Postat 10 juni 20178 Ă„r Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kĂ€mpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund pĂ„ 3 mĂ„nader. Efter att jag fick lite hjĂ€lp frĂ„n er hĂ€r sĂ„ verkade allt stabilt och bra i akvariet och dĂ„ gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag dĂ„ tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan sĂ„ verkar akvariet i sĂ€mre skick Ă€n nĂ„gonsin. Det Ă€r smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare Ă€r det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts bĂ„de i vattnet och pĂ„ ytan som jag försöker fĂ„ bort, Det vimlar av alger i hela akvariet och dĂ„ menar jag inte lite utan vĂ€ldigt mycket. Det börjar helt enkelt ta slut pĂ„ mina krafter att hĂ„lla pĂ„ med detta för jag har kunnat njuta av det en mĂ„nad och resten av tiden har jag fĂ„tt kĂ€mpa med problem. Det verkar inte ens vara vĂ€rt det lĂ€ngre, IgĂ„r sĂ„g alla koraller och anemoner ut att mĂ„ bra, Idag ser knapparna nĂ€stan döda ut och vissa koraller ser inte heller ut att mĂ„ sĂ„ bra. Jag gjorde tester i morse och alla utom KH var bra sĂ„ dĂ„ tog jag den förra Ă€garens blandning av karbonat(enligt balling metoden som hon blandat) och hĂ€llde i lite grann och tĂ€nkte hĂ€lla i lite mindre i morgon ocksĂ„. Vad gör jag för fel? Varför Ă€r mitt lilla kar sĂ„ hĂ€r hela tiden? Jag börjar tycka rent av illa av hela akvariet  nu och orkar knappt se det lĂ€ngre för varje gĂ„ng jag gĂ„r dit sĂ„ Ă€r det smutsigt och fullt med alger och koraller ser ut att vara döende.. Vad ska jag göra? Ăndrat 10 juni 20178 Ă„r av Jeanette Johansson
Postat 10 juni 20178 Är Skall jag svÀnga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina Är i hobbyn [emoji6]Skickat frÄn min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Postat 10 juni 20178 Är Författare 9 minuter sedan, NiXoN sa: Skall jag svÀnga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina Är i hobbyn Skickat frÄn min ONEPLUS A3003 via Tapatalk   9 minuter sedan, NiXoN sa: Skall jag svÀnga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina Är i hobbyn Skickat frÄn min ONEPLUS A3003 via Tapatalk  Det vore verkligen jÀtte snÀllt för jag vill bara sÀtta mig och grina igen
Postat 10 juni 20178 Är Hej trÄkigt nÀr det blir sÄ men jag undrar varför du inhandlat kol ok inget fel i det kör sjÀlv med kol men spolade du rent kolet noga för annars fÄr man en massa avfÀllnlng i vattnet sÄ det ser grumligt har sjÀlv varit ute för samma sak men det försvinner sÄ smÄningom du sÀger att algerna kommer  tillbaka snabbt vad Àr det för alger och hur lÀnge har du tÀnt jag sjÀlv har mÀrkt stor skillnad frÄn nÀr jag hade tÀnt 10-11 timmar hade rÀtt kraftig alg bildning sen sÀnkte jag till 7-8 timmar och har i stort sÀtt inga alger alls det lilla som jag har tar mina 3 kirurger hand Med vÀnliga hÀlsningar Frank GrimÄker
Postat 10 juni 20178 Är Karet Àr rÀtt ny startat och om jag inte minns fel sÄ fick du med gammalt vatten nÀr du köpte det och spÀdde pÄ med nytt det e bra vissa koraller Àr svÄra mjukisar Àr att rekommendera i början men det Àr ju inte sÄ fÀrg granna sÄ det e lÀtt att förhasta sig skulle tro de flesta har gjort det i denna unerbara saltvattens vÀrld mvh
Postat 10 juni 20178 Är Författare 2 timmar sedan, mcjagg sa: Hej trÄkigt nÀr det blir sÄ men jag undrar varför du inhandlat kol ok inget fel i det kör sjÀlv med kol men spolade du rent kolet noga för annars fÄr man en massa avfÀllnlng i vattnet sÄ det ser grumligt har sjÀlv varit ute för samma sak men det försvinner sÄ smÄningom du sÀger att algerna kommer  tillbaka snabbt vad Àr det för alger och hur lÀnge har du tÀnt jag sjÀlv har mÀrkt stor skillnad frÄn nÀr jag hade tÀnt 10-11 timmar hade rÀtt kraftig alg bildning sen sÀnkte jag till 7-8 timmar och har i stort sÀtt inga alger alls det lilla som jag har tar mina 3 kirurger hand Med vÀnliga hÀlsningar Frank GrimÄker nej, jag sköljde inte av kolet innan, algerna som kommer Àr typ bÄde gröna och bruna
Postat 10 juni 20178 Är Författare 2 timmar sedan, mcjagg sa: Karet Àr rÀtt ny startat och om jag inte minns fel sÄ fick du med gammalt vatten nÀr du köpte det och spÀdde pÄ med nytt det e bra vissa koraller Àr svÄra mjukisar Àr att rekommendera i början men det Àr ju inte sÄ fÀrg granna sÄ det e lÀtt att förhasta sig skulle tro de flesta har gjort det i denna unerbara saltvattens vÀrld mvh Ja det Àr ca 4 mÄnader sen jag hÀmtade hem det nu.... sÄ hÀr ser det ut
Postat 11 juni 20178 Är Ja det ser ut som cyano som kvÀver korallen och det kan va ett rent helvete alla har varit ute för det det finns hur mycket som helst om det pÄ SG det var en som skulle titta över och hjÀlpa dig sÄ det kommer att lösa sig sjÀlv föredrar jag och inte ha sand i karet jag tÀcker med platt LS istÀllet sand Àr ju vÀldigt fint att titta pÄ mvh
Postat 11 juni 20178 Ă„r Det som Ă€r bra med levande sand, Ă€r att det innehĂ„ller bakteriekultur som kan motverka cyano tex. Det Ă€r bra.. Det blir liksom strid mellan goda bakterier och onda... Som Frank skriver, alla har haft det och alla kommer ut pĂ„ andra sidan.Â
Postat 11 juni 20178 Är En sak som jag funderar pÄ nÀr jag tittar i din burk, det Àr sanden... Det ser mer ut som vanligt akvariegrus för fÀrskvattenfisk????? Var har du köpt det?
Postat 11 juni 20178 Är Författare http://www.drakfisken.se/levande-sand/black-beach-live-sand.html?search_query=sand&results=12
Postat 11 juni 20178 Är Författare dessutom ser inte sanden svart ut alls, som den gör pÄ bild sÄ jag förstÄr inte det dÀr riktigt
Postat 11 juni 20178 Är Författare 1 timme sedan, mcjagg sa: Ja det ser ut som cyano som kvÀver korallen och det kan va ett rent helvete alla har varit ute för det det finns hur mycket som helst om det pÄ SG det var en som skulle titta över och hjÀlpa dig sÄ det kommer att lösa sig sjÀlv föredrar jag och inte ha sand i karet jag tÀcker med platt LS istÀllet sand Àr ju vÀldigt fint att titta pÄ mvh Jag vet inte om personen ifrÄga kommer att komma hit faktiskt
Postat 11 juni 20178 Är Författare SÄ vad gör jag? , funderar pÄ om jag ska ta ur allt ur akvariet och lÀgga i ett mindre 54 liters ett tag och starta om det frÄn början?
Postat 11 juni 20178 Är tror inte panikÄtgÀrder förbÀttrar oddsen - kan du fÄ Nixon att kika förbi, sÄ kan du inte fÄ bÀttre hjÀlp1
Postat 11 juni 20178 Är Författare Men jag mÄste ju fÄ bort den vÀrsta skiten(ursÀkta sprÄket) sÄ hÀr ser det till exempel ut vid skummare och pump fack
Postat 11 juni 20178 Är Författare och det dÀr Àr nÄgot som varit dÀr sen jag köpte det som jag aldrig fick tid att ta bort eftersom jag kom hem och upptÀckte att doppvÀrmare, cirk.pump och termometer inte fungerade och Àven saltet som förra Àgaren lovade ha kvar massor av inte alls fanns sÄ det blev ilfart till att köpa det, nÄgon rengöring hann jag inte med förutom att skrapa dom vÀrsta algerna frÄn glaset
Postat 11 juni 20178 Ă„r 19 hours ago, Jeanette Johansson said: Efter att jag fick lite hjĂ€lp frĂ„n er hĂ€r sĂ„ verkade allt stabilt och bra i akvariet och dĂ„ gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag dĂ„ tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan sĂ„ verkar akvariet i sĂ€mre skick Ă€n nĂ„gonsin. Akvariet har alltsĂ„ plötsligt försĂ€mrats pĂ„ 5 dagar efter att du köpt levande sand, kol och belysning? Ny levande sand kan ge upphov till algblomstring. Byte av belysning kan ocksĂ„ pĂ„verka algfloran, och Ă€ven stressa koraller om det nya ljuset Ă€r starkare eller har annorlunda fĂ€rgspektrum. Kolet borde inte skapa nĂ„gra större problem förutom att koldamm kan grumla akvariet tillfĂ€lligt (men med tiden borde det fastna i filter och skummare).  Quote  Det Ă€r smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare Ă€r det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts bĂ„de i vattnet och pĂ„ ytan som jag försöker fĂ„ bort, Det vimlar av alger i hela akvariet och dĂ„ menar jag inte lite utan vĂ€ldigt mycket.  Jag kan inte se pĂ„ bilderna om det Ă€r kisel, dinoflagellater eller cyano. Kiselalger Ă€r gyllenbruna, dino Ă€r smutsgula, flyter pĂ„ ytan och bildar gĂ€rna vertikala trĂ„dar, cyano kan variera i fĂ€rg frĂ„n ljust till mörkt gröna eller röda. Allihopa kan dyka upp vid plötsliga förĂ€ndringar (men oftast inte samtidigt) och kan vĂ€xa vĂ€ldigt fort.  Försök vara tĂ„lmodig och ta bort algerna hela tiden, men undvik störningar av olika slag sĂ„som tillsatser (sĂ„vida du inte vet att nĂ„got behöver Ă„tgĂ€rdas). Vattenbyten kanske ocksĂ„ kan utgöra en störning, Ă€r osĂ€ker.  Att det Ă€r smutsigt i sumpen gör inte sĂ„ mycket, men det Ă€r viktigt att skummare och ytavsug fungerar ordentligt.  Ăndrat 11 juni 20178 Ă„r av Christian J
Postat 11 juni 20178 Är Författare Jag har fÄtt hjÀlp av underbara nixon sÄ nu kanske det ordnar sig  :-)
Postat 11 juni 20178 Är Hej sÄ skönt att du fÄtt hjÀlp för jag vet att man bara vill sluta nÀr det blir sÄ har sjÀlv varit i din sitts för mÄnga Är sen och dÄ fanns knappt internet sÄ man fick försöka fÄ hjÀlp frÄn handlare och de fÄ man kÀnde som höll pÄ med salt men det brukar alltid lösa sig hoppas det löser sig  jag sjÀlv kör endast 6.30 tim full spectrum pÄ belysning och 1tim innan det gÄr pÄ sÄ Àr det moonlight i olika steg likadant för kvÀllen alltsÄ totalt 8.30 tim för ljuset Àr boven i mÄnga fall mvh
Postat 11 juni 20178 Ă„r Författare Jag har minskat ner lite pĂ„ belysningen nu ocksĂ„ men vĂ„gar dock inte ha pĂ„ mĂ„nljuset alls mer eftersom stora clownen blir psycho av det Ăndrat 11 juni 20178 Ă„r av Jeanette Johansson
Postat 11 juni 20178 Är Ok blir det bÄde nÀr det tÀnds pÄ dagen och Àven pÄ kvÀllen jag hade lite sÄ med min gula kirurg och doris nÀr jag bytte frÄn lysrör till led belysning jag kan dimma ner vÀldigt mycke och det funkade efter ca 2 veckor vet inte om du kan dimma ner din belysning mvh
Postat 11 juni 20178 Är Författare Nej. Hon/han Àr hur lugn och gullig som helst pÄ dagarna , men tror inte dom bÄda fÄtt ihop det riktigt Ànnu eller sÄ har den stora inte bytt kön till 100% Ànnu. För det Àr bara nÀr blÄ lyset kommer som den blir galen och jagar och knuffar och puttar den lilla
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.