JonasK Postat 21 juni 2017 Postat 21 juni 2017 (ändrat) Hej, Har ett kar som varit igång i 1,5 månad. Idag hem till ett par eremiter, sniglar, enkla koraller samt två clowner. I morse såg jag två sådana här sittandes på glaset och jag undrar givetvis vad det är för något. Är det små sjöstjärnor? Översiktsbild. Inzoomad. Ändrat 21 juni 2017 av JonasK Citera
Kimozabe Postat 21 juni 2017 Postat 21 juni 2017 Stämmer bra, vågar nog sätta en peng på att det är asterina. Mvh Kim 1 Citera
JonasK Postat 21 juni 2017 Författare Postat 21 juni 2017 1 timme sedan, Kimozabe sa: Stämmer bra, vågar nog sätta en peng på att det är asterina. Mvh Kim Hej Kim, efter att ha googlat på asterina så vågar jag nog också sätta en peng på det Tack för snabbt & bra svar! Nu återstår ju att skaffa sig en egen uppfattning om dess vara eller icke vara i mitt kar. Läser inlägg som säger "ta ut skiten snarast!" vs inlägg som säger "de är bra för karet, låt dem vara" Citera
Kimozabe Postat 21 juni 2017 Postat 21 juni 2017 Jag har valt att försöka köra utan. Dom flesta skall vara ofarliga men det har rapporterats om vissa färger på asterina som kan gå på koraller. Tycker inte det är värt att chansa, finns ju städpatrull att köpa plus att stomatella verkar föröka sig rätt bra. Vågar dock inte svara på om dom har samma kost som asterina. Mvh Kim Citera
JonasK Postat 21 juni 2017 Författare Postat 21 juni 2017 Okej, nej det är lite så jag tänker också, att städpatrull går att skaffa själv om man vill. Ska försöka få tag i de två jag sett och avlägsna dem. Tack för hjälpen! Citera
Jokkmokksjocke Postat 21 juni 2017 Postat 21 juni 2017 Den underbart vackra Harlequin-räkan äter sådana. Dock bör man väl ha mer än två om de skall överleva. 1 Citera
JonasK Postat 21 juni 2017 Författare Postat 21 juni 2017 1 timme sedan, Jokkmokksjocke sa: Den underbart vackra Harlequin-räkan äter sådana. Dock bör man väl ha mer än två om de skall överleva. Se där! Den ska jag googla på Ska dock inte göra misstaget att köpa levande enbart för ett sådant syfte, men superbra tips om de små stjärnorna skulle öka i antal! Citera
Jokkmokksjocke Postat 21 juni 2017 Postat 21 juni 2017 De har några kvar på Triton såg jag idag. Tvärtom de är ju skit bra att köpa för att göra nytta :-) . Du kan ju byta eller sälja när den gjort sitt :-)Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
JonasK Postat 21 juni 2017 Författare Postat 21 juni 2017 Haha, njaa... mitt är relativt nystartat än, så I räkväg siktar jag på en Eldräka. Inte för sjöstjärnornas skull då, utan för att käka mat som nått och landat på botten. Mina två clowner vägrar ta det som hamnat där.. Citera
Slanten Postat 22 juni 2017 Postat 22 juni 2017 Klart man inte äter sånt som hamnat på golvet 2 Citera
Jokkmokksjocke Postat 22 juni 2017 Postat 22 juni 2017 1 timme sedan, Slanten sa: Klart man inte äter sånt som hamnat på golvet 5 Sekundersregeln ...haha 1 Citera
DennisL Postat 22 juni 2017 Postat 22 juni 2017 Jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem, men tyvärr gömmer de sig i stenen så man får inte tag i alla. Jag kan inte ha zoanthus då de blir uppätna om jag inte håller på och plockar asterina varje kväll, vilket blir ganska tröttsamt. Kommer köpa en herlequin räka för att få bukt med problemet. 1 Citera
JonasK Postat 22 juni 2017 Författare Postat 22 juni 2017 6 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa: 5 Sekundersregeln ...haha Haha Här i Skåne är det 3 sekunder som gäller. Kan tänka mig att utöka tiden om det är bacon som tappats! 6 timmar sedan, DennisL sa: Jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem, men tyvärr gömmer de sig i stenen så man får inte tag i alla. Jag kan inte ha zoanthus då de blir uppätna om jag inte håller på och plockar asterina varje kväll, vilket blir ganska tröttsamt. Kommer köpa en herlequin räka för att få bukt med problemet. Alright, då ska jag faktiskt ta och göra det. Känns som att de potentiella nackdelarna överväger eventuella fördelar. Tack! 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.