir sĂ„ har sjĂ€lv varit i din sitts för mĂ„nga Ă„r sen och dĂ„ fanns knappt internet sĂ„ man fick försöka fĂ„ hjĂ€lp frĂ„n hand

• Hej  ja draken Ă€r  min favorit ocksĂ„ han Ă€r sĂ„ fin han Ă€r inte aggressiv mot de andra fiskarna men krĂ€ver lite större Ă€n mitt 350l kar han Ă€ter som en hĂ€st och matar med rĂ€kor och vit fisk "torsk

PopulÀra bilder

Postat

Skall jag svÀnga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina Är i hobbyn [emoji6]

Skickat frÄn min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Postat
  • Författare
9 minuter sedan, NiXoN sa:

Skall jag svÀnga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina Är i hobbyn emoji6.png

9 minuter sedan, NiXoN sa:

Skall jag svÀnga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina Är i hobbyn emoji6.png

Det vore verkligen jÀtte snÀllt för jag vill bara sÀtta mig och grina igen

Postat

Hej

trÄkigt nÀr det blir sÄ men jag undrar varför du inhandlat kol ok inget fel i det kör sjÀlv med kol men spolade du rent kolet noga för annars fÄr man en massa avfÀllnlng i vattnet sÄ det ser grumligt har sjÀlv varit ute för samma sak men det försvinner sÄ smÄningom du sÀger att algerna kommer  tillbaka snabbt vad Àr det för alger och hur lÀnge har du tÀnt jag sjÀlv har mÀrkt stor skillnad frÄn nÀr jag hade tÀnt 10-11 timmar hade rÀtt kraftig alg bildning sen sÀnkte jag till 7-8 timmar och har i stort sÀtt inga alger alls det lilla som jag har tar mina 3 kirurger hand 

Med vÀnliga hÀlsningar Frank GrimÄker

Postat

Karet Àr rÀtt ny startat och om jag inte minns fel sÄ fick du med gammalt vatten nÀr du köpte det och spÀdde pÄ med nytt det e bra vissa koraller Àr svÄra mjukisar Àr att rekommendera i början men det Àr ju inte sÄ fÀrg granna sÄ det e lÀtt att förhasta sig skulle tro de flesta har gjort det i denna unerbara saltvattens vÀrld

mvh

Postat
  • Författare
2 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

trÄkigt nÀr det blir sÄ men jag undrar varför du inhandlat kol ok inget fel i det kör sjÀlv med kol men spolade du rent kolet noga för annars fÄr man en massa avfÀllnlng i vattnet sÄ det ser grumligt har sjÀlv varit ute för samma sak men det försvinner sÄ smÄningom du sÀger att algerna kommer  tillbaka snabbt vad Àr det för alger och hur lÀnge har du tÀnt jag sjÀlv har mÀrkt stor skillnad frÄn nÀr jag hade tÀnt 10-11 timmar hade rÀtt kraftig alg bildning sen sÀnkte jag till 7-8 timmar och har i stort sÀtt inga alger alls det lilla som jag har tar mina 3 kirurger hand 

Med vÀnliga hÀlsningar Frank GrimÄker

nej, jag sköljde inte av kolet innan, algerna som kommer Àr typ bÄde gröna och bruna

Postat
  • Författare
2 timmar sedan, mcjagg sa:

Karet Àr rÀtt ny startat och om jag inte minns fel sÄ fick du med gammalt vatten nÀr du köpte det och spÀdde pÄ med nytt det e bra vissa koraller Àr svÄra mjukisar Àr att rekommendera i början men det Àr ju inte sÄ fÀrg granna sÄ det e lÀtt att förhasta sig skulle tro de flesta har gjort det i denna unerbara saltvattens vÀrld

mvh

Ja det Àr ca 4 mÄnader sen jag hÀmtade hem det nu.... sÄ hÀr ser det ut

IMG_20170610_211602.thumb.jpg.d7f34ca0de6684d92291b438c10d8f75.jpg

IMG_20170610_211445.jpg.94271ba2834175cf41d36ba480744e21.jpg

IMG_20170610_211439.thumb.jpg.f485ced750af844a6484e662ce676228.jpg

Postat

Ja det ser ut som cyano som kvÀver korallen och det kan va ett rent helvete alla har varit ute för det det finns hur mycket som helst om det pÄ SG det var en som skulle titta över och hjÀlpa dig sÄ det kommer att lösa sig sjÀlv föredrar jag och inte ha sand i karet jag tÀcker med platt LS istÀllet sand Àr ju vÀldigt fint att titta pÄ

mvh

Postat

Det som Àr bra med levande sand, Àr att det innehÄller bakteriekultur som kan motverka cyano tex. Det Àr bra.. Det blir liksom strid mellan goda bakterier och onda... Som Frank skriver, alla har haft det och alla kommer ut pÄ andra sidan. 

Postat

En sak som jag funderar pÄ nÀr jag tittar i din burk, det Àr sanden... Det ser mer ut som vanligt akvariegrus för fÀrskvattenfisk?????

Var har du köpt det?

Postat
  • Författare
1 timme sedan, mcjagg sa:

Ja det ser ut som cyano som kvÀver korallen och det kan va ett rent helvete alla har varit ute för det det finns hur mycket som helst om det pÄ SG det var en som skulle titta över och hjÀlpa dig sÄ det kommer att lösa sig sjÀlv föredrar jag och inte ha sand i karet jag tÀcker med platt LS istÀllet sand Àr ju vÀldigt fint att titta pÄ

mvh

Jag vet inte om personen ifrÄga kommer att komma hit faktiskt

Postat

tror inte panikÄtgÀrder förbÀttrar oddsen - kan du fÄ Nixon att kika förbi, sÄ kan du inte fÄ bÀttre hjÀlp1

Postat
  • Författare

och det dÀr Àr nÄgot som varit dÀr sen jag köpte det som jag aldrig fick tid att ta bort eftersom jag kom hem och upptÀckte att doppvÀrmare, cirk.pump och termometer inte fungerade och Àven saltet som förra Àgaren lovade ha kvar massor av inte alls fanns sÄ det blev ilfart till att köpa det, nÄgon rengöring hann jag inte med förutom att skrapa dom vÀrsta algerna frÄn glaset

Postat
19 hours ago, Jeanette Johansson said:

Efter att jag fick lite hjÀlp frÄn er hÀr sÄ verkade allt stabilt och bra i akvariet och dÄ gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning.

Det skulle jag dÄ tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan sÄ verkar akvariet i sÀmre skick Àn nÄgonsin.

Akvariet har alltsÄ plötsligt försÀmrats pÄ 5 dagar efter att du köpt levande sand, kol och belysning? Ny levande sand kan ge upphov till algblomstring. Byte av belysning kan ocksÄ pÄverka algfloran, och Àven stressa koraller om det nya ljuset Àr starkare eller har annorlunda fÀrgspektrum. Kolet borde inte skapa nÄgra större problem förutom att koldamm kan grumla akvariet tillfÀlligt (men med tiden borde det fastna i filter och skummare).

Det Àr smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare Àr det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts bÄde i vattnet och pÄ ytan som jag försöker fÄ bort,

Det vimlar av alger i hela akvariet och dÄ menar jag inte lite utan vÀldigt mycket.

Jag kan inte se pÄ bilderna om det Àr kisel, dinoflagellater eller cyano. Kiselalger Àr gyllenbruna, dino Àr smutsgula, flyter pÄ ytan och bildar gÀrna vertikala trÄdar, cyano kan variera i fÀrg frÄn ljust till mörkt gröna eller röda. Allihopa kan dyka upp vid plötsliga förÀndringar (men oftast inte samtidigt) och kan vÀxa vÀldigt fort.

Försök vara tÄlmodig och ta bort algerna hela tiden, men undvik störningar av olika slag sÄsom tillsatser (sÄvida du inte vet att nÄgot behöver ÄtgÀrdas). Vattenbyten kanske ocksÄ kan utgöra en störning, Àr osÀker.

Att det Àr smutsigt i sumpen gör inte sÄ mycket, men det Àr viktigt att skummare och ytavsug fungerar ordentligt.

Ändrat av Christian J

Postat

Hej

sÄ skönt att du fÄtt hjÀlp för jag vet att man bara vill sluta nÀr det blir sÄ har sjÀlv varit i din sitts för mÄnga Är sen och dÄ fanns knappt internet sÄ man fick försöka fÄ hjÀlp frÄn handlare och de fÄ man kÀnde som höll pÄ med salt men det brukar alltid lösa sig 

hoppas det löser sig  jag sjÀlv kör endast 6.30 tim full spectrum pÄ belysning och 1tim innan det gÄr pÄ sÄ Àr det moonlight i olika steg likadant för kvÀllen alltsÄ totalt 8.30 tim för ljuset Àr boven i mÄnga fall

mvh

Postat
  • Författare

Jag har minskat ner lite pÄ belysningen nu ocksÄ men vÄgar dock inte ha pÄ mÄnljuset alls mer eftersom stora clownen blir psycho av det

Ändrat av Jeanette Johansson

Postat

Ok

blir det bÄde nÀr det tÀnds pÄ dagen och Àven pÄ kvÀllen jag hade lite sÄ med min gula kirurg och doris nÀr jag bytte frÄn lysrör till led belysning jag kan dimma ner vÀldigt mycke och det funkade efter ca 2 veckor vet inte om du kan dimma ner din belysning

mvh

Postat
  • Författare

Nej. Hon/han Àr hur lugn och gullig som helst pÄ dagarna , men tror inte dom bÄda fÄtt ihop det riktigt Ànnu eller sÄ har den stora inte bytt kön till 100% Ànnu. För det Àr bara nÀr blÄ lyset kommer som den blir galen och jagar och knuffar och puttar den lilla

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.