Gå till innehåll

Liten sjöstjärna?


JonasK

Rekommenderade inlägg

Hej, 

 

Har ett kar som varit igång i 1,5 månad. Idag hem till ett par eremiter, sniglar, enkla koraller samt två clowner. 

 

I morse såg jag två sådana här sittandes på glaset och jag undrar givetvis vad det är för något. Är det små sjöstjärnor? :)

 

IMG_20170621_130948.thumb.jpg.00bfa071c4995d494bb0267b2b846c46.jpg

Översiktsbild. 

 

IMG_20170621_130948-01.jpeg.c9210c95522789f05018b38faf24d900.jpeg

Inzoomad. 

Ändrat av JonasK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Stämmer bra,

vågar nog sätta en peng på att det är asterina. 

 

Mvh

Kim

Hej Kim, efter att ha googlat på asterina så vågar jag nog också sätta en peng på det :) Tack för snabbt & bra svar! 

Nu återstår ju att skaffa sig en egen uppfattning om dess vara eller icke vara i mitt kar. Läser inlägg som säger "ta ut skiten snarast!" vs inlägg som säger "de är bra för karet, låt dem vara" 

 

:tongue-new:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt att försöka köra utan. 

Dom flesta skall vara ofarliga men det har rapporterats om vissa färger på asterina som kan gå på koraller. 

Tycker inte det är värt att chansa, finns ju städpatrull att köpa plus att stomatella verkar föröka sig rätt bra. Vågar dock inte svara på om dom har samma kost som asterina. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jokkmokksjocke sa:

Den underbart vackra Harlequin-räkan äter sådana. Dock bör man väl ha mer än två om de skall överleva.

Se där! Den ska jag googla på :) Ska dock inte göra misstaget att köpa levande enbart för ett sådant syfte, men superbra tips om de små stjärnorna skulle öka i antal! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, njaa... mitt är relativt nystartat än, så I räkväg siktar jag på en Eldräka. Inte för sjöstjärnornas skull då, utan för att käka mat som nått och landat på botten. Mina två clowner vägrar ta det som hamnat där.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem, men tyvärr gömmer de sig i stenen så man får inte tag i alla. Jag kan inte ha zoanthus då de blir uppätna om jag inte håller på och plockar asterina varje kväll, vilket blir ganska tröttsamt. Kommer köpa en herlequin räka för att få bukt med problemet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa:

 

5 Sekundersregeln ...haha

Haha :) Här i Skåne är det 3 sekunder som gäller. Kan tänka mig att utöka tiden om det är bacon som tappats! 

 

6 timmar sedan, DennisL sa:

Jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem, men tyvärr gömmer de sig i stenen så man får inte tag i alla. Jag kan inte ha zoanthus då de blir uppätna om jag inte håller på och plockar asterina varje kväll, vilket blir ganska tröttsamt. Kommer köpa en herlequin räka för att få bukt med problemet.

Alright, då ska jag faktiskt ta och göra det. Känns som att de potentiella nackdelarna överväger eventuella fördelar. Tack! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...